Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2882 ggr
marty94
0

Nosdermatit hjälp!

Hej!
Jag har två gerbilpojkar på knappt ett år.
Den ena har haft nosdermatit i sitt förra hem och nu är jag orolig att det är på väg tillbaka.
Är det vanligt att det kommer tillbaka?
Han är pigg och helt som vanligt men nosen ser lite speciell ut.
Hjälp tack"
Hoppas ni ser

marty94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Clariiz
0

Jag skulle åkt till veterinären, speciellt efterom han har haft det tidigare.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

deleteduser
0

Jag tycker att du borde ringa blå stjärnan, eller i bästa fall åka till en veterinär.

Jourtelefon lördag, söndag, helgdag, samt vardag efter kl. 17.00.
Telefon 031-65 35 35

OBS!
kl. 21.00-07.00 alla dagar, 20 kr per minut.
Telefon 0900-208 08 88

marty94
0

#2Hade redan tänkt ringa veterinär imorgon så det har jag redan bestämt.

Men vill veta om det kan vara nosdermatit igen..
Vilket jag tror

#3 Tack för nummrena! :)

Tsunamis
1

Det ser ut som en början till nosdermatit ja. Det finns risk att det blir sämre och börjar blomma upp - nosen blir mer och mer kal och svullen. Hör med vetten och se till att kräva att få prata med en vet som är kunnig på smådjur och vet vad nosdermatit är så du får en korrekt behandling.

MvH  Tsunamis

marty94
0

#5 tack :)

[Tassy]
0

Vad har du för burströ?

Man kan välja t.ex. alspån för känsliga gerbiler. Jag har för mig att vetten kan skriva ut nåt som heter typ fucidin som man kan badda på, har funkat för mig. Annars bephantensalva kan lindra, men man måste vara superförsiktig så de inte får in i nosen. Sen gärna hålla på med dem en stund märkte jag innan de tvättar bort salvan Obestämd

marty94
0

Jag har spån nu men ska nog köpa toa-lätt imorgon.
Det har jag blivit rekommenderad :)
Tack :)

marty94
0

De folk har sagt till mig är att det måste behandlas med antibiotika.
Men finns det salvor istället är det super bra!
Veterinär besök idag

Tsunamis
0

Japp Fucidin är ett antibiotikum och det finns i form av salva. Så du får det och ska stryka det på det utsatta området.

MvH  Tsunamis

marty94
0

Okej :D
Tack som sagt veterinären kommer och kollar idag ^^

[Tassy]
0

Det var därför jag bara skrev lindra på bepanthen Glad

Har dock för mig att förstadier till dermatit kan backa tillbaka med bara bephantensalva, men jag tror det har gått för långt på din gerbil. Det ser ut att kunna bryta ut helt när som helst på bilden.

Clariiz
0

Vad orsakas det av? Är det genetiskt eller hur uppkommer det? För det verkar ju inte smitta?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Tassy]
0

gerbilen är av någon anledning känslig, det kan bero på allergi, men det finns teorier om att det är genetiskt också. Jag personligen gissar att om gerbilen är allmänt försvagad (t.ex. en förkylning) så är den känsligare mot andra sjukdomar, t.ex. dermatit.

Tsunamis
0

Det kan arta sig väldigt olika också. Vanligast är svullen nos, andningssvårigheter och nosen blir tillslut kal men jag hade två gerbiler för länge sedan som bara blev kala på nosen, helt utan svullnad. Beror väl på vilken sorts bakterier antar jag.

MvH  Tsunamis

Clariiz
0

Låter ju jätteläskigt..
Hoppas jag slipper något liknande här hemma. Men jag har inte planerat att införskaffa några fler gerbiler efter dessa 9. Man ska ju få plats när man flyttar hemifrån också..
Men kan det dyka upp helt plötsligt? Eller är jag "safe"? Mina gerbiler är mellan 1 år och 2 månader, alla bor på spån och har inte haft problem.

Sen tänkte jag om det är lätt att se skillnad på detta och en värre förkylning?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

marty94
0

Det är vanligt på unga vuxna gerbiler