Hö??
Vi funderar på att skaffa två gerbiler men jag undrar om man måste ha hö i deras bur? Läste att dom skulle ha det men klarar dom sig utan? Finns det nåt annat som kan överväga?
De äter & pysslar gärna med hö men de klarar sig fint utan också, de kräver inte hö i dieten. Mina får en allsidig kost och mjukt papper att boa med istället.
MvH Tsunamis
Jag ser hö som en rolig extragrej, som ovan säger är det inte nödvändigt för dem.
Jag ger aldrig hö.
Vågar inte pga att det finns rikser, och jag har oerhört dåliga erfarenheter av det..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag ger hö, och lite halm att stadga gångarna lite extra med :)
#4 vad för risker? :O
Använder hö till mina gerbiler.
Undrar samma sak som #5, vadå för risker?? 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Ohyra och damm.
Hade gerbiler för ett par år sedan som blev sjuka och dog. Oklar orsak, men det var antingen höet eller medfödda fel från grossisten.
Så jag vågar inte använda det. Trots att så många gör det. Men jag hade min skräckupplevelse och det var nog. Även om det inte var höet så vågar jag inte riskera att samma sak händer igen.
Det höet var oerhört dammigt dessutom.
Höet jag har till mina kaniner vågar jag heller inte ta in ifall att någon råtta/mus sprungit i det och lämnat sjukdomar :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ohyra ja. Jag ger inte hö till mina pga jag har uppfödning & många djur men jag brukar rekommendera hö till köpare faktiskt. Jag hade gärna gett hö till mina för de är en bra sysselsättning, stödjer upp tunnlar bra + de äter en del av det. Gäller bara att köpa hö av lite bättre kvalitet så slipper man damm ganska mycket.
MvH Tsunamis
#10 Visst är höet bättre när det är löst i påsen? Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#11 Ja.
Jag har ju kaniner också, och dom ska inte heller ha dammigt hö. Och köper ju då stora och bra balar från en bonde i närheten. Superfint hö och absolut inte dammigt :)

Anledning till att jag undra är att jag är allergisk mot hö och ett av avgörande skäl till om vi ska skaffa eller inte. Om det går att berika på annat sätt och dom mår bra av det är det oki.
#14 det är helt okej utan hö, absolut ingen nödvändighet 
Om vi säger såhär: hö finns inte ens naturligt därifrån de kommer, så det är helt och hållet lyx ifrån våran sida. De klarar sig finfint utan. 
#16 njaaa det där håller jag inte med om. Torkat gräs och örter finns faktiskt i deras naturliga biotop. Gräsfrö/torkat ungt gräs och hirs från odlade fält är en stor del i dieten. Men sen är ju utbredningsomtådet på mongolisk gerbil rätt så stort så de finns ju i en rad olika områden :)
MvH Tsunamis
Är det någon som har ett tips på ett bra hö (märke) som man kan köpa i butik? Har bara köpt hö en gång tidigare och det var nog ett år sen nästan sist 
#17 Jag tänkte främst på öknarna de kommer ifrån 
Skulle det fungera om man lade höet i frysen några dagar innan man använder det för att bli av med ev. ohyra? Bara en tanke.
Dock har jag aldrig använt hö ändå eftersom jag tycker det skräpar och dessutom har jag upptäckt att jag kan vara lite känslig mot det.
#20 Ja, dom flesta kryp dör då. Dock dvalar vissa.
köper man små löspackade påsar så går det nog allt att få plats med. :)
Tack för svaren :)

Men det finns ju torkade örter att köpa (på zoo) skulle det fungera som ett kompliment? För är det inga stora påsar/säckar så borde jag klara även om det skulle medfölja lite torkat gräs.