Slicka/kraffsa på glas?
Mina gerbiler försöker gräva i hörnen och i glaset på deras akvariebur trots att den är full upp till hälften med spån som de kan gräva i. En av gerbilerna slickar också på glaset. Jag tror då att den är törstig och matar den med vatten ur flaskan, men den är inte alls törstig. Dessutom hatar båda två vatten som inte är dricksvatten. Vad kan detta bero på? De har ett akvarium på 110 liter+ en hyfsat stor bur på akvariet med två rör som leder mellan. De har det alltså väldigt bra och stort. Hjälp tack? :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Grävande i hörn brukar man kalla för ett "stereotypt beteende" vilket innebär ungefär att djuret i fråga ägnar sig väldigt länge åt en sysselsättning som inte gör någon nytta alls, t.ex gräva i hörn eller bita på galler.
Ofta beror det på gerbilernas uppväxt (om de har haft lite spån, om deras föräldrar grävt mot hörn etc) och/eller temperament. Tyvärr finns det inte så mycket att göra om de väl har börjat.
Det enda jag märkt kan hjälpa är en större bur. Mina äldsta tjejer grävde väldigt mycket i hörnen på sin första bur (ca 70 liter), nästan lika mycket i sin SAMLA (130 liter) men mindre i sitt akvarium (220 liter).
Samma sak med en av mina andra tjejer, hon grävde också mycket mot hörn när hon bodde i SAMLA och ett akvarium på 150 liter. Dock har hon blivit mycket bättre nu i sitt nya akvarium på 315 liter.
Så enligt min erfarenhet så måste buren vara ganska stor för att det ska påverkar gerbilerna att gräva mindre i hörn. Dock vet jag ju inte om det gäller alla gerbiler.
Slickandet mot glaset vet jag tyvärr inte vad det kan bero på. Har för mig att jag läst om törst (fast det vet du ju inte är problemet) och ev. vitaminbrist men jag är inte helt 100, hoppas någon annan här kommer och hjälper dig med det 
Ja kanske beror det på liten bur, även om jag tycker att den är rymlig för dom. Det har hänt att dom gnagt på galler också, men inte ofta. Jag köpte dom från en djuraffär som nu har lagts ned. Jag tror de har haft det rätt trångt i djuraffären. Det var runt 15 gerbiler i den buren och kan gissa att den var på 200-250 liter. Alldeles för smått tycker jag!!! Kan det bero på det, tro? Tack för att du vill hjälpa!!! :D
#2 Nej jag tycker inte heller att du verkar ha en liten bur, jag menade bara att för att gerbilerna ska sluta gräva så krävs en EXTRA stor bur.
Oj ja det var väldigt många gerbiler, även om buren var så stor. Dock antar jag att de var ungar och då såldes de ju efter hand. Eller var det vuxna där i också?
Kommer du ihåg hur mycket spån de hade i affären?

Har du testat möblera om i akvariet? Det har fungerat här då jag hade ett par som började tokgräva i hörnen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag är samma som Smulle :D av någon anledning så kunde jag inte logga in via iphone längre så jag skapade ett nytt. Gerbilerna var nog runt 8-10 veckor så dom var ungar. Sen minns jag inte dock om det fanns någon vuxen i samma akvarium. De hade ett lika stort akvarium mitt emot med 3 honor i. Det var rätt gott om spån i de burarna. Ja en extra stor bur skadar ju aldrig. Jag får se hur det blir med det. Grävandes i hörnen är inget som stör direkt utan jag undrar mest :P Jag gav dom akvariet bara för några dagar sedan så jag har inte möblerat det så mycket ännu. Ska göra lite saftiga saker i slöjden och köpa lite kul :D de har gnagat sönder de förra träleksakerna/hittar dom ej :P Tack ni båda två!
Hee märkte att jag skrivit Smulle,, heter juu smullis. Det var orsaketn till att jag inte kunde logga in :P