Namninsamling - Förbjud djur i affärer
Jag har skapat en namninsamling om lagändring för djur i affär. Alltså, att vi ska förbjuda försäljning av djur i djuraffärer.
Skulle djuraffärer förlora sin rätt att sälja levande djur, så skulle vi förebygga att dåliga djurägare får tag på djur som behandlas fel.
När fler än 500 namn har skrivits på, kommer jag skicka in listan + förslaget till regeringen.
Läs mer om mina tankar här och sprid vidare.
Namninsamlingen finner ni här.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Mycket bra intiativ :) jag har alltid tyckt att man ska förbjuda föräljning av djur i djuraffärer. Så jag kommer skriva på detta. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Jag har skrivit på! Och delat med mig på facebook för att sprida vidare.
Kan nu även tillägga att jag lagt ut länken till namninsamligen på facebook, så förhoppningsvis lyckas man fiska upp lite mer folk bland mina kontakter :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Gjort, ska dela på fb!
Väldigt Bra! Jag glömde att skriva efternamn på den första så den kan du räkna bort (jag gjorde en ny med för- och efternamn)
Tråkigt att se hur fientligt detta förslag mottas på några av de andra ifokussidorna. 
#6 Vilken? Vet inte men är alltid så nyfiken på sånt 
Siamesifokus. Skulle skriva ett inlägg men kände att jag orkar verkligen inte haha.
Ojdå, fårstår det, haha :)
Får jag bara fråga, vad tycker ni om fiskar i djuraffärer då? :)
#10 Hm känner inte att jag tillräckligt insatt i fiskskötsel för att uttala mig om det. Men visst har man hört många hemska historier om fiskar i djuraffärer t.ex den här: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3251153
Sen så tycker jag ju faktiskt att det finns väldigt bra djuraffärer också, även om vi inte har någon sådan där jag bor. De är inte helt hemska här men det finns absolut utrymme för förbättring.
Jag hoppas mest på att tillräckligt många människor ska engagera sig i det här för att de ska få strängre regler i djuraffärerna. Men det kanske inte hjälper ändå, kanske är det bäst att inga affärer får ha djur.
Trots att man inte får ha burfåglarna inne hos gnagarna i djuraffärer så har en av butikerna här i stan det. Alla fågelburarna står på en hylla på väggen med utsikt ned på gnagarna (kaniner och marsvin går lösa i ett litet rum kan man säga, med glasdörrar så personalen kan komma in)
Trots att folk har anmält och trots att butiken blir inspekterad då och då (som alla butiker blir vad jag förstått) så blir det ingen ändring.
11 # Jo, finns ju endel bra djuraffärer med bra fiskhållning vise versa. Samma sak med smådjur, fåglar och terrariedjur. Den djuraffären jag alltid åker till är faktist riktigt bra. Smådjuren har ett rum och fåglarna ett.
Kollar på gerbilerna och dom har det ganska bra. Ett stort akvarium med sandbad, bara träsaker, inget hjul men tyvärr ganska lite spån. kanske 5-7 cm.
Och fiskarna har det hyffsat stort och kunnig personal.
Kanon alla!
Har som sagt inte blivit helt frälst med detta förslag, men jag kämpar ändå för min sak. Det är för djurens bästa, vårat ego får vi skita i. Det är säkert lättare att gå till närmaste djuraffär och köpa en gerbil än att omsorgsfullt välja en man verkligen vill ha hos uppfödare där man dessutom kan få livslång support och goda råd, men det är inte något som djuren mår bra av.
Det finns bra affärer, men det är inte många, och de får hellre avskaffa djur i affär helt än att vissa djur ska fara illa och hamna i dåliga hem.
#15 Fixade insamlingen och allt idag, så det har gått hemskt fort!
Satsar på att skicka in den med 500 namnunderskrifter, men får jag/vi in fler så blir det bara bättre. 
Skrivit på! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Skriver helt klart på!
Delvis för gerbilerna, och sen för fiskar och fåglarna!
Skrivit på :)
Det är många punkter som du har förvrängt, tyvärr.
Du vet inte hela sanningen om varför burarna i butiken bara håller "minsta tillåtna yta".
Du glömmer att djuren som kommer till butiken kanske redan är dräktiga, utan att butiken vet om det.
Att öppna marknaden för fler som ska föda upp djur, är inte rätt väg att gå. Dom kommer aldrig att bli DAGLIGEN "kontrollerade" av kunder tex.
Barn kan INTE gå in i en butik och köpa ett djur. De flesta butiker har 16 års gräns och vissa andra har 18 års gräns. Kunden kan får tom få visa legitimation vid osäkerhet om ålder.
Att påstå att djur från djuraffärer är av "sämmre kvalite" är ju lite konstigt, då alla djur kommer ifrån just uppfödare.
Kunden blir upplyst om minsta tillåtna bur, men många väljer en mindre ändå. Vissa butiker nekar då kunden att köpa djur.
Sjukbur, tillfällig bur och transport, måste få förekomma till försäljning. Sen är det upp till de duktiga ägarna, att uppfylla gällande regler själva och inte använda transportburen som bur på heltid.
Att informationen är "gammal" är något alla butiker måste jobba på, då nya råd och rön alltid dyker upp och gör de förra rådet felaktigt. Butikerna kan ju bara skriva ut SJV "så ska du sköta din…" samt lägga till några småsaker, så är det ju godkännt. Informationskravet är väldigt litet, och ligger tyvärr bara på just djuraffärer.
Kunden väljer ofta bort rekomendationen att köpa en bok om djurslaget, i samband med inköpet (eller före), jag tror att det är pga priset, det är helt enkelt för dyrt.
Det är lätt att kasta skit på djuraffärer, men svårt att erkänna att nyblivna ägar inte alltid tar sitt ansvar. Jag tror inte ens att de läser skötselråden mer en kanske en gång.
Jag tror jag har hört alla historier, historier som att "djuret blev sjukt och dog, pga dålig kvalite", eller "dom sa inte att det var farlig". Det finns dom som tycker att de "räddade djuret från djuraffären" och tycker att de är jätte duktiga och sedan har de inte ens öppnat en bok om hur de ska sköta den. Hur många ägare dumpar inte oönskade djur i djuraffärer varje år precis före semestertider, eller släpper ut dem ute, för att det är för dyrt att åka och avliva det?
Ansvaret och boven, är i många… jag skulle vilja säga de flesta fallen faktist just den enskilde ägaren, inte butiken som uppfyller alla regler och blir kontrollerade.
Om det är något du kan skriva en insamling på, så är det körkort på djur för privatpersoner. Då, skulle du hjälpa fler djur.
Ansvaret för djur, ligger ALLTID på en vuxen. Om djuret blir sjukt, är det den vuxna som måste se till att djuret kommer till en för djurslaget duktig veterinär.
(lagen säger tyvärr lite luddigt "sakkunnig", har jag för mig. Många veterinärer är dåliga på reptiler, smådjur och fåglar, men många ägare tar i förhand inte reda på vem som kan något om det djurslag man har, och på så sätt kommer djuret inte till "rätt" veterinär, utan till närmsta när problem uppstår.)
Historier jag hört är horribla ibland. Folk går in i en djuraffär eller till uppfödare och vill ha instruktioner för hur de ska sköta ett djur. Folk är allmänt dåliga på att läsa på, innan de köper djur, och hur mycket information de än får, så läser de uppenbarligen inte allt. Det spelar ingen roll om de får en novell i handen när de går därifrån, då många vuxna kör med "vi hadde djur när jag var liten, så jag vet hur de ska skötas" de läser inte novellen. Det lilla skötselrådet på en A4, hjälper inte heller, då det är lite för lite information igentligen.
Grunden är ALLTID, läs på först, köp tillbehören sedan, och välj individen sist.
Men det känns som om många har lite för bråttom och kör på: Köpa djur, bur, och när det uppstår problem så skyll på dålig kvalité. Skötselrådet vid köp av djur i djuraffär, är bara en biprodukt, som man sedan tyvärr kan skylla på.
Det är alltid ägaren som är ansvarig för djuret, och som är ansvarig att ta reda på gällande regler.
Till de som går i tankar att köpa djur: Läs på ordentligt FÖRST…
mvh
Jag, min syster och min mamma har fyllt i och finns nu med på listan! Tycker de är super att nån tar tag i de här!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
jag personligen tycker att redan har en poäng så jag skriver inte på tyvärr. för som redan skrev vi vet för lite om dess ursprung och vet även förlite om köparna vilket som beskriver oss men men. man får la lära sig med tiden man har djuren. det är ju just därför detta forum och böcker finns. och åldersgräns på djurafär har jag aldrig hört men det är bra att vissa har det. då styvdotter kan gå in till den lokala handlaren och köpa en kanin. hon är bara 8 år . så det va ingen dum idé. det ska jag framföra till zoobutiken. Men mycket bra att ni tar upp detta på tapeten. lycka till. och jag hoppas att det blir en bra lösning för alla parter.
Snart 500 underskrifter. ^_^
Har skickat in detta förslag redan till kommunfullmäktige i min kommun, tar det som ett första steg. Ni får gärna skriva ihop ett förslag och skicka till respektive kommuner aswell, för att påverka utspritt över landet.
Kommer dock såklart att fullfölja min plan med att skicka in detta förslag, och håller nu på att kolla upp möjligheter till detta.
Tackar för alla underskrifter och allt stöd som jag fått!
#22 Du har en del goda punkter men tyvärr också en del felaktiga punkter.
1. Att öppna marknaden för fler uppfödare är inte alls att göra saken sämre. Det är tyvärr ett vanligt svenskt synsätt att centralisera allt i den mån det går och ha stora aktörer med stor avkastning och hög lönsamhet. Gärna i samband med 'noga' kontroller av eventuell smitta. Men ser man till storskalig djuruppfödning är detta på bekostnad av djurens hälsa och livslängd. Djur som föds upp på liten yta i enorma mängder med ingen eller lite kontakt utifrån blir också mer motagliga för smitta när de väl transporteras ut från anläggningen för de har inte ett utvecklat immunförsvar. Har du erfarenhet av rutiner och förhållningssätt hos djurgrossister så vet du också att ingen släktskap dokumenteras, djur avlas på i för låg ålder och födelsedata dokumenteras heller inte. Det är helt enkelt alldeles för stor mängd data att lagra och tar alldeles för lång tid att göra. Hos små aktörer är livslängd, hälsa och avelsmognad i allra hög grad viktig. Släktskap dokumenteras, ärftliga sjukdommar tas hänsyn till.
2. Alla djur i djuraffärerna är från uppfödare, ja. Men en stor del är från grossister och föds upp under sådana premisser som jag beskriver ovan. Har du erfaranhet om grossistavel så vet du vad jag talar om.
3. Det finns alltid okunniga köpare. Jag som uppfödare får spendera timmar varje dag med att skicka information och svara på frågor till mina köpare men jag vet också att de som vänder sig till uppfödare är också villiga att lära sig om djuren. Har de inte viljan att lära sig mycket om djuret ja då nekas de köp helt enkelt. Inget djur är värt så lite att det är viktigare att det blir sålt än att det hamnar i ett hem där ägarna tröttnar. Är föräldrarna ointresserade men med lyriska barn, ja då händer det ofta att jag nekar köp. För mycket riktigt är det en vuxen som har ansvaret för djurets välmående. Utan djur i djuraffär så tvingas köpare vända sig till uppfödare och statusen på djuret höjs överlag. Färre inpulsköp. Har inte köparen ett intresse av att lära sig ja det ska jag säga dig det märks på lång väg.
4. Uppfödare spenderar mycket tid på att lära sig nya råd och rön om sitt djurslag. Spenderar också tid att uppdatera den information de ger ut till sina köpare. Djuraffärer har helt enkelt inte tiden till det. De har annat att sköta vilket visar ypperligt varför djuraffärer inte borde ha med levande djur att göra.
Kunskap överlag håller jag med dig att det måste köparna ha redan innan de beslutar sig från att köpa. Men jag försöker ge dig en bild av hur det ser ut som uppfödare att köpare ofta besöker eller vill ha uppdaterad info och tingar ett djur flera veckor innan det kan säljas. Det blir färre inpulsköp, färre slit och släng och djuren får ett annat värde om det innebär en längre process att införskaffa djuret från första början.
MvH Tsunamis