Inköpslista
(först ursäktar jag att det har blivit en del trådar idag, eller 2, hehe)
Nu börjar det ju närma sig gerbilköp så ska köpa saker efter sportlovet, och behöver då hjälp vad jag ska ha ( vet det mesta, men så man inte missar något
)
Det här är vad jag tänkt;
Vattenflaska av glas (kan denna vara bra http://www.pwss.se/product.php?productid=10499&cat=1672&page=1 ?)
Matskål(ar)
Strö (behöver hjälp med vilken sort)
Smådjurhage (bästa stället att köpa?)
Trähus
Träplattform (var kan man köpa dessa, finns inte i djuraffären?)
Transportbur
Behöver ingen bur eller mat, redan fixat :)
Glömt något?
Tack 

Spån funkar hur bra som helst, dom vill ju gärna gräva en hel del och så :) Har alltid haft spån till mina!
En annan sak du måste ha med är badsand, chinchillasand är super! Dom gör ju ren sig i sanden så den är ett måste :)
1# Såklart dom ska ha spån, menade mer vilken sort!
Badsanden glömde jag helt! *skriver upp*

#2 Jaha du mena så ;) Vi har alltid köpt stora spånbalar (som bönder har och som finns i stall)
Brukar vara billigt och räcker otroligt länge. :) Annars så brukar woodie vara bra har jag hört :)
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71547cb9cb462244065e0f-olika-stro-alternativ#articles-1 Där kan du läsa lite mer om olika strö alternativ. Personligen tycker jag bäst om det strö jag använder nu, Stabens strö (kutterspån) från Granngråden. Man får en megapåse för runt 100 kr. Det varken dammar eller luktar illa av terpentin. Det ska vara dammsuget men jag vet en tjej som hade Stabens och upplevde att det var dammigt. Vet i alla fall att jag och Minoth som numera använder det tycker det är väldigt bra. Helt klart det mest dammfria strö jag haft någonsin (har testat två andra kutterspånsorter, Stl-strö och hampaströ).
Smådjurshagar har jag inte jätte bra koll på (jag satte ihop min själv) men vet att de har en på danska zooplus för ungefär 130 svenska: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/metal/247775
Dock blir det ju frakt på ca 50 kr så man kanske vill köpa lite annat också i så fall. För övrigt väldigt bra sida, jag har lyckats spara flera hundralappar genom att köpa grejer där. Fast man får ju vara smart och välja ut det som man vet är billigare där än i djuraffärerna.
Frakten tar oftast 2-3 dagar och de kommer hem till dörren med grejerna. Om man inte skulle vara hemma så tas grejerna med till närmsta postkontor där man får hämta.
Träplattform eller någon form hylla (antar att det var det du syftade på?) är lättas och billigast att sätta ihop själv helt enkelt 
Som #1 säger så måste du ha badsand också, den finkorninga som finns i djuraffären brukar funka men är ofta dyr. Det finns en billig sort på Biltema/Jula, då får man typ 16 kg för samma pris som jag får 6 kg sand för här i stan haha. Det ska vara någon sorts blästersand utan konstiga tillsatser (metaller etc.). Har aldrig köpt själv eftesom att jag inte har någon Biltema/Jula i närheten men ska finnas trådar om det här på GiF.
Juste kan vara bra att nämna att smådjurshagarna är så låga att många gerbiler försöker hoppa över dem. Jag har istället kompostgaller som jag satt fast nät på. Dock så tröttnade jag ett tag på att tjejerna klättrade uppför det haha. Så nu har jag tejpat fast tjock kartong så att de inte kan klättra.
Ang. smådjurshagarna så tycker jag att den HÄR är jättebra! Den är mycket högre än de "vanliga" hagarna men dock lite dyrare..
Tack för alla svar! :) Ska fundera lite på det där med hagar..