Lock till SAMLA
Jag har två 130-liters SAMLA här hemma. Jag köpte de passande plastlocken till också, då jag tänkte att jag kör nog på att borra massa små hål. Men jag vet inte riktigt, det tar ju väldigt lång tid och jag vill inte att ventilationen ska bli för dålig. Funderar lite på att skära ut en del av locket och sätta i nät.
Har ni några idéer eller förslag? Hur har ni löst det? Har ni bild också så vore det toppen 
Tja, jag har ju själv ett akvarie, men spontant skulle jag nog säg att din idé att skära ut e större del av locket och sätta nät över låter som en mycket bättre idé än att borra lufthål ;)
Ja, det lutar åt det… Men hur sätter man fast nätet i plasten? Går det att häfta verkligen, eller hur ska man göra tro..?
#2 Silvertejp löser allt. Kanske inte det snyggaste men det funkar. 
#2: Bra fråga ;P Tveksamt om det går att häfta… Däremot borde det ju gå att slå små hå i locket så att du kan fästa nätet med ståltråd? :)
Jag borrade massa massa hål i mitt lock till lådan men den sprack lite då. Om man har otur så kan det säkert gå sönder.
Tycker #3 och #4 gett bra tips på hur man fäster nät på locket men snyggast är nog ändå klassikern träram + nät 
#5: Instämmer helt! ;) Kör själv på träram + nät runt mitt akvarie, klart snyggast ;)
Ja, det blir nog att slänga plastlocken och sticka till byggvaruhuset istället. Gerbilerna sätter verkligen min händighet på prov ;)
Jag har också borrat som en blådåre, och säger bara: sätt nät! 
I <3 Superlim, Funkar alltid <:D
Nämmen jag tycker att du skall köra på tipset #5 gav om träram :)
Jag och mor min bollade idéer och bestämde oss för att prova den här varianten. Så här på kvällskvisten kastade jag ihop en underbar paint-skiss. Tålamodet tröt lite som ni ser :p
Men hoppas att ni ser hur jag menar. Det är i alla fall locket då, och så har jag försökt visa hur jag tänker skära ut en del av plasten i mitten av locket. Där ligger träramskonstruktionen.
Jag ska dra iväg till byggvaruhuset imorgon bitti och köpa lite grejer, så får vi se vad det kan bli av detta. Jag kan skapa en ny tråd sedan för att visa bilder på resultatet (om det blir nåt värt att visa upp vill säga) samt lite bilder på det förra locket jag gjorde, till akvarium då. Använde gångjärn samt handtag m.m. till det så det kanske kan vara intressant.
Smart! kommer det gå att öppna som ett litet lock? (antar det eftersom att du använder gångjärn) 
#12 Yes, det stämmer. Däremot verkar det som om jag missförstått mamma lite. Hon menar tydligen på att designen ska vara ytterligare lite "högteknologisk" ;) Men jag visar bilder sen!
Eller man kanske skulle ta och göra en hel artikel med instruktioner och idéer till olika burlock till olika sorters burar t.o.m..? Jag har ju lite olika "designer" här hemma. Får se vad det blir av detta :)
#13: Det låter ju riktigt spännande!
…. Blir kul att se hur det utvecklas :)
Nja, vi fick överge den planen tyvärr. Byggvaruhuset hade inte den rätta storleken på trälisterna så det skulle inte gå att borra, och hade man tagit en större hade det blivit för tungt.
Så vi bestämde oss för en enklare variant i stället.
Idag har vi skurit ut två stora rutor i båda locken, där kommer vi att med hjälp av träram på både undersidan och ovansidan runt de utskurna områdena fästa finmaskigt nät. Ingen lucka alltså, tyvärr :/