Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 779 ggr
aaamandie
0

Sjukdom? Hjälp!

Mina två gerbilsystrar är gamlingar, hela 5½ år! Och nu är det så att en av dom är vääääldigt rund om magen… Och spänd! Ungefär som en ballong, skulle man sticka henne med en nål så skulle hon sprängas (förlåt för dom valda orden men visste inte hur jag skulle beskriva det bättre).

Hon är också ovanligt stilla när man tar upp henne (hon och hennes syster har aldrig varit såna som vill vara med, vildingar!)

Så jag undrar om någon kan veta vad det är och varför hon är så rund? blir så ledsen när jag ser att hon lunkar fram och inte har det skuttiga kvar i stegen som hennes syster :(
Det är ingenting med maten heller, den har alltid funkat superbra så det är ingenting med fetma.

Hjälp mig någon :(

MoaL
0

Kan vara tumörer, men oavsett vad det är så låter det inte alls bra. :( De har nått en aktningsvärd ålder i alla fall. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Jessica_91]
0

Är ingen expert på sjukdomar men det skulle kunna vara en tumör. Oavsett vad det är så bör du boka tid hos veterinären så fort som möjligt så får h*n se vad det är för fel och om du eventuellt behöver avliva stackarn. Om det nu är en tumör och den hela tiden växer så finns ju risken att magen spricker på henne och det lär ju minst sagt vara smärtsamt Obestämd

aaamandie
1

Åh tack för snabba svar!
Har haft tanken på tumör själv och då vet man ju direkt att hon tas bort… tycker så sjukt synd om systern som blir kvar ensam. Hon är fortfarande huuuur pigg som helst så hon kommer nog utan tvekan bli minst 6 år.

Om man nu inte har turen att hon faktiskt avlider av saknad som man har hört hända några gånger. Hoppas på det!

Men ja, dom har nått en imponerande ålder hur som helst :)

[Tassy]
0

Bajsar hon som hon ska? Hon kan ha blivit förstoppad, eller som övriga säger, cancer.

MoaL
0

Jag har haft möss som har fått magen fylld av tumörer, och det är inte alls roligt. :/ Om det är något sådant (vilket det mest troligt är, ursäkta att jag är negativ, jag hade önskat att det hade varit något lättåtgärdat), så är det bästa att avliva din stackars tant så snart som möjligt. Tumörerna spänner ju dels ut hela magen och trycker även på andra inre organ, så det är knappast behagligt överhuvudtaget. Särskilt inte som du redan har märkt att hon har förlorat det "skuttiga". Usch så tråkigt. :(

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tsunamis
0

Äggstockstumörer, garanterat. Jag hade låtit henne somna in.

MvH  Tsunamis

aaamandie
0

#4 Ja vad jag märkt så gör hon det, hon ligger och sover typ 24/7 så det är inte ofta alls jag ser henne i rörelse.

aaamandie
0

Åååh vad jobbigt allt blev nu :(

[Tassy]
0

Då är det nog tyvärr tumörer ja Rynkar på näsan

aaamandie
0

Åååh… stackars systern… :(

southdakota
0

Skulle också säga tumörer, råkade tyvärr också ut för det på en gerbil ganska nyligen, hon blev också sådär rund och spänd om magen. Rynkar på näsanTråkigt, men du får vara glad för att den blev så gammal ändå…

aaamandie
0

#11 Åh vad tråkigt! Jo det är jobbigt när det händer… Men man har ju vetat från stunden man skaffade dom att det skulle ta slut.. :(

[Jessica_91]
1

#12 Jätte tråkigt verkligen Rynkar på näsan Men du har samtidigt haft tur som har fått ha kvar henne så länge. 
Har du fått någon tid hos veterinären?

aaamandie
2

Jaa jag får tänka så, gammelgumman!
Nej inte än, ska be mamma prata med hennes veterinär (hon är kattuppfödare och håller sig till samma veterinär så dom känner varandra väldigt bra).

Känner också att det är lika bra att ta bort henne direkt än att utsätta henne för undersökningar när hon är såhär gammal. När hon inte äter eller dricker så ligger hon bara och sover.

Försöker vara så osjälvisk som möjligt och tänka på vad som är bäst för henne så det är lika bra att hon får somna in direkt. :(

ks.gerbil
1

beklagar dig med :( synd att vi har två gerbiler nu här på GIF som får/har somnat in :(

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

#14 Du resonerar väldigt klokt! Du gör rätt i att låta henne somna nu.

aaamandie
0

#16 Tack så hemskt mycket! Och tack alla som svarat för hjälpen. <3