Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1393 ggr
Lavèn
2012-01-22 00:59
0

Biter mig?

hej jag fick 2 gerbiler av min syster sen fick min kompis 2 och hon hade kvar 2. De 2 som hon hadde kvar bits eller bara en av dem. Jag har fått tagit hand om dem sedan ett tag då hon flytta till stocholm och kan inte ha med dom.Mina dog och jag fick ta hand om de min kompis tog.

Men det VIKTIGA är jag har typ blivigt rädd för gerbiler. Särskilt han som bits även jag vet att han bara bits när man håller i honom då han blir rädd. Men jag har detta att det gör ont när de HÄNGER kvar i fingret… Så nu undrar jag hur jag ska våga hålla på med dem igen?

ska jag först låta dem äta hur handen så vi blir "vänner" med varandra eller hur ska jag göra?

tack i förväg! ^^

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

deleteduser
2012-01-22 01:09
0

Prova att blåsa på gerbilen när den bits, det funkade på min gerbil som hade en "bitig" period.

ks.gerbil
2012-01-22 08:35
0

Prova som du skrev att ge mat och godis ur handen så att de lärsig känna igen din lukt . Och tvätta alltid händerna när du ska ge maten/godisen så att du inte luktar något gott ;) e (jag tror inte det beror på det men bäst att vara säker:))

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2012-01-22 08:40
0

Glömde att skriva en sak :P om du från första början tog upp dem i händerna så kan h*n ju se dig som ett stor rovdjur.. Så kom alltid ihåg att kupa händerna runt gerbilen så att du inte ser ut som ett örn ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
2012-01-22 12:54
1

Gerbilen är antagligen rädd så som du säger. Därför kan det vara en bra idé att försöka få gerbilen att förstå att du inte är farlig och försöka få henne/honom att lita på dig. Närma dig buren försiktigt. Gnugga händerna lite i spånet för att få en bekant doft. Lägg en bit godis i handen (typ liten bit mandel, jordnöt, solrosfrö…) och låt gerbilen själv nosa på dig och ta godisen. Fortsätt göra på det här sättet under några dagar, och se själv hur han/hon blir mindre och mindre rädd för dig. Till slut kommer förhoppningsvis gerbilen sitta kvar i din hand och äta godisen, och då känner han/hon sig trygg.

Fortsätt successivt med att slutligen låta gerbilen äta godisen uppe i din famn i stället (så länge han/hon inte verkar rädd). Då förknippar gerbilen dig med något bra och slutar vara rädd.

Lyft inte upp gerbilen om han/hon inte vill. Det var antagligen därför han/hon blev rädd och bet dig.

Om din gerbil inte är rädd, ja då är han/hon oftast bara inne i en bitperiod som #1 säger och det brukar de sluta med så småningom.

Om din gerbil trots handträning med godis biter dig och det gör ont - blås lite försiktigt. Det är inget som hjälper gerbilen mot att vara rädd, men det hjälper dig så du slipper stå ut med massa bitmärken.

Lavèn
2012-01-22 17:38
0

Hej Tack för alla tips ska försöka med de olika sakerna =D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂