Uppfödare need to know???
Hej hej har haft gerbiler ganska länge till och från i flera år men funderade nu på att uttöka intresset till lite uppfödning. Så frågan är väll till er uppfödare. Vad behöver man veta plats har jag? Har inga stamtavlor på mina små e det ett måste? Hur går det till att fixa en stam tavla på de små bebisarna? Vill gärna veta lite i allmänhet vilken kunskap och saker man behöver? Tänkte inte bli någon mega uppfödare utan lite mer på hobby skala vill ju kunna ge dom små den tiden dom behöver. Tack på förhand :)
Läsa på så mycket som möjligt om det innan är mitt första råd. Sedan är det bra om du känner till bakgrunden till de gerbiler du tänkt avla på så inga sjukdomar och defekter följer med. Sedan är det mycket annat oxå men skriver från mobilen nu så orkar inte ta allt. Läs alla artiklar om avel och genetik som finns här på GiF :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Stamtavla fixar du när du blivit medlem i en förening och registrerar din/dina gerbiler. Just nu finns Svenska Gerbilföreningen, Svenska Hamsterföreningen (med gerbilsektion), Svenska Gerbilsällskapet (om de inte lagt ner nu) och Svenska Hamster & Gerbilklubben.
Du behöver inte veta föräldrarna till dina gerbiler för att kunna registrera dem och få stamtavla men precis som #1 säger så är det inte att rekommendera att avla på gerbiler utan känd bakgrund.
Även om man har super trevliga gerbiler som aldrig blivit sjuka så har du ingen aning om hur deras syskon, föräldrar och övrig släkt är.
Så det bästa är att köpa avelsdjur från en (bra) uppfödare som har koll på sjukdomar och temperament i gerbilernas släkt.
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan?discussions-1 Där finns ett helt gäng artiklar ang. avel och genetik listade, börja plöj igenom dem samt kika på de olika gerbilföreningarna. De har också info om avel. 
- Plats - krävs mycket!
- Tid - städning, daglig skötsel och omvårdnad, avmaskning
- Kunskap - lite genetik, allmänt om avel och självklart om gerbiler i sig
- Råd - /oförutsedda/ veterinärkostnader, burar..?
- Engagemang - planera, hjälpa köpare m.m…
- Erfarenhet
Läs, fundera, planera mycket innan du bestämmer dig!
Nej, stamtavlor är inget måste, men det blir lättare att få sålt ungarna då.
Om du är medlem i en förening som ex. SGF eller SHF så kan du fixa stamtavla till ungarna genom dem. Se deras hemsidor och läs mer om hur du gör!
Tack för alla råd och tips tar gärna emot fler. Vet exakt vart min gullungar kommer ifrån (en kompis) finns bara ingen stam tavla. Mina gullungars föräldrar och syskon finns i min gemenskaps krets å är inget annat än goa å friska små djur :)