Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2602 ggr
Fisfia
0

Allmän snabbfakta om gerbilskötsel

Hej på er!

En vän till mig som jobbar på en vetrinärklinik ringde mig idag och berättade lite stressat att de fått in fyra gerbiler för Avlivning pga att någon i deras familj blivit allergisk. Om jag inte tar hand om dem måste de avlivas och det kan jag inte ha på mitt samvete, så ikväll eller i morgon ska jag hastigt och lustigt åka och hämta dessa små stackare på kliniken. Problemet är att jag vet väldigt lite om gerbiler. Däremot har jag råttor. Orkar ni hjälpa mig att komma igång lite hade det varit toppen! Under tiden ska jag försöka plugga på så mycket jag hinner. Några funderingar jag har:

Jag vet inte ännu vad det är för kön på dem, men skiljer skötseln sig åt beroende på kön?

Vad kan jag ge dem för foder? Duger gryn av de fyra sädesslagen att ha som bas? Vad kan jag tillägga så ifall? Frön? Hundmat? Jag har även selective rat hemma, alltså ett torrfoder för råttor, skulle det funka tillfälligt tror ni? Är det något de inte ska äta?

Vad kan de ha för bostad? Funkar ett akvarium eller blir det för dålig luft? Vad kan man så ifall ha för lock, för det måste man väl ha? Vad är minsta galleravstånd om jag hittar nåt galler att ha som lock?

Funkar toa-lätt som bottenmaterial? Har det hemma. Hur tjockt med bottenströ bör man ha? Det verkar ju som att de gillar att gräva.

Kan man inreda med fleecetyg? Av vad jag har läst verkar det inte så bra med trådigt tyg, är det så?

Funkar det att ha en vanlig vattenflaska, typ för hamster?

Något annat att tänka på? T ex vad gäller hantering av dem? Några speciella no-nos?

Alla tips uppskattas!

[Jessica_91]
0

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan#discussions-1

Där finns en massa artiklar t.ex om skötsel, boende och foder. 
Det ska finnas en artikel om hur man skiljer könen åt också (lättast är att kolla efter själv) men skickar med den här tråden också: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f09fe8488f4723a64058f3f-3-honor-eller-2-honor-och-1-hane#discussions-3

Sen så ja, akvarium funkar super bra. Lock av nät på träram brukar vara det folk använder även om det finns andra alternativ. Bästa måttet på maskorna om man har (metall)nät är egentligen så smått som möjligt för att undvika risken att gerbilerna börjar gnaga på nätet (runt 5-6 mm och neråt så bör de inte kunna få tag med varken tänder eller tassar).

Gerbiler ganger på ALLT så all inredning måste vara av ofarliga material så som papp, kartong eller trä. Endast vattenflaskan "får" vara av plast. 

De ska också ha ett generöst lager spån, helst 15-20 cm men gärna mer om det går. En gerbil som inte får gräva gångar är lite som en fågel som inte får flyga!

Men som sagt, kika i Artikellistan, den innehåller många bra artiklar. Fråga gärna om det skulle vara något mer du undrar över efter att kikat där Glad

[Jessica_91]
0

Förresten så nej, helst inte bara toalätt eftersom det inte går att gräva gångar i. Det finns en artikel i listan ang. strö alternativ Glad

Fisfia
0

Tack snälla för alla tips!

Tror ni jag kan ha toa-lätt och pappersbitar från en dokumentförstörare blandat med lite riven kartong så länge tills jag hittat nåt lövträdsspån?

Har ett par frågetecken:

Kan råttskabb smitta gerbiler? Mina råttkillar kan ha drabbats av skabb nämligen och jag har inte behandlat dem ännu.

Jag fattar inte riktigt det där med sand. Ska de ha ett sandbad eller måste de inte det? Måste det så ifall vara särskild djuraffärssand som är till för det, eller skulle det funka med utomhussand från stranden eller möjligen ljus blästersand (utan vassa kanter)? Det senare har jag nog någon stans på vinden, har haft det som akvariesand.

Går de på låda och gör sina behov eller kissas det och bajsas det överallt i buren? Vad kan så ifall finnas i denna låda - kattsand?

Är gerbiler extra känsliga för att utveckla diabetes? Eller blandar jag ihop det med Degus? Hittar inget särskilt som skulle tyda på att diabetes är vanligt.

deleteduser
0

Chinchilla sand i en skål är det bästa! Glad

Anne.K
0

Gerbiler ska alltid ha sand att bada i och när de inte badar i det så blir det deras toalätt. Så att hålla sanden fräsch krävs varje dag :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

#3 Jadå och om de kan gräva gångar i den blandningen så behöver du inte byta till något annat, så länge du upplever att det funkar bra.Glad
Det är förresten ok med spån från barrträ så länge det inte stinker av terpentin, då har det giftiga gått ur spånet.
Dem har ett väldigt bra kutterspån på Granngården som för det första inte luktar terpentin och för det andra är dammsuget så att det är i stort sett helt dammfritt! En stor genomskinlig säck med rödbrun text, "Stabens".

Ang. skabben vet jag inte, hoppas någon annan kan svara på det. 

De behöver ett sandbad, de badar där för att hålla pälsen ren och fräsch. Man kan nog ta in sand utifrån om man kokar för att bli kvitt eventuell ohyra, men det bästa är en väldigt finkornig sand. 
Blästersand funkar, de ska ha eller har i alla fall haft en stor säck på Biltema (även Jula tror jag). Det ska vara den sanden som inte innehåller några tillsattser har jag för mig, det finns metaller i några av blästersand sorterna som man inte vill ha med.
Annars så finns det badsand i de flesta djuraffärer.

Sandbadet används ofta som toalåda också vilket gör det viktigt att man byter någon gång om dagen, kanske mer sällan beroende på hur ofta gerbilerna kissar/bajsar där. En del utför alla sina behov där medan en del nästan inte gör något alls där.
Man behöver ingen extra toalåda. Speciellt inte med kattsand (gerbilerna äter ibland av sanden).

Aldrig hört om en gerbil som fått diabetes även om det kanske händer (ingen aning). Epilepsi däremot är relativt vanligt. Inte så att majoriteten har det, men det känns i alla fall som att det förekommer ganska ofta.

Fisfia
0

Tack så jättemycket för svaren!

#6 Menar du att kattsand alltid är giftig för gerbilerna att få i sig? Eller menar du att det är bara allmänt olämpligt med något så dammigt som kattsand när de ska bada och ha sig i sanden också?

Det låter som att det blir en hel del sand som slängs om man ska byta varje dag. Hur stort ska sandbadet vara? Hur mycket sand? Går det bra med en keramikskål eller vad är lämpligt kärl att ha sanden i? Vad gör ni med all använd sand, slänger ni den? Eller kan man typ koka och skölja rent den och använda igen?

Anne.K
0

Jag själv silar sanden så att den går använda en eller två dagar extra innan jag slänger den och kör med mycket sand i skålen :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

#7 Menar att det är farligt för dem att få i sig. 

Sandbadet ska vara såpass stort att de kan rulla sig i det. Mitt minsta sandbad är en vanlig keramikskål (matskål för liten hund) och är 12 cm i diameter. Mindre än så funkar nog dåligt.

Sådana här glasskålar funkar väldigt bra som sandbad, mindre sand skvätts ut och mindre spån skvätts in.

Det behöves inte så mycket sand egentligen, några milimeter så att det "flyger runt" lite när gerbilerna rullar sig i det.
Jag slänger bara sanden.

Minoth
0

Några cm menar du väl. inte millimeter. några cm sand

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

#10 Ja precis, skrev fel, tack ^^.

Fisfia
0

Nämen titta, vad fiffigt med en sån där glasskål! Det verkar ju jättesmart.

När det gäller grenar i buren, är det helst lövträd som gäller då eller funkar även barrträdsgrenar? Råkar ha ett par furugrenar här nämligen, men de luktar nog råtta. Någon som vet hur gerbiler brukar reagera på råttlukt förresten?

Tack åter igen för svaren, det betyder mycket!

Fisfia
0

…eller glasburk är det väl i och för sig snarare än skål…

deleteduser
0

Barrträd är inte bra p.g.a terpentin men grenar/kvistar från lövträd funkar braGlad

Minoth
0

Äh så länge trädet har torkat ett tag så funkar barrträd också. Så länge de inte stinker terpentin!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fisfia
0

Ok, tack :-)

Något trädslag som absolut inte är bra?