Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3022 ggr
MariaTheresiaJ
2011-07-14 00:28
0

??

Jag va inne i en Zoo affär idag och kollade runt lite, frågade lite om Gerbiler osv. Så sa tjejen i affären att man helst inte ska städa för ofta, låta det gå ca 2-3 veckor innan man städar buren… Det låter VÄLDIGT fel!

Borde väl städas oftare? Låter ju helt vansinnigt annars? Menar..de hinner bli en hel del skit på 2-3 vekor ??

hur ofta är det bra att städa ungefär ?

[Jessica_91]
2011-07-14 00:34
0

Beroende på hur stor bur man har så låter 2-3 veckor ganska lagom. Gerbiler har ju så mycket spån jämfört med t.ex hamstrar så även om det hinner bli en del avföring och kiss så blir det ju inte så koncentrerat. 

Själv brukar jag även småstäda lite då och då, för att hålla det fräsch längre. Bra tillfälle för att prata med gerbilerna lite också Glad

MoaL
2011-07-14 04:50
0

När jag hade gerbiler kunde det ofta dröja ett par månader mellan varje burrengöring, utan att det alls var ofräscht. Jag hade då bland annat fem hanar som hade omkring 15-20 cm djupt bottenströ i ett ganska stort akvarium. Dessutom kissar gerbiler väldigt lite, och avföringen är torr och hård, så det blir inte smutsigt eller illaluktande på samma sätt som det blir hos många andra smådjur. 2-3 veckor låter absolut inte för sällan i mina öron, förutsatt att de har tillräckligt med bottensubstrat - det är dock inte alltid de har det på djuraffärer. :S Och det är klart, har man bara ett tunt lager spån så blir det förstås smutsigt snabbare, men gerbiler ska ju inte ha så. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Clariiz
2011-07-14 09:55
0

Jag städar var 3-4 vecka. Då är akvariet fortfarande fräscht.
De gör ju för det mesta sina behov i sanden också, så den byts minst var 3:e dag, eller oftare.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MariaTheresiaJ
2011-07-14 10:34
0

okej i see. då förstår jag :) Taack

DeniceP
2011-07-14 20:44
0

Jag städar kanske som max 1 gång i månaden, så har jag också över 500 liters bur, det blir MYCKET spån, och har bara två killar :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Luju
2012-02-03 01:29
0

Jag har tre gerbiler i mitt akvarium nu, 2 st tretton v gamla o en fyra veckor gammal. Jag byter spån helt och hållet kanske en gång i månaden. Jag har en plexiglashylla i akvariumet med sandbadet på och även vattenflaskan samt att jag lägger all mat som de inte äter ur min hand direkt i sandbadet. Det resulterar i att det åtmindståne känns som att de gör sin mesta bajsning uppe på den hyllan. På den hyllan städar jag med någon dagars mellanrum för att det ska se snyggt och fräscht ut :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Tsunamis
2012-02-03 07:11
0

Varannan månad ungefär, inga problem här. Det enda som luktar är sandskålar och de byts ut minst varannan dag.

MvH  Tsunamis