Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 432 ggr
Minoth
0

Uppdatering, Lilla C

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Ja nu har mina gerbiler haft sitt 375 L akvarium sen mellandagarna någon gång. 150x50x50.
Vet att jag skrev att jag skulle testa flying saucer och sånt för att bli av med Lilla Cs överskottsenergi. 
Men sen dom fick akvariumet och verkligen gått in i det så att säga så har hon helt och håller slutat att gräva i hörnen och vara agressiv! 

Ingen av dom överhuvudtaget gräver i hörnen, ibland kunde ju även dom andra gräva lite till och från. Men det är som sagt helt borta! Dom är jätte harmoniska och verkar må super bra :) 

Lilla C biter ibland på en ståltråd som håller uppe en gren men annars så har hon aldrig försökt bita på nättaket eller något annat av metall.
Ögglan på vattenflaskan försvann iofs. Men resten av flaskan är kvar!

Även om hon biter på ståltråden ibland gör hon detta kanske max 20 sekunder innan hon slutar och gör något annat. Och de kanske bara är varannan dag.
Så jag är nöjd! 

*Nackdelen med ett så stort akvarium… Dom är inte alls intresserade av att komma ut ur akvariumet! Den enda som faktiskt vill upp till mig är Aurora den lilla svarta tjejen, men det är inte alltid. 

Dom är ju självklart sällskapliga och kommer fram direkt när man öppnar och hälsar på mig och vill ha något gott. Men dom vill inte hoppa upp i handen. Så mycket ute tid blir det inte… Vill ju inte TVINGA dom att komma ut och fånga in dom liksom… 
Dom får ju massor av motion inne i akvariumet ändå och alla är supersnygga i kroppen. 

Vet inte om det gör något? MÅSTE dom komma ut? 

Funderar på att bygga en stege eller rör från akvariumet ner till golvet där dom kan ha en hage. Men vet inte om dom skulle gå dit haha!

Lämna gärna en liten åsikt angående utetiden

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

deleteduser
0

Jag brukar ta ut mina gerbiler varje dag men dom har knappt en tredjedel av dina gerbilers bur (112 L) Flört

Så eftersom att dina har så stort akvarium så kanske dom inte måste komma ut VARJE dag.

Minoth
0

#1 men alltså dom är inte intresserade av att komma ut överhuvudtaget! :P 
Isf skulle jag behöva fånga in dom nästan. Utom aurora

deleteduser
0

Inte ens om du lockar dom med godis? ;)

[_hsleiufhbtv]
0

Så härligt! :D Jag skulle inte tvingat ut dom heller.. Dom tycker väl fortafarande det är stort, spännande och roligt. Det kommer nog senare att dom vill ut.. Haha lite annorlunda problem du har :P

Minoth
0

#3 Haha nej då sätter dom sig bredvid handen och äter upp godiset :P 

Ja men dom har ändå bott där sen slutet av december. Tror du dom kommer sluta tycka det är intressant ? :P  
Kanske ska fixa ett rör på något sätt som går ner till golvet då kanske?

[Jessica_91]
0

Jag känner igen det du beskriver, Gimli har successivt lugnat ner sig sedan hon flyttade in i 315 liters akvariet och fick sällskap av Ciara. Ibland får hon fortfarande ryck och springer runt men hon är ändå mycket bättre nu. Ibland ställer jag fram lekhagen och ställer i en halvcirkel runt akvariet (det står på golvet för tillfället) och låter tjejerna få utforska där lite men Ciara verkar inte ha något större behov av det och ofta har inte Gimli det heller. Ser jag bara till att de har mycket spån och rolig inredning så funkar det jätte bra för dem att bara komma ut någon gång i veckan.

Dock brukar jag spendera tid med dem varje dag ändå, jag sitter på golvet bredvid akvariet och har handen i akariet medan jag streamar någonting på datorn. Övar lite på att lyfta tjejerna och lockar upp dem till axeln (Gimli flyger upp som ett skott och Ciara har precis lärt sig). Låter dem klättra in i min tröja ibland osv så att de får lite stimulans och kontakt med mig även fast de inte är sugna på att komma ut Glad

Minoth
0

Men mina vill inte komma ut!! :P 
Dom vill alltså inte överhuvudtaget. Och mitt akvarium står uppe på en byrå så kan inte lägga ner hela armen i akvariumet. Jag ger dom godis varje dag och låter dom hälsa på mig flera gånger. Men för att få upp dom måste jag lura in dom i en toarulle som jag lyfter typ. Och då ska dom NER igen! Dom vill inte klättra på mig…

Jag lägger in massa aktivering till dom och dom får fodersöka varje dag. Så dom har massa sysselsättning.
Men ska jag verkligen tvinga dom upp till mig när jag ser att dom inte vill umgås?

Minoth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man att Akvariumet står ganska högt upp

[Jessica_91]
0

#7 Jag har märkt en tydlig trend hos mina gerbiler att ju mer de får komma ut, desto mer vill de ut. Vilket naturligtvis är på gott och ont. 
Så länge de inte är rädda så tycker jag allt du kan lyfta ur dem (oavsett om det är i handen eller i en toarulle) och sitta med dem i en lekhage. Testa dig fram och börja med korta perioder och se hur de reagerar.

Vet inte hur mycket du tagit ut dem men jag märkte på Ciara att efter 2-3 gånger ute i lekhagen så började hon plötsligt våga klättra på mina ben och in i mina tröjärmar. Sist gång så klättrade hon upp hela vägen från min mage till min axel! Den första gången hon fick komma ut i lekhagen så ville hon inte ens ha godis utan sprang bara runt och nosade och utforskade. Andra gången så tog det nog 15 minuters utforskande innan hon var intresserad av godis. Och efter varje utflykt så blev hon bekvämare och mer intresserad av mig och godiset.

Minoth
0

Ja jag får väl testa det då..  Pil och Aurora är ju lugna i handen. Men lilla C HATAR det…. Hon gillar att nosa på mig och få godisar. Men hon SLÄNGER sig ut ur handen. 

Hon rymde tom för mig en gång för att hon slängde sig rätt ut på golvet. Tog mig 45 min innan jag Fångade in henne :( Det var inte en trevlig upplevelse kan jag säga!

När hon är i akvariumet är hon lugn och harmonisk. Men hon vill inte ut.

Har inte hunnit fixa en lekhage. Dom har alltid sprungit runt i sängen. Men nu har lilla C lärt sig att man kan hoppa ner och gömma sig under sängen och vägra komma fram.

Får väl tvinga dom på lite ute tid då… Men om jag ser att dom inte trivs kommer jag sätta tillbaka dom…

[Jessica_91]
0

#10 Ja om de inte verkar trivas så ska du naturligtvis ta in dem igen, men chansen finns ju att de liksom Ciara börjar tycka det är mer och mer kul allt eftersom de får vara ute i hagen. Även om de inte visar att de vill ut från akvariet så kan de fortfarande uppskatta en utflykt och om man har tur, börjar tuffa till sig lite och testar att klättra på matte.Glad

Minoth
0

#11 Haha men akvariumet lär säkert vara större än hagen :P

Ska testa ändå först att göra en lösning att dom kan gå till hagen själv liksom. Och sen hälsa på mig där!

[Jessica_91]
0

Sen så är det ju viktigt att kunna se skillnad på ifall de faktiskt är rädda eller bara nyfikna och upptagna med att utforska. Jag hade ju inte tagit ut Ciara t.ex om hon verkat vara rädd ute i hagen.

[Jessica_91]
0

#12 Låter som en bra idé Glad

Jag har gjort så med några av mina tjejer, låtit dem bo i SAMLA lådan för att kunna ha en stege ut till lekhagen (när jag var hemma bara), just för att de skulle tuffa till sig och våga interagera mer med mig. Har funkat väldigt bra här!

Minoth
0

Nej alltså lilla C är RÄDD när hon är ute… dom andra är bara galna och nyfikna. Men hon är alltså rädd. Stampar i marken och flyger rätt upp i luften om de kommer ett ljud eller hastig rörelse när hon är ute. 

Inne i akvariumet struntar hon i ljud och bryr sig inte alls. Ändå har jag som du ser på bilden två papegojor som flyger runt och väsnas

[Jessica_91]
0

#15 Jaha nej då känns det ju inte som någon större idé om hon faktiskt inte vill. Är det tillräckligt bra "stämmning" mellan lilla C och de andra två för att de skulle kunna vara ute i lekhagen utan lilla C någon halvtimme eller så? Alltså, skulle lilla C reagera konstigt ifall de andra två hade liiiite annorlunda doft? 

Jag vet att det funkade bra för Lilly och Iris när Lilly var ute själv i lekhagen (när Iris blev sjuk och fick öroninfektion och lutade så mycket på huvudet) men om gruppen inte är stabil så antar jag att det finns en risk för att det ställer till problem.

Minoth
0

nej dom andra två har varit ute utan henne o de ha varit lungt! dom vet sin plats o de är stabilt. Lilla C springer efter dom o luktar lite såklart men annars är de inga konstigheter.

Tsunamis
0

Va bra att läsa att hon blir bättre med hjulet/tefatet! Men jag blir så ledsen i ögat när jag läser hur hon är och hur annorlunda hon är jämfört med systern Aurora Rynkar på näsan Men hennes andra syster som jag hade kvar ett tag hon var ganska likadan trots mycket hantering - hon ville helt enkelt inte ha något med mig att göra. Så nej det blir inga mer ungar på dem två föräldrarna!

MvH  Tsunamis

Minoth
0

#18 Nej hon blev bättre UTAN tefat. Hon blev bättre bara hon fick ett 150cm långt akvarium :)
Men ja hon är inte intresserad av mig alls men så får det väl vara. Det gör ju ingenting. Pil och Aurora är ju jättetrevliga! och dom tre funkar ihop. Det är det viktigaste!