Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1119 ggr
deleteduser
2012-01-02 23:44
9

Glatt överraskad!

Gick in på Arken Zoo idag för att köpa mat till mina gerbiler och nyfiken som jag är ville jag såklart kolla på smådjuren. Jag hade inte så höga förväntningar på skötsel/boende. Men när jag kom in i smådjursrummet upptäckte jag till min glädje att dom hade ett rymligt akvarium (drygt 100 L) med ca 30 cm spån! Dom hade en massa papprullar och roliga saker. I buren bodde 2 stycken 8-veckors hanar.

Kvinnan som jobbade där visade stamtavla/härstamningsbevis och hon visste exakt vilka färger dom var. Hon verkade  mycket kunnig.

Mycket imponerad och glatt överraskad blev jag! Skrattande

[Jessica_91]
2012-01-02 23:54
1

Vad glad man blir när man läser sånt! Gerbiler uppfödda i hemmamiljö som dessutom har en stor bur med mycket spån samt grejer att aktivera sig med. Alldeles för ovanligt annars Skrikandes

Var det Arken Zoo i Göteborg? Ska definitvt gå in och kika nästa gång jag är där. Eller finns det fler än en Arken i Gbg kanske?

deleteduser
2012-01-03 00:01
1

#1 Visst blir man? Jag blev nästan rörd :')

Nej jag har faktiskt aldrig varit inne på arken i gbg… Detta var i Skellefeå :) Det är mycket möjligt att djuren lever under samma förhållanden i Gbg :)

Skruttungen
2012-02-05 22:53
1

På Arken Zoo i Eskilstuna, både på Norr och Tuna Park använder de sig av de "burarna" med akvarium nedtill och galler upp till. 
Alltid rikt med sågspån och aktiveringssaker.
Där jag köpte Lilla My (den senaste), så fick jag med papper på namna o färg på föräldrarna, och exakt när Lilla My är född osv.

De verkar jätte måna om vart de köper sina Gerbiler, och de är väldigt handtama när man köper de. Uppfödarens dotter hanterar med dessa små så tidigt det bara går! (:

BERÖM BERÖM och åter BERÖM åt de! (:

MoaL
2012-02-05 23:21
1

#2 I Skellefteå? Jag kan inte minnas att de har något akvarium till sina gerbiler, tvärtom. De har två stycken två-i-ett terrarium åt sina hamstrar och gerbiler, alltså två 100x50x50cm terrarium med en glasvägg så att det är uppdelat i två 50x50x50cm, och inte är det särskilt mycket spån där. Kanske 5 cm eller så, max. Är du verkligen säker på att det var i Skellefteå?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

deleteduser
2012-02-05 23:53
0

#4 Jasså? Jag hade för mig att dom hade det mycket bättre än så :/ Bara 5 cm?! Jag var nog lite trött när jag skrev detta, det var ett terrarium, men när jag var där så hade dom betydligt mer spån än bara 5 cm.

MoaL
2012-02-06 00:05
0

#5 Terrarium rymmer sällan särskilt mycket bottensubstrat med tanke på att det annars hamnar i glidskenorna som glasdörrarna går i och faller ut när man öppnar dörren/dörrarna, det är därför det passar bäst med akvarium till smådjur. :) Det enda stället jag vet som har akvarium med mycket spån till sina gerbiler är Djurmagazinet i Luleå, men här i Skellefteå vet jag ingen djuraffär som har akvarium med gott om spån till sina gerbiler.

Mvh,
Moa

deleteduser
2012-02-06 00:13
0

#6 Jag har terrarium till mina gerbiler och jag "sjuter upp" spånet mot  den bakre glasrutan och öppnar bara på den ena sidan så dom får plats med drygt 25 cm spån :) (fast det ramlar ut en hel del när man öppnar ibland Oskyldig)

MoaL
2012-02-06 01:43
0

#7 Haha, när jag hade gerbiler grävde de runt för mycket för att det någonsin skulle vara möjligt att ha spånet på bara den ena sidan. Tungan ute

Mvh,
Moa

aaamandie
2012-02-06 11:19
0

Jag har också ett terrarium till mina gerbiler :D På insidan har vi satt upp ett "stänkskydd" som säkert är 20 cm högt så att jag kan fylla på bra med spån i hela buren utan att det faller upp när jag öppnar dörrarna :) Tycker att det är bekvämare än med akvarium :D