Byggprojekt: Gerbilbur
Bestämde mig för att bygga en egen bur till mina (framtida) gerbiler istället för att köpa ett akvarium (billigare eftersom vi har materialen hemma). Pappa och jag har gjort en prototyp idag och imorgon ska vi börja bygga.
Buren kommer rymma 363 l. Ventilationen kommer vara på baksidan (ventilationsgaller i järn/metall).
Locket löste vi på ett smart sätt genom att man kan öppna den på två ställen (gångjärn) om man bara ska ta upp dom eller fylla på mat, och när man ska städa buren kommer man bara kunna lyfta av allt.
Bilden är väldigt liten men imorgon får ni se mer när vi börjar bygget :)
Oj, det låter roligt! Ser fram emot bilder 
Inte litet blir det heller, de framtida gerbilerna kommer säkert stormtrivas!
Ja det ska bli riktigt kul att se bilder! Låter som att det kan bli jätte bra
Så här långt kom vi på ca 1 timme :) Var roligare än jag trodde att hjälpa till med bygget, även fast jag inte gör så mycket :) (aka pappa göra mycket.. :D) Måtten är ändrade lite så djupet är 60, men "bara" 50 cm av det kommer dom kunna springa på. Höjden kommer också bli 50 cm. På längden kommer dom kunna springa på 110 cm(den är 120). Det kommer bli en rejäl bur tror jag : D
Ignorera min pappa i hörnet :)
50x50x110 är 275 liter så det är en riktigt stor och bra bur 
Jaha oj då räknade vi fel, är inte helt säker på måtten, ska kolla imorgon :)
Den var tydligen 120 i längd, 60 i djup och 50 i höjd :P
Altså 360 l exakt :
#8 Aha, ja du skrev det i #4 men att de bara skulle "komma åt" 110x50x50 av buren så det var det jag räknade utifrån
Blev fel i mitt huvud, så 360 l är det :)
#10 Ah då förstår jag, riktig lyxbur det där alltså
Ska blir jätte kul att se när det är klart och framförallt inrett + inneboende 
Altså gud förlåt så störig jag är, haha. Jag mäter när det är klart så det inte blir några missförstånd :)
Tass, riktigt spännande! :D Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Tjusigt! Ser fram emot fler bilder!
290 l blev buren :)
NU har vi lagt golv och satt upp "stolpar" där bak. Under golvet ligger också en "stolpe" som stöd.
Blir inget mer idag eftersom jag ska fira nyår hos min mamma, och jag håller på och bygger hos min pappa :)
Vi fick lite nya ideér att bygga en till del och sätta däe uppe ;) KOmmer inte hända på ett tag men i framtiden när jag har mina små sötisar.
Jätte snyggt! Dina framtida gerbiler lär bli grymt lyckliga i den här buren 
Ja det hoppas jag :)
Snart kommer mamma och då ska vi bestämma när jag ska hämta dem fixa saker osv :)
Ska få skaffa gerbiler på min födelsedag, 30 juni.. Åh vad jag är besviken, det är 6 månader… Trodde det var kanske 1-2 månader :/ har viljat ha gerbiler i 3,5 år då.

#19 men då får du ju jätte gott om tid att införskaffa allt som behövs innan och läsa på ännu mer om dem 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jo, jag vet. Känns som jag läst allt om gerbiler sim finns! :) Tror det är då vi ska kontakta uppfödare.. Men Calypso ( moiz) ska nog ha en kull som är leveransklara i augusti, får väl vänta och se ;)
#21 Jag har skickat dig ett PM :)
Om ni undrar har jag inte lag ner projektet, har bara varit hos min mamma och jag bygger den hos pappa.
Ska fortsätta senare idag :)
Idag satte vi fast baksidan och gallret + en sida :) Tror den blir klar imorgon.
#24 Vad roligt! Jag tror jag talar för oss alla när jag säger att vi ser fram emot bilder på det färdiga resultatet! 
Kommer bilder imorgon
Lata jag som ikke orkar ladda mobilen :P
Jag vill också följa det här! En riktig superbur :D
Ursäkta för den dåliga bilden, var så mycket saker överallt så det var svårt att ta en bild och samtidigt hålla kameran still.. :)
Kattungarna får pröva buren sen.. Hehe.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Tack :)
På golvet :) Om du menar så.
Väldigt lite ventilation? Eller har du nät i taket också?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Tunt trä.
Nope, inget nät i taket. Men pappa sa att det skulle komma in tillräckligt med luft. Kommer nog ändå skära ett hål i taket och sätta nät där.
Ignorera mitt inlägg ovanför, blev fel :)
Jätte snyggt
Ska bli kul att se i sommar med invånare 
Haha 
Nu har dom ändrat sig lite IGEN (typ 100de gågnen) så får se :) Dom vill att jag ska ha tänkt igenom det helt och så jag inte tröttnar på dom.
Kommer komma mer bilder om ett tag när vi målat + slipat 
Är hos mami nu, så kommer inte måla den föräns om 2 veckor (kanske tidigare eftersom jag ska vara hos pappa en kväll).
Ang vetnilationen, går det bra att borra massa minihål i locket utan att de bryter sig ut? 
#37 De kommer antagligen börja gnaga "i" hålen, även väldigt små hål är tillräckligt för ett par gerbiltänder att komma åt tyvärr
Bättre då att såga ut en bit och fästa nät över.
Kanske kan du eller något småsyskon krypa in i buren med stängt lock och känna själva om det kommer in för lite luft?

Inte alls säkert att de gnager i hål. Ser du till att de har tillräckligt att göra i buren så brukar de låta bli taket. Ingen av mina tuggar på sina lock.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack för svar :)
Kommer nog borra små hål iallafall, och börjar dom gnaga sätter jag för ett nät. Tror inte går att gå in i buren, jag och min halvbror är båda tolv och minst av alla. Men kanske.. Skulle den hålla ca 35 kilo? Vill inte att den går sönder!
Länge sen jag uppdaterade :) Kommer inte måla buren eftersom det blev för dyrt, men slipat har vi gjort.. Nu hoppas jag på inneboende om ca en månad! Haha :)
*tassavtryck*