Sover ovanligt mycket
Är det normalt för en gerbil att hamna i en period då han sover väldigt mycket? Min gerbil Spike, 13 v, var väldigt pigg imorse, men sen lunchtid idag har han varit nästan helt utslagen. Vi har fått mata han och han har ätit, men det har tagit betydligt längre tid för han än vanligt. Han tittar inte helt med ögonen, utan kisar mest. Andnigen verkar normal och taktfast. Enligt husse så verkar han kallare än vanligt. Han ligger just nu inne i sin kokosnöt och sover tillsammans med hans jämngamla bror.
Borde jag oroa mig tycker ni, eller ska jag vänta ut det tills imorgon för att se hur han mår då? Tänker mest om det hör till vanligheten att de hamnar i sådana här "sovkomor"?
Hm… det är inte så att du stött på honom när han var just nyvaken? Då kisar de ofta lite med ögonen och kan se lite burriga och slöa ut. Men det försvinner på några minuter när de piggnat till lite.
Om han höll på mycket imorse så kanske han helt enkelt är väldigt trött nu bara och behöver vila.
Han verkar mycket piggare nu faktiskt. Det som oroade mig mest först var att han var så svag och "livlös" i kroppen. Men det kan absolut ha varit att han bara var allmänt trött också. Det verkar bättre nu iallafall :)
#2 Härligt att höra :)
Mjo, men det var visst bara för en kort stund.. nu är han tillbaka till att knappt orka dricka, utan äter bara det han får serverat, och då går det sakta. han har förlorat mycket kroppsvärme och är väldigt slö i kroppen.. jag är så orolig för han..
#4 Det låter ju oroväckande
Om jag hade varit du så hade jag ringt veterinären imorgon och bokat en tid så snart som möjligt. Eller åkt in akut om det blir riktigt illa med honom.
har funderat på det massor
#6 På att boka tid eller åka in akut?
allt möjligt just nu faktiskt
Tycker också att du ska ta honom till veterinären, för det där låter som sagt inte bra alls.
Mina gerbiler kan ha perioder då de sover ganska mycket, men de äter och dricker fortfarande normalt och blir inte kallare.
Hoppas det ordnar sig!
Han verkar bättre idag, och inatt vid fyra var han tydligen uppe och sprang. Han är fortfarande svag i kroppen, men han har åtmindståne kommit tillbaka lite i aktiviteten, han har till exempel hoppat upp mot kanten på akvariumet några gånger, så hoppas verkligen att allting blir bra med han! Han är ju min lillgosin som redan varit med om för mycket för sin ringa ålder.
nu ligger de och myser i ett hörn iallafall, han och hans bror och den nya lilla parveln :)
Han somnade precis in..
#11 Nej vad tråkigt, beklagar
Det verkar inte vara helt ovanligt att gerbiler blir sämre, plötsligt verkar bli bättre och sedan dippar rejält igen.
Ja juste stackarn var ju bara 13 veckor
Du hörde honom aldrig ge konstiga ljud ifrån sig?
Nej vad tråkigt att höra! :( Undra vad detta kan ha varit..? Så liten ju…
#13 det känns lite lugnare nu, så det är okej att svara på frågor. Jo Spike och hans bror Angel var mina första gerbiler, så det känns lite extra hemst att det är en av dem som gått bort. Fastän jag bara haft dem i fyra veckor.. Han var från en uppfödare. Men däremot så var Gorbaz (som tragiskt gick bort i en olycka) och Tjorvaz från djurbutik. Men de var inte med de andra gerbilerna utan de var i en bur med deras pappa och två till syskon. Så det kan ha blivit någon smitta därifrån kanske. #14 nej inga konstiga ljud. Försökte lyssna på honom när jag hade honom i handen den sista stunden men hörde ingen. Han bara andades lugnt och taktfast. Värst med hela upplevelsen var sista sekunden innan han somnade in.. Då hela hans kropp.. Ja ni vet säkert resten..
Angående Gorbaz och Tjorvaz så köpte jag först Gorbaz för lite mer än en vecka sen. Då var han fyra veckor gammal-ish. När han somnade in pga olyckan så köpte vi Tjorvaz. Det jag menade med att de inte var i samma bur som de andra menade jag då i djurbutiken. De hade fått in en gerbilfamilj på fyra barn och en pappa. Tur nu i den stora oturen att vi köpte Tjorvaz, då behöver jag inte oroa mig för att Angel är ensam i buren iallafall
Var till veterinären idag för vi började se symptom hos Angel, samma som vi såg hos Spike. Hon misstänkte att de har drabbats av Tyzzers sjukdom.. Vet inte än om båda två som jag har kvar har drabbats, men tydlgen har den här sjukdomen en hög smittorisk och spec smittosam för unga gerbilhanar..
Usch, det är jobbigt bara att skriva om det. Det känns som att jag just nu bara väntar på att se symptomen så jag kan börja ställa in mig på vad som kommer. Känns så hemst att känna så.. a
Åh, nej :( Stackars! Riktigt tråkigt att höra! Det är verkligen höjden av maximal otur för er…. Håller tummarna här för att det inte slutar så illa som med Spike! Så ledsamt sånt där…. :( Känner och lider med dig…. :(
#19: Hur har det gått för Angel? :/