Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 571 ggr
Absolutpea
2012-02-02 18:38
0

Nybörjare!

Hej! :D Jag tänkte jag skulle fråga lite frågor till er gerbilvana här inne på iFokus! Jag har varit lite sugen på gerbiler ett tag, har hamstrar också och har haft det sen jag var sju. det jag undrar nu om det är ungefär samma sak? Och fall man kan ha samma burar osv. Vill ju veta exakt så jag inte gör något fel och så att jag vet vad jag ger mig in i i såfall!

och vad ser ni för nackdelar och fördelar med gerbiler? /Alexandra

[Jessica_91]
2012-02-02 18:59
0

Gerbiler måste vara minst två och två till skillnad från guldhamstrarna och gerbiler behöver en bur som man kan fylla på med mycket spån (runt 20 cm men ju mer desto bättre) så att de kan gräva gångar. Därför lämpar sig akvarium (finns billiga på blocket) och SAMLA lådor bra (från Ikea). En del terrarium funkar fint också så länge man kan ha mycket spån utan att det trillar ut en massa när man öppnar. En del dunaburar kan också funka, det beror på hur hög buren är.

Gerbiler gnager väldigt mycket och bör därför bara ha inredning som inte är farlig att gnaga på, t.ex trä och kartong. Vattenflaskan kan vara utav plast men inget annat (finns vissa gerbiler som gnager sönder vattenflaskorna med och då finns det flaskor av glas bl.a). 
Gerbiler ska inte heller ha hjul eftersom det inte är bra för deras ryggar.

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan?discussions-1 Där finns en hel lista med olika artiklar som du kan läsa.

Alla tycker ju olika men så här tycker jag:

Fördelar:
- Luktar inte
- Är vakna av och till runt hela dygnet
- De är roliga små flockdjur som man kan sitta länge och kika på
- Går att lära små trick
- Även om de flesta har väldigt mycket spring i benen och inte gärna vill bli klappade (även om det finns undantag) så kan de klättra runt på en, både utanpå och innanför en tröja av klättervänligt material, vilket jag tycker är väldigt kul. Flera av mina springer upp längs min arm och sätter sig på axeln när jag sätter in handen i akvariet.

Nackdelar:
- Precis som med alla andra flocklevande djur så händer det ibland att gerbiler börjar bråka med varandra och då får man vara beredd på att skaffa en ny bur och ev. nya kompisar till de man särat på.
- De kan låta en del på natten när de gnager och gräver runt. En del stör sig inte på det men själv klarar jag inte av det och behöver sova med öronproppar.

Smullis
2012-02-02 20:04
0

Många gerbiler är riktigt sociala, så de blir ofta omtyckta små husdjur.

Mina gerbiler brukar följa mina dygnsrytmer och sover ofta när jag gör det, skönt att slippa oljud även fast de låter så gulligt :D

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡