Min gerbil är skadad
Hej imorse så rymde våran snart 8 veckors gerbil, vi hittade den ikväll men skadad, han stödjer ej på sitt bakben, svag i båda bak men mer i ena benfraktur/höften möjligtvis, eftersom vi har småbarn kan vi inte åka till vet vid denna tidpunkt :( Har fått henne att både äta och dricka, Men finns det nått att göra åt detta, syns inga ytliga skador eller blod eller benpipor som sticker ut, tycker dock hon andas fortare det liksom syns mer än vad man annars ser det kan ju beropå att hon har ont. lägger upp en bild men kan ju vara svårt endå å se det jag ser, tycker även att benet sticker ut mer från kroppen än vanligt men jag kanske bara är nojjig så därför lägger jag upp en bild.
vill bara lägga till hon verkar nu röra på sig något bättre kanske en kraftig stukning får se hur det ser ut imorgon.
Frakturer går inte att göra något åt och så länge gerbilen ändå kan röra på sig och inte verkar må riktigt dåligt så brukar man låta det läka av sig självt (vilket det ofta gör ganska bra) och inte avliva.
Dock är det svårt att säga om det är något mer fel på honom eller ej, han kan ju ha inre blödningar som inte märks ännu.
För att hjälpa honom på traven med läkningen av benet/benen så är det bäst att bara ha lite spån i buren och ta bort inredning som är hög. Helt enkelt så bör han inte gräva (som ju antränger benen) eller hoppa upp och ner för hyllor/höga hus etc.
Runt 1-2 veckor brukar det ta för benet att läka hyffsat har jag läst här men har ingen egen erfarenhet av brutna ben.
Hoppas det går bra för honom!
Du kan säker få mer och bättre tips imorgon när mer folk är vakna 
tack för det snabba svaret, jag tänker lite på om hon vore riktigt dålig så borde hon ju varken äta eller dricka, men ska hon gå själv eller med sin kompis? jag har inte alls haft gerbiler länge bara snart i två veckor så detta va ju rena oturen
#3 Kopierar in det jag skrev på zoonen:
Hon borde få vara med sin kompis, gerbiler identifierar varandra med hjälp av doft och om de är särade för länge (ibland räcker något dygn) så kan de "glömma" varandra eftersom de inte har gemensam doft längre.
Om de är könsmogna och har varit ifrån varandra så länge att de fått annorlunda dofter så går det i värsta fall inte att sätta ihop dem igen. Så det var tur att ni hittade henne så fort!
ska jag släppa in den andra i lilla buren då för den andra e ju större å mer spån i denna lilla gerbil blir på fre 8 veckor, den andra honan lika gammal
#5 Ja det är en bra idé. Det kan kännas lite taskigt att sätta in dem i en liten bur när de är vana vid större men ju mindre den skadade tjejen anstränger benet desto fortare läker det.
Är honorna tillsammans nu igen? Verkar de som vanligt (mot varandra)?
jag ska gå å göra det nu så får vi se hur det går å så kan du få ett svar.
om jag får tag på sahara de e ju snabba rackare :)
#7 De bör inte vara någon fara eftersom de inte har varit ifrån varandra så länge och dessutom är ganska unga. Men det kan vara en bra idé att ha extra koll på dem en stund efter att du släppt ihop dem, bara för säkerhets skull.
det verkar funka bra sahara e nog lite sur av bristen på spån :)
jag har haft 3 brutna ben här hemma. En gerbil har lyckats ruta samma ben 1 gånger.
Ja gör ingenting speciellt. Buren får vara som den är, massa spån och all´inredning är kvar.
En gerbil med brutet ben gräver inte.. Bara låt den vara så läker det snart :)
Självklart gör det ont, men det är absolut inte farligt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
jag hoppas att det bara är det, tycker hon är lite snabbare idag än igår, även om hon mest ligger still, så jag hoppas det bara är en fraktur så hon blir bra igen, man får nog ge det några dar innan man kanske ser om hon blir bättre
Det är jättebra att hon är still mycket! :) Då är det större chans att benet läker rätt.
För mig har det vart så att jag knappt märkt någon skillnad på benet förren de helt plötsligt använder det som vanligt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
läker höfften lika snabbt om det skulle vara så att den har gått ur led?
kan de även få en konstig vinkel på benet/benen när de brytit det?
Ang. höften så vågar jag inte uttala mig. Så hoppas någon annan kan svara :)
De kan få en konstig vinkel ja. En av mina som bröt hade foten utåt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
för när lilla moa ligger på rygg så har hon jätte svårt att ta sig upp. när hon tappar balansen så rullar hon lätt över på sidan eller rygg. och där med har svårt att ta sig upp. vi ska åka till en tjej imorgon så hon får titta på djuret. och där med så får hon avgöra vilket det blir leva eller inte. hon har en riktig käparglad för hon vill värkligen leva hon både äter och dricker. vi vägde henne förut så vägde hon 36 gram. så vi får ha lite koll på vikten då,
Aj aj aj, det ser inte bra ut…. Har du varit till veterinären med henne än?
Här håller vi alla tummar och tassar för att tösen klarar sig!
Elsa enda som veterinären kan göra är att avliva. så det är bara hoppas på att de självläker. ja vi får hoppas på detta blir bra igen för lilla Moa.
ni vill jag inte har svar från någon djuraktvist utan korten på borden samt handen på hjärtat. ska jag slipa yxan och göra lidandet kort eller ska jag hålla ut och se denna söta lida så mycket. hennes andning är jätte stark och häftig samt snabb vilket jag antyder hon har ont. hon ligger bara utanför sitt hus nu. vad göra tänk inte med ögonen att det är söta små djur utan nu är det hjärtat som ska tala sunt förnuft. hjälp står i kvalet och valet.
Hela benet ser verkligen felvridet ut.. Så illa har jag aldrig vart med om.
Det är du som känner din gerbil bäst, så du måste avgöra hur du vill göra.
Det du kan ha i åtanke är att gerbiler läker väldigt fort, så länge hon äter och dricker och inte tydligt lider skulle jag avvakta.
Men samtidigt är de väldigt skickliga på att dölja smärta, så visar hon det tydligt har hon nog oerhört ont! Ser ju verkligen ut som det är brutet riktigt högt upp eller som arr höften hoppat ur led.
Min senaste hona som faktiskt fick benet avbitet (allt så skelett-benet inte själva benet-benet) andades väldigt häftig och sov mest hela tiden fram tills det var läkt. Men då fick hon dessutom en riktigt inflammation elelr något då benet svällde upp ca 3-4 ggr sin normala storlek. Var riktigt osäker på om hon skulle överleva och gick ängsligt då och då och lyfte på huset hon sov i bara för att se om det var dags för begravning.
Hon var helt tufsig i pälsen, andades häftigt och var allmänt hängig. Men så vips vände det helt plötsligt och hon blev helt normal! Inte ett problem sedan dess.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
jag känner lite att om hon verkligen var dålig så skulle hon inte äta eller dricka. även om vi hjälper till med att hålla flaskan i en höjd hon når, eftersom hon inte kan stå normalt på bakbenen, om det är en fraktur så tror jag den sitter så långt upp det går när man vänder henne så är hon något svullet men det är ju inte så konstigt man kan ju svullna om man har en fraktur. Hon har livsgnistan kvar då hon gnager på det hon kommer åt, andningen tror jag berorpå smärta men det är inte heller så konstigt med att det gör ju ont med frakturer. samtidigt vill man inte pina henne i onödan men samtidigt vill man ge henne en chans att läka om det är möjligt.
Jag har bokat en ny hona ifall det skulle gå illa för den andra gerbilen ska ju ej vara själv, och bäst å göra sånt innan de blir könsmogna, så jag hämtar den nya imorgon ifall att det går åt det tråkiga hållet för moa, vi väger henne så vi kan se om hon går ner i vikt. kommer även ta med oss moa imorgon när vi ska hämta den nya gerbilen så får den tjejen kolla på henne som är lite mera van. Vi själva har inte haft gerbiler innan även om vi har stor djur vana av andra djur.
Skulle vara jätte tråkigt å behöva låta denna lilla dam somna in då vi döpte henne efter våran hund som vi var tvungna och avliva i dec, så denna lilla tjej är väldigt betydelsefull, framförallt för min sambos dotter som var uppväxt med hunden å döpte denna gerbil efter hunden moa.
Nu har vi låtit lilla moa få komma till himlen bland de andra gnagare, Tog det beslutet när hon först vägde 36 g och gick ner till 31g jag tror hon helt enkelt gav upp hon hade även blivit svag och sov i handen hela tiden, Hon skulle inte behöva lida mera. väldigt trist på en sån snäll gerbil. Jag hoppas att man gjorde rätt beslut såna här beslut är alltid svårt
RIP lilla Moa. Hon mådde säkert Inte alls bra så tycker ni gjorde rätt att ta bort henne.