Fästa vattenflaskan?
Dethär kanske är en fånig fråga men hur sätter man på bästa sätt fast vattenflaskan i akvariumet? Jag har äntligen tagit tag i saken och gerbilerna har fått flytta från dunan till ett akvarium. det enda problemet är ju vattenflaskan. Just nu är den provisoriskt uppsatt med tjep men det verkar vara en väldigt dålig lösning då tejp verkar vara det roligaste att tugga på (det prasslar ju!) och det måste ju finnas bättre lösningar.
Nu trasslade jag nog till det men så är det i vilket fall 

Jag skulle köpa en sån flaska med ett hål längst upp, dom är det meningen att man ska hänga ifrån gallertaket
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

det är väl ingen fånig fråga
jag har en med sugplopp. den funkar jättebra! fast det är lite fula färger på den, menmen. jag köpte min på djurmagazinet. men annars finns den här: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2875

Tack för båda tipsen, måste gå att kolla djuraffärerna här i staden med andra ord men jag hoppas på en sådan med sugpropp, den verkar ju vara väldigt praktisk.. Det är en sådan som man fyller på ovanifrån va?
#2 En sådan köpte jag först, men mina gerbiler förstod inte hur de skulle göra för att få ut vatten ur den. Idag köpte jag en liten flaska som man hänger från taket.

Gerbiler kan lukta sig till vattnet så det borde itne vara något problem för dem att hitta vattnet även om man byte till en annan flaska. Jag har haft sippy (som flaskan me de fula färgetna heter) till mina i 1,5 år men de fattade ändå med en gång hur de skulle få vatten ut en "vanlig" flaska.
Man kan köpa sugproppar med proppar på båda sidor i akvarieaffärer. Jag har satt fast dem i vattenflaskan med lite dubbelhäftande tejp coh sen fäster jag den i akvariummet. kalas!
#5 tyvärr så slickade de bara längre upp på pipen och inte där de skulle, så för mina gerbiler fungerade det inte så bra :/
ville inte riskera att de inte får i sig vatten tillräckligt så därför köpte jag den hängande varianten med kula istället.

#6, vad synd att de tinte fungerade. För jag tycker -trots att jag itne har sippy för tillfället - att sippy är den bästa. :)
#7 konstruktionen är definitivt bäst av de två :)
Nja den som man hänger i taket är bättre tycker jag personligen :o)

Tydligen kunde man fixa någon konstruktion med ståltråd genom att vira runt, jag har inte riktigt koll på hur det ska gå till men jag får väl testa lite med ståltråd.. Eller först leta upp någon ståltråd hemma kan ju vara aktuellt.

#9, det förutstätter ju att man alltid har taken på buren, det har jag aldrig när jag är hemma. :D

sippy är en sån man fyller på uppifrån :) jag ska skaffa nätgaller till akvarium nr 2 (har plexiglas nu) och då ska jag lixom fästa en vanlig vattenflaska uppepå taket. och ha som ett "bord" under så att dom når. det blir nog enklare när dom har sina skvätt-spån-över-alla-grejer-dagar ;P Och dom har nyss pajat min sippy, dom hoppade upp och bet sönder där uppe på själva locket. tur att man har en i reserv :)
min hänger i gallre. Funkar super bra :) PLus att den är lätt att höja/sänka vart eftersom gerbilerna gräver och stökar till det.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#11 Nej du behöver inte ha tak för att hänga upp en flaska med ögla i botten, du kan hänga den över akvariekanten.

#14, hur fäster du den då? I mitt akvarium finns inget att fästa i….

Annars kan man bygga en grej till en vanlig flaska. Jag hade så i en vecka till mina. Man tar en bit planka och lägger den ner. Så tar man en annan planka och ställer den på högkant och spikar fast den i den andra plankan så att den står stadigt. Sen virar man ståltråd runt den och flaskan. Då sitter den som berg. Fast ett minus är att mina tyckte om att välta den eller gräva ALL spån över den ;P
Hade en sån där med sugpropp men min knäppis till gerbil gnagde bara sönder sugproppen xD (Dumma djur ^^')
//Elin
#15 hmm, har du möjligen lite extra kant på dina akvarier Tjiggit? annars är det ju bara att hänga den på kanten som Åsa säger 
gör en liten krok i änden av ståltråden och bara hänger dit :)
personligen fäster jag mina flaskor på akvariemagneter, så går dom att flytta efter behov, mycket smidigt!
Det här är förvisso en väldigt väldigt gammal tråd, men för någon kanske mitt tips kan ge lite hjälp ändå. Jag hittade ju till den här tråden nu fyra år senare så varför inte :)
Jag har virat en ståltråd runt själva skruvlocket och vattenflaskan, sen böjde jag till en krok. Det gör det lätt att justera till vilken höjd du vill ha på vattenflaskan sen. Har tyvärr ingen bild på det, men har gjort en oerhört grafisk bild på paint ;)
Jag har inte märkt att mina gerbiler har bitit något på ståltråden, men funderar på att byta ut min ståltråd mot en som inte färgar av sig.
#20: WOW!! …. Smart tänkt!
…. Det där ska jag absolut testa ikväll!! :D :D …. Har själv fäst med sugpropp på glaset och har funderat på bättre alternativ…. Det här verkar ju kanon! 
#20 Jag kör en öggla runt pipen istället. Har man ögglan innuti runt flask halsen som på din bild då rostar den efter ett tag.
Jag kör en öggla runt pipen, dra ståltråden upp längs sidan och ett varv längre upp också sen slutar den i en liten bit som fästes i burtaket eller över kanten.
MvH Tsunamis
#22: Awesome! :D Ska testa mig fram ikväll …. Kul med pyssel :)
#22 Gör exakt samma 
#22; Jag tycker det är så jobbigt eftersom pipen sitter fast i ställningen då. Tycker det blir så krångligt när man ska byta vatten.
Så jag snurrar som #20. Ser man till att inte hälla vatten på utsidan så rostar den inte mycket. Håller flera månader, och mycket lättare att byta vatten.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Man gör den lös, och som ett X, då är det bara att lyfta ur hela flaskan 
#26; Jag testade det men tyckte det var för krångligt :P
Lättare att bara skruva av korken (a)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag har märkt av att det rostar lite faktiskt genom att he det på insidan av skruvkorken, men det borde nog gå att lösa på något sätt. Precis som #25 pratar om, så gäller det nog att torka av vattnet mellan varje gång som det skruvas av och på
Hos Lea och Pandora har jag så som #22 beskrev (Pandora är lite opålitlig med vattenflaskan) men i de andra två burarna så har jag bara tagit en tjock ståltråd som jag virat runt flaskan något varv och sedan tagit en rejäl bit tep och virat tejpen runt flaskan så att ståltråden sitter fast haha. Har funkat hittills men med en gerbil som Pandora som gärna knuffar på flaskan och säkerligen skulle bita på tejpen så hade det antagligen inte funkat alls 
Inte så sofistikerat men så länge det funkar så får flaskorna se ut så^^.
Nu har jag testat mig på båda förslagen :P
Det blev enligt #20:s modell ;) Den andra varianten kändes alldeles för krånglig och omständig….
Tror inte att det är nån fara med rost, kollar man bara noga varje gång man byter vattnet (vilket man gör varje dag ändå) så håller man ju koll på minsta lilla tecken till sånt och då är det bara att byta ståltråd = gjort på 10 min för två flaskor :P 
Fördelen med att använda ståltråd är att det är så enkelt att justera hur högt eller lågt man vill ha flaskan. :) fast det kan man ju iofs med sugproppen också. Gäller nog bar att hålla koll så inte gerbilerna är framme för ofta och äter på tråden, kan inte vara alltför bra för deras små, men dock starka, tänder
#25 Njao fast sitter den inte utan jag gör en stor öggla runt pipen och flaskan så flaskan går fortfarande att lyfta upp. Vissa får man lirka lite på men då får man göra dem lite större nästa gång bara 
MvH Tsunamis
#33 smart lösning :)
Ett annat bra sätt är att köpa krokar som man klistrar fast på väggar och satta den på utsidan på en dunabur och sedan enkelt ta ståltråd/tofs/piprensare och snöra runt vattenflaskan och sedan göra en lite ögla som man hänger upp på kroken.
Kan ladda upp en bild för att visa hur det ser ut senare.