Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1335 ggr
Solaika
0

Brunstbeteende - dräktighet

Jag blir inte klok på mina små älsklingar ibland. Den 10e januari gjorde vi ju ett parningsförsök med Tova o Jesper. 4 dagar senare betedde sig Tova som om hon va brunstig igen alltså förutsatte jag att hon inte blev dräktig. Men sedan dess har hon inte brunstat igen vad jag har kunnat se. Tova är inte den som brunstar diskret om man säger så. Och jag har ju hållt stenkoll på henne eftersom tanken är att det ska göras ett nytt försök med henne.

Vägde henne den dagen vi parade dem o då vägde hon 72 gram. Idag plockade jag upp henne o hon kändes tyngre än hon brukar. Hon väger nu så vågen pendlar mellan 80 och 81 gram. Hon känns rundare än vanligt och Tova har aldrig gått upp i vikt sen hon slutade växa innan. Rund är väl synd o säga att hon är men hon känns inte lika tanig som hon har gjort tidigare.

Så nu blir jag ju lite fundersam.. Kan hon vara dräktig trots sitt brunstiga beteende där 4 dagar efter parningen? Någon som har varit med om det?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

tjoffsa
0

om hon är dräktig, hur långt är hon gången då hon vägdes? 80-81 gram?

[Tassy]
0

Ja, hon kan nog vara dräktig ändå.

Solaika
0

#1 Hon har gått 17 dagar idag och väger idag 80-81 efter att ha vägt 72 då för 17 dagar sedan. Hon känns helt klart "mer" att ta i eller hur jag ska säga.

#2 Det lär visa sig. Man blir ju lite fundersam iom att hon inte har haft några tecken på brunst alls sen den dagen för 13 dagar sen då. O du har ju sett hur hon beter sig.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#3 ice skenbrunstade kort efter sin parning och ja, du såg ju resultatet själv Tungan ute

Solaika
0

#4 Det har du inte sagt förut. Men då är det bara att vänta o se då. Vi håller koll på henne :)

Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Gerbiler fran mig gor ALDRIG som de ska sager jag bara… Skrattande

[Tassy]
0

#5 du känner mig, du vet att jag är senil Cool

#6 Håller med, samma här! Tungan ute

Solaika
0

Idag väger damen 78 gram.. så jag vet inte om vågen visade fel igår eller om hon är mindre idag.. jag fattar ingenting.. men vi väntar o ser, kan inte göra annat.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Hoppas vi att hon är dräktig? :)

Solaika
0

Att vi gör! Skulle hon inte vara så ska hon paras igen!

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#10: Åhå! Men då håller vi alla tummar och tassar för att det huserar små barn i hennes mage :)

Solaika
0

Det tackar vi för. Eftersom hon inte har brunstat på 14 dagar nu så känns det ju ganska troligt.. Men samtidigt skiftade vikten 2 gram nedåt på ett dygn.. man blir ju lite förvirrad och fundersam. Men hoppas gör vi stenhårt!

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#12: Hm.. Skumt. Men vi hoppas för fullt :)

[Tassy]
0

Ice hade en svacka hon med, sen kom slutspurten på vågen Tungan ute

Solaika
0

Vi väntar och ser.. Är hon dräktig har hon ca en vecka kvar.

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Hoppas hon är dräktig :D  Mina tjejer har också haft nån svacka mitt i, men sen läggs det på massor ;)

Glader
0

Håller tummar & tår ! :D

Pose-idon
0

Min Daisy bli aldrig dräktig :/ Men hopps din får Glad

//Elin

Solaika
0

Jag blir tokig.. Idag väger Tova bara 75 gram.. fattar ingenting Obestämd

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Kan tillägga att hon fortfarande inte har visat minsta tendens till att brunsta. Men Lina visade ju faktiskt ingenting förrän bara precis dagen innan typ.. så det kan ju vara liknande med Tova.. Båda kommer ju från EmmaJo ;P

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Bara för det så brunstar Tova idag. Så nu har vi gjort ett nytt parningsförsök.. Jag känner mig inte så säker på att det tar sig nu heller dock. Nog parade de sig en massa men Tova hade ett jäkla humör o va nästan elak på stackars Jesper efter varje grej. Till slut fick jag dela dem för att de bråkade.. ungefär 1 timme höll de på. Jag blir tokig på mina små sötfrön Skrikandes

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#21 sådär gjorde Ice också, hon flög på iskall till slut så jag tog henne ur avel. Det är ju uppenbart att nåt är fel när de gör så Rynkar på näsan

Solaika
0

Det är inget fel på Tovas temperament. Mysigare toka får man leta efter! Hon har mognad rejält sen du flyttade härifrån.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Jag menade inte att det är fel på temperamentet, jag har väl själv träffat henne ganska många gånger. Tänkte mer på att det kanske gör ont när de parar sig eller nåt?

Solaika
0

Vet inte.. Hon va inte blodig eller svullen.

Does it become a walk?

/Ida

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Vet att tråden är gammal, men blev de något? :) (kan va bra o veta ifall man hamnar i samma situation)

Solaika
0

Jo, Tova blev dräktig vid andra försöket. Tyvärr såg jag det för sent så hon hade fått flytta ihop med en annan hane som hade ihjäl ungarna som inte var hans. Hon fick en kull med nya hanen sen som blev jättefina.

Does it become a walk?

/Ida

[Jessica_91]
0

#27 Kan hanarna känna på lukten ifall ungarna inte är deras?

Clariiz
0

#28; Det kan de nog! Tror jag alla djur kan, i alla fall nästan alla.
Lejon t.ex.
När flockledaren börjar bli gammal, brukar yngre honor smita iväg från flocken och para sig med en yngre och starkare hane som de vet skulle kunna vinna över den gamla hanen. När den yngre hanen sedan besegrat den äldre och ungarna födits. Biter han ihjäl alla ungar han inte är pappa till men behåller sina egna barn. På så sätt får han ju fler avkommor.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com