Borra hål i glas?
Jag är sugen på att genomföra ett litet projekt med mitt gerbilhem. Jag är sugen på att öka på akvariumet med ett litet glas/plexiglasrum på sidan av. Vill att det ska bli ett "rum" med spån och små hus, och ett "rum" som är som en sandvärld :) Med inspiration från Jessica_91
Är det någon här som har testat att borra hål i glas tidigare? Behöver göra ett hål så det kan gå ett rör mellan "rummen", men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga
Borra hål i plexiglas är lätt. Det är bara att borra med en vanlig allroundborr utan att trycka. Jag har borrat hål och sågat därefter med bågfil i en av mina dunaburar som jag hade.
Glas är knepigar, mycket knepigare(!) Du behöver något så lyxigt som en diamantborr för att glaset inte ska spricka… Och du får inte darra på handen, då spicker glaset, så en handborr är att föredra…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
En snabb googling gav till svar att du behöver ett speciellt borrhuvud(typ denna) och man borrar i vattenbad med stöd av t ex trä vid utgångshålet så att glaset inte går sönder. Man borrar långsamt och trycker absolut inte.
Men jag antar att du inte vill göra ett litet hål utan snarare ett större? Då tror jag det är onödigt att leta efter speciella borrar. Kanske en glasmästare kan skära ut ett hål? dock antar jag att din hylla är fastsatt så det skapar väl ett problem.
MvH Tsunamis
Hmm denna guide hjälper dig kanske: http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok54.php
Modelleran är just till för att skapa ett litet vattenbad. Lät ju billigt iaf. Förutsatt att man kan hitta det för samma pris idag.
Mitt tips är att försöka leta efter liknande guider inom akvarier och akvariefisk för det är inte så ovanligt att de skär i glas o sånt för att fixa till rör som i guiden.
MvH Tsunamis
Hittade en sida om att sköra i glas, dock vet jag inte om det går att skära runda hål: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5112
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#3 Plexiglashyllan är inte fastlimmad faktiskt, den är väldigt flyttbar. Sen tänker jag mig ett hål som kanske är typ 5-7 cm i diameter, så pass så jag får igenom ett litet rör som de kan gå igenom.
Börjar fundera på om det inte är en ide att göra ett litet sandslott åt dem i den lilla plexiglashyllan. Men har inte riktigt löst hur jag ska göra ingången till den utan att det kommer in för mycket spån i själva "rummet".. hm får nog fundera lite mer. men gillar iden med ett externt sandrum.
Såg också det med leran, säkert en helt okej ide. vet bara inte om jag har modet att våga mig på att borra utan att skada glaset för mycket
Du kan köpa ett rör som går upp över kanten och sen ner till ett annat akvarium.
En sak jag funderade på ett tag var att köpa plexiglas och bygga en halvvåning UPP uppe på akvariumet
Medarbetare på Burfåglar och Undulater