2st Gerbil-hanar sökes!
Hejsan!
Jag är förhoppningsvis snart en stolt Gerbilägare till 2st hanar. :)
Jag söker en uppfödare i Skåneområdet som kan erbjuda 2st nåtsånär redan handtama gerbil-hanar. Jag har införskaffat allt omkring som krävs för att de skall få ett bra hem (se bild i inlägg nedan). Nu har jag lagt in alla leksaker i terrariet (som det egentligen är) men har redan tagit ut 3st så att de nya familjemedlemmarna kan få lite omväxling efter ett tag. Själklart har jag även införskaffat en hel del kunskap och söker alltså 2st hanar.
Helst ett par som tillhör samma kull för att undvika bråk osv. ;)
Snälla, hör av er så fort som möjligt. Bara seriösa uppfödare sökes, och självklart vill jag hålla kontakten med uppfödaren för både uppfödarens skull och Gerbilernas skull så klart! Alltid kul att följa utvecklingen hos dem man sålt vidare kan jag tänka mig.
Hoppas på snara svar. Kramen till alla! :D
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Kolla med Porlamarkens: http://porlamarkens.webs.com/ De finns i Skåne. Vet inte om de föder upp gerbiler fortfarande men du kan ju kika i alla fall!
Annars vet jag bara en uppfödare i Göteborg (http://tsunamis.tk/) som har kullar nu och en i Västerås (http://www.kristallensgerbil.webs.com/) som kommer få en kull i januari om jag inte minns fel.
Har köpt gerbil från båda dessa uppfödare och jag är väldigt nöjd kan jag säga!
Transport brukar gå att ordna även fast man bor långt ifrån varandra, finns folk som erbjuder sig att transportera djur mot en liten summa (ofta 50-100 kr) när de ändå ska resa runt i Sverige: http://djurtransport.ifokus.se/
Det krävs lite engagemang och några kronor extra men det kan det ju vara värt för att slippa köpa grossistdjur från djuraffär 
Sen bör man ju tillägga att inga gerbiler kommer trivas i det terrariumet med så lite spån. Så de dubbla ska du ha ! :) men annars jättefint!!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Hejsan Jessica_91!
Tack för snabbt svar! Faktum är att jag redan skickat ett PM till Tsunamis och hoppas på att hon svarar snart. Ska kika mer på Porlamarkens också.
Tipset om transportbur är bra. Jag har skaffat en transportbur redan nu som jag tänkte inreda med spån och en eller två toarullar så att de små liven håller sig någorlunda sysselsatta under resans gång (om inte säljaren ordnar transport så klart).
Engagemang har jag och de extra kronorna investerar jag gärna då det för mig handlar om att de får en bra start i livet utan stressen som ofta finns hos grossistdjuren (iaf de jag kikat på). :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Tjena Minoth,
då får jag ju helt enkelt fylla på! Tur att jag postade bilden så jag får lite tips på vägen. :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Alltid bra att få tips :) gillar din inredning jättemycket. Vill också köpa lite mer grejor!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#4 Kul att läsa att du är så engagerad, tummen upp för det! Många som bara traskar iväg till djuraffären utan att ens försöka fixa transport. Hoppas du snart kan få hem ett par pojkar.
Och jag håller med Minoth, du har en väldigt fin inredning i terrariet! Mer spån bara så är det kanon. 

Håller med , jättefint =) Har testat och lägga in mer trästegar som jag hittat i fågelavdelningen, men de käkades upp på några dar, hihi busisar. Blev bara bågra pinnar kvar. Fick bygga egna istället
#6 & #7
Så sant som det är sagt och tack till er båda! Känns betryggande att veta att ni både blir inspirerade av inredningen och tycker om den. Då är jag på rätt väg. :) Dock kommer jag bland annat att introducera "vipp-brädan" i ett senare tillfälle när de två pojkarna vant sig vid sitt nya hem. Det känns ändå som ett rätt tort stressmoment om inredningen skall hålla på att vippa när de inte bekantat sig ordentligt med den. Man vill ju som människa inte komma in i ett nytt hem som man inte känner till där golvet helt plötsligt vippar! hehe :)
Jag funderar på att vara lite "sneaky" och gömma deras grävtorn (tornet längst till höger i bilden som också är fullt med spån) i spån så att de får upptäcka det på egen hand. Hmmm… :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
# 8 Tackar! :D Jo, jag räknar med att allt som jag lagt in kommer att tuggas på och gnagas på och allt vad det är. Men så länge dem har det bra så ersätter jag gärna inredningen med glädje. :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Åhh, Grattis! 
Grattis
En Ivory Cream och en Agouti från Patricia? ^^
Grymt söta!
#14 stämmer bra det 
MvH Tsunamis
snart sitter halva g.if med Patricias gerbiler hemma ;)
Kan ioförsig förstå de eftersom hennes gerbiler är så snuttegoa, så underbara!
# 13: Tack! :D
# 14: Precis som Patricia sa själv: Det stämmer! :)
Jätte söta båda två! Räknar dagarna som sagt. Nu är det hela 14dagar kvar, dvs 2 veckor på pricken. Jag har köpt leksaker så det skriker om det. Så killarna lär inte bli understimulerade precis. Det är en stor investering, men det är det värt! Ska självklart ta det lugnt i början och vänta med att hantera dem i 1-2 dygn så de hinner vänja sig vid sitt nya hem.
Åh, har jag sagt att jag längtar? XD
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Förresten! Jag köpte en så kallad "gnawing stone" (även kallad "slipsten") som de kan gnaga och bita på. Men… jag vill inte ge dem någonting som kan vara skadligt för t.ex. njurarna.
Är en sådan sten skadlig för dem eller är det helt OK att låta dem gnaga på den?
Sen har jag också fäst en mineralsten i terrariet där de skall bo, och undrar detsamma om den. Dvs, kan en mineralsten vara skadlig eller ej?
Lite vägledning hade så klart uppskattats i denna fråga. :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Jag har aldrig haft en sådan sten så jag vet inte riktigt, vad är den gjord av? Om den innehåller salt så är det bäst att inte ha den. Sen så är det ganska onödigt i vilket fall, gerbilerna kommer gnaga på träinredningen, kartong/papp och ev. trägrenar så de kommer allt slipa tänderna ändå 
Samma med mineralsten har jag för mig, dvs det är inte farligt om det inte innehåller salt men med ett bra foder så behövs ingen mineralsten ändå.
Den är gjord av pimpsten tippar jag på. Den innehåller inget salt och inte heller mineralstenen innehåller salt. Jo, det känns ju som lite "overkill" men jag får ju prova och se vad killarna tycker bäst om att gnaga på. Om inte annat så blir det ett extra upptäckar-moment för dem. :)
Foder ja. Jag är inne på att köpa egna nötter osv och inte köra på så mkt färdigt foder. Dock är jag nybörjare, så bäst vore om jag höll mig till de färdiga mixerna som erbjuds i butikerna..
Jag har köpt hem en påse av Supreme Science Selective serie… det står "Rat" på påsen, men jag antar att det fodret också passar gerbiler (står att det innehåller äpple och svarta vinbär)?? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag känner att jag har börjat få bra koll på allt. Men födan behöver jag lite hjälp med så att de får ett så långt och hälsosamt liv som möjligt. :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
#20 http://www.lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=706
http://www.egerbil.com/gerbil_food_mixes
Här kan man jämföra gerbilers näringsbehov med näringsvärdena i Selective Rat.
Jag vet inte om det kan funka eller inte, det får någon annan svara på. Men om du kan hitta ett foder speciellt utformat till gerbiler, så tror jag att det är bättre. Jag och många andra på gif använder Gerbil Nature som är väldigt bra.
Utöver torrfodret (som de för övrigt bör ha fri tillgång till) så uppskattas färsk mat ett par-tre gånger i veckan, dock ej mer p.g.a. risk för dålig mage. Här finner du en tråd med tips på färskmat.
Nu har killarna äntligen anlänt till sitt hem! :D Pigga och glada över att äääääntligen få lämna sin lilla transportbur busar de nu rundor inne i sitt terrarie. Dem klättrar och har sig (både på mig och på inredningen).
Jag måste passa på att tacka Patricia för mycket god service och goda råd! Köper gärna fler gerbiler från henne i framtiden; dem är så väl omhändertagna och fina. :)
Lite bilder finns bifogade!
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Gud vilka söta småttingar! 
Jättegoa! Gito satt precis och åt lite, så då passade jag på att blinka till honom, och han blinkade tillbaka! :D :D :D
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
#22 tack så mycket :) mkt trevlig köpare också!
MvH Tsunamis