Bitande gerbil!!
Det är så att min äldsta gerbil bitts ganska ofta, inte hårt utan nafsar. Är det ett sätt för dem att säga ifrån? Eller kliar det i hans tänder?
Tacksam för svar!<3
puss puss (=
brukar du ge dom nåt att tugga på ?? ominte har jag ett tips ta en åmm pappers rulle och lägg in i buren dom äter inte på den bara uggar och her bort bitarna det funkar för mina gerbiler zack tycker mycket om det
tom menar jag 

Hehe! Men jag brukar faktist oxå ge dem toarullar. Dem är heeelt galna i det.
Men jag får väll va glad att dem inte biter hårt (:
Tack så mkt<3
En gerbil ska aldrig bitas eller nafsas. Det enda undantaget är i sånt fall ungdjur som smakar försiktigt på händerna för att lära sig vad det är. Det är inte så lätt att lära en gerbil att sluta nafsas/bitas om den väl har börjat. Prova att blåsa försiktigt på gerbilens nos när den gör så. Det är obehagligt för dem och räcker som bestraffning.
Orsaken till att gerbiler bits/nafsas är oftast genetiskt (dålig avel ger dåliga konsekvenser, t.ex. om de är ifrån en zooaffär) eller så handlar det om erfarenheter. Med det i tankarna får man försöka förebygga eftersom det inte finns så mycket att göra när man väl har fastnat med problemet.

Dem kommer från en zooaffär, så det kan vara problemet kanske! Men tack för tipset om blåsandet på nosen om dem bits!

Jag har också det problemet… en av mina gerbiler nafsas också i handen ibland… Det är just för att hon kommer ifrån zooaffär. :/

Mina töser är ju oxå ifrån djuraffär & nafsar ibland. Speciellt om man håller dom "för hårt" med kupade händer. Men håller man dom med öppna handflator så är det lugnt iaf..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jag blev biten av en råtta idag för att jag tydligen var för snäll mot den. Jag praoade på en djuraffär och när vi skulle byta i råttornas bur så lyfte alla andra råttorna i svansen. Men jag ville såklart inte göra det så jag satte en råtta i min hand istället och förde handen bort till de andra råttorna. Men pga av för lite kontakt med människor och att min hand luktade andra råttor så bet den mig såklart. Tack för det liksom. Den råttan var såklart dåligt avlad i djuraffären och har knappt inte haft någon kontakt med människor. Så det kan bero på att din gerbil är från zoo-affär som den biter dig.
Men annars kan du prova att tvätta händerna innan du lyfter upp gerbilen, så att du inte har någon god lukt på händerna som gerbilen gärna vill smaka på.

Du, samma sak var det i min djuraffär..jag menar lysfta dem i svansen? Det e så taskigt asso…
Det kan nog bero på det..men jag har testat det där me att tvätta händerna men det funkade inte..men den som biter gör det inte lika mkt längre! *glad*