Hur?
Hur är Gerbiler som husdjur? är dem aktiva? kan man ha dem i ett sele ute på sommaren och kan man gosa med dem?
Skriv gärna lite om gerbiler :)
Jag är själv väldigt ny på det här (fick hem mina för en dryg vecka sen) 
Det viktiga tror jag är att bara ha ett öppet sinne, att läsa på om gerbilerna (både här och på andra ställen). Ju mer man vet om dom/arten före köp, desto bättre.
Och här inne bland alla vana gerbilägare finns otroligt mycket kunskap, erfarenheter och tips :) Följ trådarna och läs in dig på allt från mat till boende, sjukdomar och annat.
Det är inte bara ett "måste" att läsa på; det är väldigt spännande och roligt också! Dessutom får man mycket inspiration också!
Att kolla runt på olika Youtube-klipp är också ett hett tips ;) Dels får man lite inspiration på hur andra har byggt upp sina burar, men man får även en bra koll på hur de "uppför sig"/beter sig live ^^
Gerbiler som husdjur är riktigt roliga! De är ständigt aktiva och på "bushumör", men också självständiga individer med egen vilja ;)
Jag lägger ner handen i buren, låter dom klättra upp i handen och först då lyfter jag upp dom (nu ibörjan). Men det är inte alltid de vill kelas med, men det märker man snabbt om de börjar sprattla och vill ner
Sele är nog inget att rekommendera vad jag har förstått på andra trådar här inne, men även för att de just är rätt självständiga djur och att det ligger i deras naturliga instinkt att snabbt kunna sticka iväg.
Lycka till med dina gerbilplaner!
Det är bara att fråga i forumet! Det finns som sagt hur mycket erfarenhet som helst bland medlemmarna här inne 
Tycker #1 förklarade väldigt bra 
Vill bara förklara för TS att gerbiler inte är några gosiga djur. Det finns några som kan somna i sin ägares händer men de flesta är riktigt aktiva och har ingen lust att sitta still. De är heller inte djur som brukar uppskatta att bli klappade, även om det finns de individer som tycker det är jätte mysigt.
Kort och gott kan man väl säga att om du vill ha ett djur som går att klappa och gosa med så är inte gerbiler rätt val även om man kan ha tur och få sådana. Man får ställa in sig på att de framför allt vill springa runt och utforska.
Däremot så går de flesta individer att få väldigt handtama om man spenderar mycket tid med dem, chansen är större att man får gerbiler med bra temperament från uppfödare. Samtliga av mina 6 gerbiler hoppar upp i handen och klättrar upp till min axel (även de som är skygga av sig). Samtliga tycker även om att krypa in i min stora stickade tröja jag brukar ha på mig när jag hanterar gerbilerna.
Om man har tålamod så går det även att lära dem trick, några av mina kan hoppa agility och en av dem kan ringa på en liten klocka och rulla en trådrulle frammåt.
Så de är väldigt roliga djur som kan bli väldigt tama men det krävs tålamod. Men som sagt, är man ute efter ett djur att gosa med så är det inte rätt val.
Jaha okej, tack så jätte mycket! :)