Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2379 ggr
[Jessica_91]
2011-12-04 13:20
0

Iris är sjuk

Iris lutar konstant på huvudet åt vänster vilket gör att hon ibland ramlar omkull om hon försöker t.ex nå vattenflaskan (har sänkt den nu).
Jag var väldigt rädd för att det skulle vara en stroke och att jag skulle göra det värre om jag tog med henne till veterinären. Dock gick resan och besöket jätte bra, hon fick med sig Lilly och de satt och gnagde kartong som om de inte brydde sig alls.

Veterinären var jätte trevlig och verkade duktig men precis som många andra så är han inte jätte duktig på just gerbiler. Han trodde i vilket fall att det var problem med innerörat eftersom Iris ändå är så pigg och beter sig som vanligt. Hon var jätte snäll och stilla när hon fick en spruta i ryggen (kommer inte ihåg exakt vad det var). Dock var hon väl inte lika glad när veterinären skulle visa hur man ska ge antibiotikan i munnen. (hon är INTE glad på mig nu)

Har fått Eusaprim utskrivet, Iris får 0,1 ml 2 ggr/dag i ca 7 dagar. Om det inte skulle hjälpa så ska jag hämta ut Metacam (för katt) och ge henne 0,2 ml 1 gång/dag.

Är det någon som har erfarenhet av Eusaprim eller Metacam?

Clariiz
2011-12-04 13:58
0

Åh vad tråkigt :( Hoppas hon blir bra snart!

Jag kommer inte ihåg exakt vad min Althea fick äta. Men hon fick iaf 1 droppe antibiotika morgon och kväll i 5 dagar när hon hade en infektion o svansen.
Hon gillade inte att få medicinen i munnen, men det gick faktiskt riktigt bra och hon var väldigt duktig. Trots grimaser och knuffar på sprutan. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
2011-12-04 14:13
0

Mina fick öroninflamation för typ två mån. Sen eller vad det nu va icg jag tror att de fick det dära dina fick men jag har läst att dju dagar inte räcker för att få bort hela bakteriet så jg förlägde den till tie dar efter att jag hade väntat i två dagar och de hade huvudet lite snett fortfarande. hoppas ni förstår vad jag skriver :P skriver från mob.

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2011-12-04 14:23
0

glömde att säga att nu och 2 dagar bakåt så började shiro igen så jag tror det blir en tidigt julkalpp till  mig :( här på denna veterinär kliniken så kostar det 500 kr. vid varje veterinär besök :( så det blir nog stor del av mina julkalpps pengar :P då man brukar få komma minst två gånger….

men hoppas det blir bättre med lilla iris nu :)

[Jessica_91]
2011-12-04 14:43
0

#1 Tack! Ja får hoppas att det här hjälper, man vet ju aldrig, kanske är något fel på hjärnan eller något annat som inte antibiotikan biter på. :/

#2 Tack för tipset, jag ska kolla upp det. Läste någonstans nu att Eusaprim är samma sak som Bactrim.
Oj 500 det var mycket det för bara besök. Jag har varit på två olika kliniker här i stan, kostade 300 båda gångerna, det känns lite mer rimligt för en snabb undersökning.
Hur lång tid tog det för dina gerbiler att visa förbättring?

[Tassy]
2011-12-04 16:13
0

Det låter som om du har träffat en bra veterinär! Allt verkar korrekt, både diagnos och lämplig medicin, utifrån vad man kan läsa såhär över nätet.

[Jessica_91]
2011-12-04 16:24
0

#5 Åh vad skönt att höra! Han var nyfiken på hur Iris skulle reagera på medicinen, tydligen så brukar kaniner tycka det är så gott att de kommer springande för att få medicin när flaskan kommer fram xD
(Tyvärr är Iris inte lika entustiastisk haha).
Han gav mig också sin mailadress så jag skulle kunna maila för att höra av mig om hur det gick. Han verkade verkligen intresserad av att lära sig mer om gerbiler så det kändes jätte bra.Glad

ks.gerbil
2011-12-04 17:17
0

Nja.. Kanske tre dar? Jag hade bactrim och som sagt hade det i tie dar istället för sju men nu har det kommit tillbaka :( så måste dit igen och en tusenlapp är borta :(

Wand
2011-12-04 17:41
0

Nej men så tråkigt! Rynkar på näsan Jag hade en gerbil som fick stroke, han lutade inte på huvudet eller så, utan han helt enkelt var pigg och frisk ena sekunden och i nästa låg han och krampade sig till döds. Det var ingen trevlig syn att se den man älskar tyna bort på några sekunder. 

Han var zoodjur och antagligen dåligt avlad. En av de starkaste anledningarna till att jag inte stödjer det - Har själv sett hur det blir. 

Men jag hoppas att din tös blir frisk snart! De brukar ju luta på huvudet då det är något med örat, så det är antagligen "bara" det.
Kan vara hjärntumör också, men det tvivlar jag på.

Håller tummarna för er!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Tassy]
2011-12-04 19:52
0

#6 Ja, bactrim är smaksatt och brukar gillas av många, dock inte alla Tungan ute vad roligt att han ville lära sig mer!

ks.gerbil
2011-12-05 16:08
0

9# smaksatt bactrim?? det låter bättre än den normala kanske kan fråga om de har det hos veterinären :P

[Jessica_91]
2011-12-05 17:21
0

#8 Tack! Jag borde enligt veterinären se förbättring idag men det gör jag inte, om hon är likadan imorgon så börjar jag bli orolig men vi får köra kuren ut och hoppas. Annars har jag ju en till medicin att hämta ut som kanske hjälper mer.
Usch det är mycket krångel mer gerbilerna här nu tycker jag :/

[Tassy]
2011-12-05 18:03
0

Om jag inte yrar i nattmössan alldeles så ska bactrim ha någon typ av sliskig banansmak, men jag kan ju ha virrat ihop det med annan medicin. Jag reserverar mig för teflonminnet Cool

Jag hoppas verkligen att hon kryar på sig snart! Det finns ju andra värre saker det kan vara, men det känns konstigt om hon är pigg. Det kan ju vara t.ex. en blödning också men att hon kanske återhämtar sig ifrån den, det återstår att se. Man ska inte underskatta deras läkeförmåga (och våran ringa kunskap om vad det kan vara). så om hon är pigg så ge inte upp hoppet.

[Jessica_91]
2011-12-05 18:07
0

#12 Det står banan och vanilj på min Eusaprim, luktar verkligen apa haha! Har fått något liknande när jag var liten, smakar lika illa så det hade nog varit lika bra utan smak xD

Tack! Ja precis, det är skönt att hon är precis som vanligt förutom lutandet. Hon är bara runt 1,5 år så det är inte riktigt dags än tycker matte.

[Tassy]
2011-12-05 18:12
0

Japp, samma finns för människor mot bland annat urinvägsinfektion tror jag Tungan ute (orkar inte kolla fass)

[Jessica_91]
2011-12-05 18:15
0

#Ja just den här var för små barn har jag för mig så kanske var den jag fick som liten (lunginflammation eller öroninflammation eller nåt). Veterinären hade lite problem med att räkna ut rätt dos stackarn haha xD Tror man skulle ge 1 ml/kg så det blir ju inte mycket till lilla Iris!

[Tassy]
2011-12-05 18:22
0

Man brukar få späda mediciner till dessa små lättviktare Tungan ute

Kikade in på fass, citerar:

"Bactrim/Bactrim forte används huvudsakligen vid olika typer av infektioner i urinvägarna och i prostata (blåshalskörteln) samt vid försämring av kronisk luftvägsinfektion. Även andrainfektioner (såsom rödsot, tyfoid- och paratyfoidfeber kan behandlas med Bactrim/Bactrim forte.

Vidare används Bactrim/Bactrim forte förebyggande och vid behandling av infektioner förorsakade av Pneumocystis carinii."

Så det fungerar mot lite av varje.

chokladfudge
2011-12-09 09:15
0

Jag fick barctrim till en av mina här om veckan, hon älskar banansmaken och trodde att hon blev matad med godis 2ggr om danTungan ute Hon fick 0,05ml per dos i 10 dagar. Receptarien på apoteket konstaterade att det måste vara ett litet djur när han såg doseringen.

[Jessica_91]
2011-12-09 19:49
0

#17 Haha härligt! Önskar att Iris var lika förtjustTungan ute

Tyvärr har inte antibiotikan hjälpt det minsta så nu börjar jag med Metacam, förhoppningsvis blir hon bättre av det. 

Annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra, det enda felet man märker på henne är ju att hon lutar på huvudet annars är hon precis som vanligt. Å andra sidan behöver ju inte det betyda att hon inte har ont.
Kan veterinären göra något om ingen medicin skulle visa sig funka? Kommer ju så klart höra av mig till honom i sådant fall men fundersam på vad han kan göra om Iris nu inte skulle ha öroninfektion.

Clariiz
2011-12-09 19:56
0

#18; En operation tror jag är ganska uteslutet faktiskt.
För skulle hon trots allt överleva sövningen och uppvaknandet är det nog svårt att hitta en veterinär som vill och kan genomföra en operation.

Fortsätt med medicineringen. Blir hon inte bättre kan du be om att få göra en röntgen.
Jag vet att kaniner som haft problem med öronen kan fortsätta ha huvudet lite på sne trots att de blivit friska. Kanske kan det vara lika med gerbiler?

Skulle det vara någon tumör, eller hjärnblödning så får du nog överväga Avlivning. I så fall hade jag sett hur hon mådde, och ha henne kvar tills man märker att hon är dålig.

Men förhoppningsvis blir hon frisk snart! :)
Och somsagt, blir hon inte bra så hör med veterinären om det är möjligt med en röntgen. Han tänka mig att det är oerhört svårt att få en bra bild på ett så litet djur och speciellt med gerbiler som knappast skulle sitta still..
Men det kanske fungerar med lugnande.. Aja, jag vet inte bara funderar lite.

Men fortsätt med behandlingen och ta det lugnt. Det blir ju inte bra direkt :)
Nu kanske jämföreslen inte blir så bra, men efter att mina hona fått antibiotika för sin inflamerade svans tog det flera veckor innan svansen var och fin. Började inte se förbättringar förren efter ett tag efter benhandlingen avslutat.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Tassy]
2011-12-09 20:43
0

säger som ovan, fortsätt med behandlingen. Glad

[Jessica_91]
2011-12-09 20:53
0

#19 Röntgen innebär nog sövning så varken det eller operation känns som ett alternativ. 
Ah får hoppas att även Iris blir bättre, även om medicinen inte verkar fungera under själva kuren Glad

#20 Det är väl klart att jag ska fortsätta Tungan ute

[Tassy]
2011-12-09 21:17
0

jag fattade det som att du skulle byta till metacam, inte att du skulle addera det Tungan ute så går det när man slarvläser Oskyldig

[Jessica_91]
2011-12-09 21:25
0

#22 Aha jo du förstod rätt, jag som trodde att du tänkte något annat haha x)
Veterinären hade skrivit ut både Eusaprim och Metacam, om antiobiotikan inte funkade efter någon vecka så skulle jag börja med Metacam som är antiinflammatioriskt vad jag förstått.
Enligt veterinär borde jag sett förändring efter dag 3-4 men nu 8 dagar senare så lutar hon som sagt fortfarande på huvudet så jag börjar med Metacam.

Brukar man ge antibiotika och Metacam samtidigt annars?

[Tassy]
2011-12-09 21:45
0

Det törs jag inte svara på, det har jag ingen erfarenhet utav tyvärr. Glad

[Jessica_91]
2012-01-23 13:19
0

För ett par dagar sedan fick jag mig en rejäl chock när jag kikade in hos Lilly och Iris och upptäckte att det runnit blod ur Iris öra! Ringde i panik till veterinären som sa att öroninfektionen antagligen inte försvunnit och att jag borde köra kuren en gång till fast några dagar längre denna gång. Så nu blir det antibiotika i ca 10 dagar, 2x/dag och antiinflammatorisk medicin 1x/dag i 4 dagar. 
Den sistnämnda ska tydligen vara smärtlindrande också förhoppningsvis går inte Iris runt och har ont.

För övrigt så är hon fortfarande precis som vanligt, gräver, äter, gnager osv. Hoppas bara att det faktiskt är en öroninfektion och inte en tumör eller något :/

Att det alltid ska vara nåt här hemma med mina tjejer ><

[Tassy]
2012-01-23 13:52
0

har själv varit med om blod ur öronen på gerbiler, de kan ha kliat sig helt enkelt. Min hona kliade sig så det stänkte blod på väggarna i buren Rynkar på näsan men fy så rädd jag var innan jag såg vad det var! (hon hade också öroninfektion inte inte gav sig)

[Jessica_91]
2012-01-23 14:12
0

#26 Ja fy vad rädd jag blev, det hade runnit ner längs halsen på henne så min första tanke var "Åh nej nu har Lilly försökt slita upp halsen på henne!!" och fort kom nästa tanke "Men gud nu måste jag sära på dem och skaffa två bebbar". 
Så om man ska se det från den ljusa sidan så är jag glad att det inte var värre och att det inte berodde på bråk.

Blodet hade inte torkat när jag upptäckte det men efter att jag tvättat bort det mesta av det så kom det inget mer så hon verkade inte ha blött så länge.

Hur gick det med din hona, blev hon frisk till slut? Finns det en risk att det inte går att bli av med infektionen?

[Tassy]
2012-01-23 14:24
0

Min hona närmade sig 7 år, så jag kan inte svara exakt av vad hon dog utav Tungan ute

[Jessica_91]
2012-01-23 14:34
0

#28 Aha ja då är det ju lite svårt förstås ^^.

Håller tummarna nu för att Iris ska bli bra. Hon är bara runt 1,5 år så matte tycker allt hon kan ta och bli frisk och sluta skrämmas Kyss

[Tassy]
2012-01-23 15:17
0

Hon repar sig nog, men det kan vara svårt att få bort öroninfektioner ibland, eller snarare, de är benägna att komma tillbaka när det väl har börjat.

ks.gerbil
2012-01-23 15:42
0

sen sa min veterinär att huvudet kan luta ändå om gerbilen är frisk :/ tror ni på det eller var hon bara en av de 1000 veterinärer som inte är så duktiga på smådjur?

[Tassy]
2012-01-23 17:12
0

de kan det göra, ja. Det stämmer. Jag minns inte exakt anledning, men jag tror det har med ärrvävnad att göra.

ks.gerbil
2012-01-23 17:17
0

typ en min kompiss kanin fick typ någon sorts problem med nerverna så när han va frisk igen så lutade hans huve ändå :P men han är jätte söt, han ser ut som om han alltid frågar vad du gör, som hundar kan göra iblan :P

[Jessica_91]
2012-01-23 17:52
1

Det var därför jag och veterinären trodde att Iris var frisk. Hon hade ju trots allt fått en hel antibiotika kur och lutade mycket mindre på huvudet. Dock lutar hon fortfarande lite grann men som ni ju nämnt så kan de vara friska ändå. Har läst om flera på råttorifokus med råttor som fortfarande lutar (finns mycket mer info om "snedskalle" där om någon är sugen på att söka runt).

Hon verkar ju må bra i alla fall så det känns skönt Glad

[Tassy]
2012-01-23 19:48
0

fast snedskalle är väl en missbildning? Eller har jag missat nåt Tungan ute

[Jessica_91]
2012-01-23 19:54
0

#35 På råttorifokus verkar många skriva "snedskalle" för att beskriva just det symptomet och sedan förklara att det finns olika sjukdomar som kan ge upphov till det (öroninfektion, blödning, tumör, stroke etc). Fick den uppfattningen i alla fall när jag sökte runt bland trådarna, mycket möjligt att det egenltigen är en benämning på en missbildning ^^.