Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 994 ggr
LinneaL
0

Har blivit skygga...

Hej!

Mina gerbiler är ca 9 veckor gamla och har nyligen börjat bli skygga. Det är en av dem som är extra skygg och jag misstänker att han för över det till de andra eftersom de inte alltid är så. Minsta rörelse och den ena far iväg som en oljad blixt. När jag fick dem var de inte alls såhär, de var nyfikna och nästan brottades med varandra för att få komma till mig när jag pysslade med dem. De kommer från en bra uppfödare, är hanterade sedan de var små och har fina föräldrar så jag tror inte att det är något genetiskt.

När jag fick dem hade jag dem i ett rum där det inte var så mycket aktivitet, nu är de i vardagsrummet där man går fram och tillbaka och det stör ju uppenbarligen dem. Men å andra sidan, de borde vara vana vid rörelse eftersom de ju har fått uppleva sådant hos uppfödaren. Mycket hantering och folk som gick fram och tillbaka hela tiden i den familjen.

När de väl har lugnat sig lite och sett att jag inte är farlig (så länge jag inte rör på mig för mycket) så brukar de klättra upp på mig osv, men det är inte samma iver som förr.

Jag vet inte riktigt vad jag bör göra. Ska jag flytta dem till det lite lugnare rummet och riskera att de blir ännu skyggare eftersom det är lugnare där jämfört med att vänjas vid rörelser och vanlig aktivitet i vardagsrummet?

Kan tilläggas att den som är den harigaste av dem råkade hoppa och komma ut från akvariet en gång och blev lite stressad innan jag fick in honom igen. Dock betedde han sig normalt efteråt så jag vet inte om det kan ha med saken att göra. Jag tycker bara att det är tråkigt att de hela tiden är på sin vakt nu och smiter in så fort de ser någon rörelse. Det räcker med att jag lyfter handen när jag sitter i soffan tre meter ifrån deras akvarium, den ena flyr direkt in i säkerhet. De andra två brukar inte göra det men de rser sig och "är på sin vakt" istället.

Smullis
0

Jag tycker faktiskt att du kan försöka "börja om" med dom och ställa akvariet på en lugn plats och se om det beror på det. Har ni andra djur hemma? De kanske har blivit skrämda när ingen varit hemma av det djuret så att det väckt vaktinstinkten i dom. Tror ärligt talat inte det är därför egentligen, men test med det. Du kan också testa att bara stoppa ner handen och ha den där en liten stund. De brukar vara nyfikna nog att undra va som står på och går fram till den. Testa då att röra på handen och rör runt i buren lite. Sen kan du försiktigt testa att göra fina rörelser precis utanför buren mesans du pratar med dom. Testa så mycket bra du kommer på. Försök med att ge om godsaker utanför buren så vill båda komma fram när de hör din röst. Lycka till!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

LinneaL
0

Ja kanske ska testa det. Jag har en igelkott men han bor i ett annat rum och är inte i närheten av dem ändå. Jag brukar vara med dem i kankse 10-15 minuter åt gången/2-3 ggr per dag ungefär. Försiktiga rörelser medan jag pratar med dem gör jag också och ibland går det bra medan andra gånger så smiter de och gömmer sig.

[Jessica_91]
0

http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f038d81d4ebea566c085572-nu-kommer-jag-med-nya-fragor Där ställs bl.a samma fråga, hur det kommer sig att gerbilerna blivit så skygga plöstligt. Det verkar inte vara helt ovanligt med unga gerbiler som plötsligt blir mer försiktiga och lätt skrämda (det kan du läsa om i #1 och #2 i tråden).

Det är som Smullis säger, bara att fortsätta tämja dem som ni gjorde i början, till slut så kommer de lugna ner sig igen Glad En del är ju skygga pga av dåliga gener och då spelar det nästan ingen roll hur mycket man försöker men så verkar det ju inte vara i ditt fall.

Jag skulle tro att det är bättre att gerbilerna får vara i ett rum där det händer mer saker så att det går fortare för dem att vänja sig vid ljud och rörelser. Så länge de inte är super skygga och blir väldigt rädda så fort någon går förbi, då kan det nog vara bra att de får stå lite lugnare tills de tuffat till sig igen.

Smullis
0

Jag tycker faktiskt att du kan försöka "börja om" med dom och ställa akvariet på en lugn plats och se om det beror på det. Har ni andra djur hemma? De kanske har blivit skrämda när ingen varit hemma av det djuret så att det väckt vaktinstinkten i dom. Tror ärligt talat inte det är därför egentligen, men test med det. Du kan också testa att bara stoppa ner handen och ha den där en liten stund. De brukar vara nyfikna nog att undra va som står på och går fram till den. Testa då att röra på handen och rör runt i buren lite. Sen kan du försiktigt testa att göra fina rörelser precis utanför buren mesans du pratar med dom. Testa så mycket bra du kommer på. Försök med att ge om godsaker utanför buren så vill båda komma fram när de hör din röst. Lycka till!

Smullis
0

Oppss :D

LinneaL
0

3# Se där, jag funderade just om det kunde vara någon fas i deras "unga år". Det låter ju som att det kan stämma.

Det är den ena av dem som är extremt skygg vid rörelser. Far som en oljad blixt vid minsta lilla så när man går förbi akvariet så är han borta på 2 millisekunder medan de två andra, speciellt en av dem, kan vara kvar och stå färdig med att fly liksom.

Jag brukar alltid prata medan jag närmar mig och går förbi akvariet så att de hör mig och då inte behöver bli lika rädda liksom. Det hjälper förde två andra men nästan aldrig för den harigaste. Den minsta av dem är den modigaste,han brukar komma fram till glaset ibland när jag går förbi och pratar.

Borde de inte lära sig av varandra? Borde inte den räddaste se att de andra inte är lika rädda?

Kan det vara klokast att flytta akvariet till en lugnar plats eftersom det bara är en som är riktigt harig? Jag misstänker att de två andra skulle kunna vänja sig om det inte vore för den tredje av dem så att säga… Jag misstänker att de andra bli lite mer vaksamma just pga att den harige håller på så där.

[Jessica_91]
0

#6 Ja det är som sagt bara en teori från mitt håll men det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på.

Ofta lär sig ju gerbiler av varandra men när det kommer till sånt här så kanske risken är större att de andra påverkas av den skygge. 
Jag har 6 gerbiler fördelade i 3 burar och även de som är modigast kan ibland plötsligt springa iväg som en oljad blixt och gömma sig ifall de hör att någon i de andra burarna stampar varnande i "marken" eller susar ner i en gång.
De är ju bytesdjur och trots att man kan få en del sjukt tama så reagerar de ju instinktivt om de märker att någon annan individ signalerar fara.

Jag kan i alla fall trösta dig med att det blir bättre. Alla mina ungar har varit sådär, blivit lite skraja en period men sedan blivit lugna igen. Just ungar tar ju ett tag att få riktigt tama, även med bra temperament från bra uppfödare. Både för att man behöver tid för att bygga upp mycket förtroende och för att de flesta helt enkelt blir självsäkrare ju äldre (och större) de blir.

Kan tyvärr inte svara på vart det är bäst att ha dem, är lite kluven faktiskt Obestämd

LinneaL
0

#7tack för svar. Känns tryggare när jag vet att det verkar vara en period de är i nu. Tror nog att jag flyttar dem till ett lite lugnare ställe för ett tag åtminstone.

Smullis
0

Det var samma för mina också. De gömde sig i sina djupa gångar hela tiden så jag fick faktiskt "tvinga" upp dom ibland.! Men de bet mig som tur inte.

LinneaL
0

Hur gick det sedan? Hur hade du dina, i vilken sorts miljö hade du deras akvarium?

Smullis
0

Det gick bra! Nu är de inte rädda alls. De är dock 3 år i februari, men de var lika orädda för 2,5 år sedan. Jag hade dem i ett akvarium från början. Då var de gömda i gångarna hela tiden. Då bytte jag (tillfälligt) till en gallerbur även fast jag vet att de inte har någon nytta av det. Då hade dom tråkigare och kom fram mer för att kolla läger. Nu har de ett akvarium på 110 liter och en mellanstor "galler och plast" bur över där de äter och dricker, sandbadar mm. De har två rör som leder mellan så att de kan gå hur som helst. De är jättesociala både innanför och utanför buren och vi brukar "pussas" genom gallret på den buren( 3 våningsbur men mellanvåningen som gallerbur). De är inte rädda alls. Det där med att man ska använda gallerbur är ett undantag. Det funkade bäst för mina gerbiler att ha det så i ca 2-3 veckor. Största anledningen till varför jag har en delvis gallerbur nu är för att de inte kan begrava mat, vatten, sand. Det är ju inte speciellt kul att hitta gamla färskmatrester som man trodde hade blivit uppätet för längesen. Dessutom vill jag hålla koll på hur mycke de äter. :D

LinneaL
0

Skönt att höra att det gick bra till slut! Jag hoppas verkligen mina blir så. :)

Smullis
0

Det tror jag allt :)