När inte åka till veterinär?
Säg att du kommer in i rummet där du har dina gerbiler och upptäcker att en av dem är svårt sjuk och knappt kan stå upp. Säg att enda sättet för dig att ta dig till veterinär är med buss/tåg/buss eller buss/buss/buss (dvs flera byten) och kommer ta minimum 2 timmar.
Vad gör du då?
Jag har som tur är inga sjuka gerbiler men så där ser antagligen mitt scenario ut ifall någon av tjejerna blir sjuk på kvällen eller helgen. Vad tycker ni, är det mot veterinären till varje pris eller kan det ibland vara det bästa att bara låta gerbilen få dö i sin bur (alternativt hitta någon som kan avliva)? Nu pratar jag alltså om gerbiler som är riktigt riktigt sjuka.
Går det ens att vara säker? Jag har varken mist en gerbil eller haft en som är svårt sjuk så jag vet inte. Är det lätt att se om en gerbil inte har mycket tid kvar?
Å ena sidan vill man ju inte rusa ut med sjuklingen i transportbur och sätta sig på bussar bara för att upptäcka att gerbilen dött under resan. Då blir man antagligen extra ledsen för att h*n kunde fått dö i sitt hem istället.
Å andra sidan så vill man ju inte ta beslutet att stanna hemma men så tar det ett halvt dygn för gerbilen att dö. Då blir man antagligen extra ledsen eftersom man känner sig hemsk som inte tog med gerbilen till veterinären.
Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter av sådant här?
Jag skulle låtit de dö hemma. Stressen som kommer med en resa skulle antagligen ta död på den ifall den redan var dålig. Nu när det dessutom är vinter skulle den dessutom kunna frysa ihjäl ifall en buss var sen.
Jag misste 4 gerbiler på ett oerhört hemskt sätt. Förmodligen medfödd sjukdom från djuraffären. Jag såg hur hemskt de hade det, men är glad för att jag stannade hemma med och gjorde döden så lugn som möjligt för dem.
Annars hade de troligen mått ännu sämre ifall de hade behövt utsättas för en sådan resa.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Säger som ovan, men får se till det mest humana. Om gerbilen är såpass sjuk så är det bäst att få tag i någon som kan avliva den snabbt hemma, alternativ två är att underlätta för den medan den somnar in. Att dra iväg en sjuk och svag gerbil på en långresa är inte humant i mina ögon.
Hur lång tid bör det ta max att ta sig till veterinären i en sådan här nödsituation anser ni?
Det pratas mycket om att man ska ta gerbilen till veterinären för diverse grejer men sällan kommer det upp när det är bäst att låta bli.
en halvtimme skulle jag dra min personliga yttersta smärtgräns.
Hoppas att mina kan få somna in lugnt och stilla här hemma när det väl är dags. Jag är lite nojig över att jag inte ska se skilnad på ganska sjuk och väldigt sjuk om ni förstår. Men jag antar att det inte är så svårt att se när det väl händer?
Som du antar så är det i 99% av fallen väldigt enkelt att se när det har gått till ett så kritiskt läge, då gerbiler döljer att de är svaga in i det sista, sen rämnar liksom hela fasaden och det bliv inte mycket kvar. De blir helt enkelt tvärdåliga när de inte orkar dölja sjukdomen längre.

Det finns alltid taxi. Det har jag använt när någon av mina djur blivit sjuka på kvällar och nätter. För mig tar det ändå "bara" 45 min till veterinären med spårvagn.
#7 Ja det är så klart ett alternativ för vissa men det tar ändå minst en timme med taxi för mig att komma till närmsta djursjukhus som har öppet på kvällar/helger.
Fast kanske är det ok med en timmes resa ifall man åker i en bil hela sträckan?

Djurambulansen finns här i göteborg, så den skulle jag nog ringt om jag inte hade haft tillgång till bil. För mig tar det max 20 min till blå stjärna med just bil, snarare en 15 min.
Vet inte var djurambulansen finns i övriga städer ännu
Jag hade en gerbil med en tumör, jag kände på mig hela tiden att det var en tumör,medan veterinären trodde att det var en väldigt står sår böld.
Iaf så fick ju han behandling x 2 men det hjälpte inte och tumören åt ju i stortsett upp min älskling och den växte jätte fort. När jag såg att han inte ens ville vara framme och gräva och bara kom fram för att äta något och dricka ( både mat och en vaten skål stod precis utanför huset för hans skull ) så bestämde jag mig för att boka tid för Avlivning. Jag har som tur var bara ca 5-10 min till veterinären så det gick ju fort.
Men det jag vill komma till är att jag märkte hur mycket min friska gerbil blev stressad av sistuationen. ( Båda var med, alltså friska + sjuka ) medan den sjuka mest bara ville kunna gömma sig. Men han var nog för sjuk för att orka bry sig om en stressig resa + jobbiga hundar och katter i väntrummet. Så att vara rädd för att de skulle bli stressade över en resa när de är riktigt sjuka och nära på att "självdö" är nog inget de flesta behöver oroa sig över.
MEN jag hade självklart annars gjort valet att han skulle dö hemma om det nu inte varit en tumör som bokstavligen åt upp honom så att han bara led mer och mer för varje dag.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag har ungefär en halvtimme till djursjukhuset, och en av mina första gerbiler dog på vägen dit. Då tänkte jag såklart på att det hade varit bättre för henne att få somna in hemma. Men samtidigt, har man inte alltför lång väg så ska man ta chansen, tycker jag. I alla fall om man tror att det går att rädda djuret, eller att låta det somna in där. Har man långt att åka skulle jag säga att det bästa är att låta djuret få somna in hemma i en lugn och trygg miljö.
Det beror lite på hur långt det är, och hur sjukt djuret är.
Jag som uppfödare måste ta mitt ansvar och om ett djur är så sjukt ja då avlivar jag det själv. Det är inget jag tycker om att göra på något vis men det är en nödvändighet. Vill inte att de ska lida i onödan.
MvH Tsunamis
Tsunamis:
Jag som uppfödare måste ta mitt ansvar och om ett djur är så sjukt ja då avlivar jag det själv. Det är inget jag tycker om att göra på något vis men det är en nödvändighet. Vill inte att de ska lida i onödan. citat:
Vilket är den bästa metoden är att ta död på en sådan liten rackare på bästa sätt. om det skulle vara så att jag vi är tvugna att ta bort våran Moa.
#13 Man behöver någon kunnig med sig som visar hur man ska göra för att avliva själv. Ett hårt nackslag fungerar bra. Gör man det på rätt sätt blir det varken blodigt eller plågsamt för djuret. Men går det fel.. Ja, man måste som sagt ha en kunnig med sig som lär ut.
Min gerbil blev mycket sjuk över bara några timmar en gång, jag trodde helt ärligt hon skulle dö under natten den kvällen. Hon låg helt stilla och välte när jag petade på henne, hon såg redan halvdöd ut. Jag ringde min mamma i storgråt men hon sa att jag helt enkelt får vänta till nästa dag och se hur det går. När jag vaknade nästa morgon, med skräcken för att jag skulle hitta min gerbil död i buren, så blev jag helt paff när jag såg min kvällen tidigare halvdöda gerbil lika pigg som vanligt, som om ingenting hade hänt. Hade jag åkt till veterinären den kvällen hade dom lika säkert som jag sett att gerbilen var hälften död och säkert avlivat henne.
Antagligen hade hon bara ätit något dåligt som hon hade gömt undan och sedan hittat igen. Tur att jag inte tog henne till veterinären tänkte jag!
/Maria