Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1092 ggr
[Jessica_91]
0

Operera smådjur

Man är välkommen att delta i diskussionen även om man inte har just gerbiler.

Det har ibland dykt upp någon fråga om operation här och jag undrar vad ni har för åsikter om att operera på smådjur.

Är det aldrig ok? Är det alltid ok? Är det bara ok ibland? Och i sådant fall, hur avgör man det? Åldern på djuret? Typen av sjukdom som djuret har? Erfarenheten som veterinären har?

Wand
0

Jag tycker att en operation på ett smådjur ENBART ska ske i absoluta nödfall. En operation kan ge betydligt mer skada än nytta, och man bör tänka igenom det noggrant i sådana fall. 
Dessutom är det ju även dyrt, så det kanske inte är så kul att betala massor av pengar för en operation och sedan dör djuret i alla fall.

I vissa fall är det mer smärtfritt att låta djuret somna in än att utföra en operation, och då tycker jag att man ska välja den smärtfria vägen, framförallt om det är osäkert huruvida djuret skulle klara sig eller ej.

Det är absolut fint och bra gjort av djurägare att lägga ner så mycket pengar på ett så osäkert kort (det beror ju såklart på vilket djurslag det är och vilken typ av operation det är) men det är ju fortfarande något som kan påverka djuret enormt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[_hsleiufhbtv]
0

Det beror på vad det är för skada, självklart.
Jag tycker det är okej, sålänge djuret är i god kondition och för övrigt mår bra.
Om jag skulle någon veterinär låtit operera någon av mina små här hemma, ska jag innan operationen fått prata med vetten och fått reda på vad han/hon kan. Så för mig handlar det om veterinärens kunskap också.
Hade inte valt att operera över 2 år. (undantag kanin)

Fast om jag ska vara helt ärlig.. Vi tar min lilla olga som exempel. Hade veterinären nu imorgon sagt - att hon med en operation kan bli bra igen, hade jag tagit risken. Hon är ju ändå "döende" så då kan man väl ta den lilla chansen det finns att rädda sin vän.
Jag menar, att om gerbilen ändå har en så pass stor skada, att den måste avlivas om den inte opereras, så hade jag tagit risken. Gerbilen ska ju ändå somna in, så då kan man ta den lilla chansen hopp där faktiskt finns med en operation.

[Jessica_91]
0

Jag håller med er båda men det som gör mig mest tveksam är själva återhämtningsperioden. Jag har aldrig blivit opererad men min syster har blivit det (hon fick en liten benbit avlägsnad från höftbenet) och hon hade grymt ont, trots smärtstillande.

Jag vet inte riktigt om jag skulle känna mig bekväm med att utsätta djuret för den smärtan som det kommer uppleva medan det återhämtar sig.

Sen vet jag inte riktigt om det finns någon fara för att djuret eller kompisen drar bort stygnen? Man kan ju inte direkt sätta en tratt på en liten gerbil Förvånad

[_hsleiufhbtv]
0

#3 Precis, det är det jobbiga. Men dom kan faktiskt gå på en svag dos smärtstillande - vilket brukar hjälpa.

Risken finns ju, men antar att dom får vara i en "sjukbur" eller något.
Har faktiskt sett en gerbil med tratt haha Tyst

Wand
0

#3 Jag läste om någon som kastrerat sin gerbil, och den fick en liten tratt haha. Hur länge den fick sitta kvar utan att bli uppäten är ju en annan femma…

Det är just operationen och återhämtningen som gör att jag inte riktigt tycker att man ska operera om det inte är i yttersta nödfall. En människa har betydligt högre smärttröskel än en liten gerbil, därför tycker jag att man ska tänka igenom noggrant innan man handlar.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
0

Usch vad svårt det är. Kastrera vet jag dock att jag aldrig skulle gjort. Eller… Hm nu blev det svårt igen.

Scenario: Du har en hane som börjar bråka med minst 2 olika burkompisar. Det är ganska uppenbart att han inte går bra ihop med andra hanar. 
Ska du låta honom gå själv resten av livet eller utsätta honom för smärta några dagar/veckor så att han får chansen att bo ihop med en hona?

Jag är dock 100 på att jag aldrig kastrerat en gerbil om den kunde gå med samkönade gerbiler (dömer ingen som gjort det, men så resonerar jag i alla fall).

Vet verkligen inte hur jag gjort ifall någon av mina gerbiler t.ex fått en tumör som kunde opereras bort. Alla tjejerna är mellan 3 månader och 1,5 år så de är inte direkt gamla. Men ändå, om jag hade valt att få en sjukling opererad så vet jag inte om det skulle vara för min egen skull eller för att det faktiskt är det bästa för gerbilen. Det är ju själviskt att utsätta ett djur för mycket smärta bara för att man själv ska må bra (även om man gör det i all välmening).

Någon som har mer koll på hur det funkar med smärtstillande för gerbiler? Hur mycket de får och/eller hur effektivt det är?

[_hsleiufhbtv]
0

#6 Dom får en mycket liten dos, och det är ganska effektivt, en vet jag hade ang en av mina tanters tumör berättade detta och hon är väldigt kunnig! :)
Dom får en mycket liten dos, så smärtan försvinner inte helt, men det lindrar iaf. Märkte stor skillnad på en av mina när hon hade fått smärtstillande och inte fått det.