Samma doft från samma kull?
Om jag börjar från början, det är alltid ett bra ställe att börja har jag hört. Jag köpte två gerbiler (syskon) för några veckor sen. Allt har funkat jätte bra så jag tänkte att jag ville utöka mitt lilla gerbilhem med en hane till så jag köpte en liten fyra veckor gammal gerbil som jag sammanförde med dem. En vecka passerade med lite provningar för den lilla för att få passa in i deras gäng, men det gick till slut. Tyvärr hände det en olycka med en hund som tillfälligt var i huset, vilket gjorde att min lilla gerbilpojk gick bort igår.. Skaffade en ny idag från samma kull, så min fråga efter många ord senare. Borde jag förvänta mig att denna nu kommer lättare in i tvåmannagänget eftersom den förra gjorde det? Har två gerbiler från samma kull nästinpå samma doft kring sig?
Du bör inte ha hane + 2 honor om du inte vill ha minst 5-10 ungar varannan månad från ungefär 4 månades ålder upp till 1,5-2 års ålder på honorna. Om du har tur, och inte honorna har ihjäl varandra först eller har ihjäl varandras ungar.
Nej jag rekomenderar dig inte att fortsätta försöka. Det spelar ingen roll att det 'går' det spelar roll att en himla massa ungar sätts till världen.
MvH Tsunamis
Missade visst att skriva att de andra två som jag redan har är hanar också. Skulle aldrig sätta ihop hanar och honor om jag inte var beredd på att ta hand om bebisar
Då var det jag som kanske var trött i ögat och tolkade det som honor också 
Det går att sätta ihop tre precis som det gick för dig första gången. Visst spelar det en liten roll om det är från från samma kull eftersom de ändå vant sig vid hans lukter och vissa doftspår är faktiskt samma inom familjerna. Frågan är om han var hos dem andra tillräckligt länge bara. Testa du så får du se om det går lika bra denna gången.
MvH Tsunamis
Hehe ingen fara. "syskon" kan lätt läsas son "systrar" när sömnen slår till :) Just nu har jag den lilla i en rede ur med en halmleksak, tänker att det ska hjälpa lite att hans doft finns på en av leksakerna. Har tyvärr inte möjlighet att ha delad bur, vilket jag läst om ska vara bra, eftersom jag har dem i akvarium.. Men varje gång jag låter de äldre vara ute och springa (i gerbilsäkrat område) låter jag lillen vara ute och springa i buren. Ska även byta spån helt idag så det är doftfritt. Jag hoppas verkligen att det funkar då den andra, Lill Gorbas togs av livet alldeles för tidigt och precis när de funnit varandra.. :/
"den lille i en resebur" ska det stå. :) dame iphone med dess autokorregering ;)