Söker gerbilhane
Jag har haft 2st gerbiler som är 1/2 år gamla. Den ena gerbilen dog tyvärr och nu sitter kompisen själv. Jag söker därför efter en kompis till honom. Dilemmat är att jag inte vill ha mer än 2st gerbiler. Jag vill att dem funkar ihop och kan inte köpa en gerbil som inte går ihop med den jag redan har. Då blir det snabbt föör många och jag vill bara ha 2st. Har ni något tips vart man kan köpa en gerbil på prov som man sedan får/kan lämna tillbaka om dem inte funkar ihop? Självklart ska jag göra allt jag kan för att introducera dem ordentligt, men även där behöver jag stöd och råd från någon kunnig uppfödare. Finns någon som bor i Östergötland på detta forum som kan hjälpa mig?
Jag har fått erbjudande om att sätta ihop min hane med en omplaceringshona. Jag tycker detta låter ganska märkligt att det skulle funka och tackade nej. Kanske en dum fråga men funkar honor och hanar ihop om man inte vill ha bäbisar? Personen jag mailade med snäste av mig ganska rejält när jag varnade för dräktig hona så jag kunde inte fråga henne vidare om detta. Vet någon om/hur det skulle funka?
Jag kan dock detta om "blommor och bin" men tänkte OM det finns gånger det funkar med honor/hanar eftersom en omplaceringsverksamhet erbjöd detta…
Hane/hona… Min lilla kille behöver en kompis. Någon som kan hjälpa oss?
Det lär knappast gå att ha en hona och hane tillsammans om man inte vill ha ungar :)
Hona och hane passar oftast bäst ihop när man sätter ihop i vuxen ålder, men då får de bebisar.
Jag skulle föreslå att du skaffar en gerbilpojke som är under 7 veckor, för lättast intodruktion. Då bör det vara mindre risk för bråk.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#1 o 2 Då är gerbiler som alla andra djur. Jag blev fundersam när en omplaceringsverksamhet erbjuder detta och där man har kunskap efter flerårig djurutbildning. Jag anade att det inte gick, men ville ändå fråga om det var något speciellt med just gerbiler som gjorde att det gick ;)
#2 Tack för tipset! Det kommer jag tänka på vid närmare fundering om vilken gerbil som passar. Ingen hona ;) Under 7 sju veckor!
Var honan över 2 år så ska det gå bra att ha henne med din hane. Annars blir det bebisar!
Ta kontakt med en uppfödare i din närhet och se om det finns en gerbil i rätt ålder och kön de kan tänka sig att låna ut för senare köp.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#4 ok, honan var 5 månader. Bra att veta om jag skulle vilja ge verksamheten lite mer fakta om detta :)
Finns det någon uppfödare i östergötland? jag har så dålig koll på gerbil uppfödare…
Det lät kanske inte så speciellt seriöst att söka efter en gerbilhane och samtidigt fråga om det funkar med en hona… Jag är seriösare än så i min djurhållning bör jag kanske tillägga. Blev bara så ställd när en som verkar vara seriös svarade mig att det gick.
#5 Ingen fara, det är inte alltid lätt att veta. Eftersom att du frågar innan du agerar så är ju bara det ett tecken på att du faktiskt bryr dig.
Är dålig på geografi och vet inte vad som ligger i Östergötland haha… har du kollat på SHF eller SHGK?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#6 ska kolla direkt :)
Hej!
Jag har ev en hane som söker nytt hem. Vi köpte tre honor som är födda 21/12-11. Tyvärr (för vår del) verkar det som att lilla Saga ev är en hane. Jag ska kolla upp det igen i helgen av mer kunnig person. Om du är intresserad så är "Saga" väldigt söt, nyfiken och redan handtam. Jag ska ner till Norrköping den 7 februari så då kan ett ev överlämnande ske. Hon/han är svart med ett vitt streck på halsen ner på bröstkorgen. Men som sagt hon kan vara en hona…
//Fanny
Vart i Östergötland bor du?
Jag bor i sthlm men ska ner till Norrköping (en mil söder om N-köping) på möte. Jag är där 8.30-16.
sorry såg att jag svarat på fel # blev så glad att jag fått ett svar. Är idag ännu mer säker på att Saga är en Fabian.

Tack snälla för all hjälp. Jag har hittat en kompis till "Hatt i fnatt". Dem funkar bra ihop och situationen är löst.