Hjälp snarast..
Satt och pluggade matte när jag tänkte att jag kunde låte Olga och dottern miyagi springa lösa på sängen under tiden, så ska jag ta upp dom ur buren och ser hur konstig Olga ser ut. Inte alls som hon brukar, liksom tjock och helt uppburrad. Hon har aldrig varit speciellt tam (djuaffärsgerbil) men jag kunde ta upp henne utan problem. Då bara satt hon i min hand och när jag klappade henne somnade hon. Hon har alltid varit rädd i handen så jag märker ju att något är fel. Jag har fått i henne lite vatten och mosad banan, och ett blåbär som blivit ljummet i lite varmvatten. Nu sitter hon bara i sanden med miyagi tätt intill som vakar över henne hela tiden. Det märks att hon vet att lilla mamma inte mår bra. Olga är 3.5 år, så jag vet att hon är gammal. Kan det ha med åldern att göra? Eller något annat? Något hon fått i sig? Alla veterinärer har stängt just nu, den närmsta som har öppet är 2.5 timmar bort och det tänker jag inte utsätta henne förr då hon aldrig ens transporterats mer än en halvtimme. Snälla hjälp mig med alla tips ni kan, jag vill verkligen göra allt jag kan tills imorgon när jag kan ta henne till en veterinär. Tack.
Hm, det kan ju vara åldern (som du säger) men det verkar konstigt att det kom så plötsligt… Håll koll på att hon äter/dricker normalt, det är det enda tipset jag kan ge :/ Hoppas nån mer erfaren kan hjälpa dig.
Håller tummarna för tösen!
Det gör hon redan, har sprutat i henne lite vatten och hon äter det medta jag ger henne. Gav henne nyss 2st cornflakesflingor och även dom åt hon..
Då verkar hon i allafall inte döende.
#3 jag tror inte att hon kommer överleva natten om jag ska vara ärlig.. Hon har förändrats stort på bara någon timme. Min glada spralliga olga är inte densamma längre, så jo - hon är nästintill döende. Sorgligt nog..
Nej vad tråkigt
Det börjar väl bli dags för henne helt enkelt. Jag är ingen expert på hur man ska göra men du kan ju slänga in lite toapapper och kanske ha en lampa tänd precis över buren för extra värme så hon inte fryser.
#5 tror tyvärr det också.. Känns lite jobbigt att det är andra gerbiler på mindre än 2 veckor då.. Då har jag dessutom helt plötsligt 2 ensamma honor. Har redan massa toapapper som dottern tuggat till som hon ligger i, och lampa har dom alltid på buren.
Nejj vad tråkigt! Håller tummarna för att Olga blir frisk! ♥
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Min underbara kämpe har mot alla odds klarat natten! Hittade henne och dottern tätt intill varandra i ett mysigt bo av toapapper. Dottern tar hand om henne hela tiden, gör allt hon kan såsom hämta mat, bygga bo. Så sött, för så tajta har dom aldrig varit någonsin. Dom har inte brytt sig om varandra särskilt mycket. Men nu är dom så söta och miyagi sitter tätt intill och värmer Olga och lämnar inte mammas sida. Hon har sovit hela natten och sover fortfarande..
Det är vid såna här tillfällen man inser vad ordet "flockdjur" innebär. Skönt att hon klarade natten, hur verkar hon idag? Även jag tycker det låter som om hon är på väg vidare :/
#9 precis.. Så söta tillsammans just nu. I morse låg hon sida vid sida med miyagi och sov, så jag lät dom va. Hon levde iaf. Är i skolan nu, så fort jag kommer hem ska jag få i henne mat och vatten, sedan kontakta vet för att se om hon ska in. Tyvärr är det nog så ja, hon är ju ganska gammal dessutom :( Läste någonstans att man kan sätta in sanden i micron en stund, så den blir mysig och varm. Hade det varit något kanske?
då måste du ha vatten med också, och då blir det ganska så klibbigt, men testa och känn själv. jag skulle nog hellre värma i ugnen dock.
Tar ugnen då, tack för hjälpen!
#10 jag har hört att man kan värma en skål med ris i micron 
(det håller värmen längre och man behöver inget vatten)
Jo, man böehöver alltid fukt med i micron, annars riskerar det att ta eld
micron värmer ju det blöta i saker.
#14 vi har en kudde hemma fylld med ris som vi värmer 2-3 minuter i micron och den har aldrig brunnit ;)
Det finns ju ingen vätska i popcorn heller och det gör man ju i micron? 
Tillbaka till tråden tack. Har värmt sanden nu och hon ligger och sover i den med dottern som vakar över henne hela tiden. Hon ser inte ut att må alls bra.. Orkar knappt lyfta huvudet.
#14 Jag har satt eld på en riskudde i micron. Popcorn har ju olja i påsen ;) Ledsen för OT.
#15 hehe, lyckat?
Okej du vinner, det är nog smartast i ugnen 
Kan ni ta detta via PM eller något?
#19 Förlåt för överdrivet OT…. Hoppas det går bra med tjejen!
Hon är ännu sämre nu. Vill bara sova i den varma sanden, med dottern som hela tiden är vid hennes sida och vakar över henne. Helt uppburrad, men hon både dricker och äter. Det är det som är så konstigt. Imorgon ska jag iaf ta henne till veterinären och låta henne somna in för gott. Klarar inte av att se henne lida.
Jag tror inte, jag vet.
#25 Precis..
japp, hon kommer att vara med in i det sista.
Hon är uppe och går nu!! :'D får hoppas att hon blir bättre..
Hon är mer uppe och går nu, men fortfarande trött och burrig, sen blundar hon typ hela tiden så hon ser inte var hon går.. Får i henne lite vatten, solrosfrön och blåbärspuré varje dag. Får varm sand en gång om dagen, likaså en stund med värmelampan.