Burrar upp sig?
Har tittat runt på sök delen men hittar inget svar. Om de burrar upp sig är det alltid negativt. För den ena är upp burrad och är som vanligt, sitter och äter kommer nyfiket till handen. Verkar inte hängig? Kan det vara något med honom eller vi ska har koll på honom?
Mina burrar också upp sig ibland och det har aldrig varit någon fara, det kan vara att de precis vaknat eller blivit tvättad av kompisen. Eller kanske sandbadat.
Har han konstant burrig päls eller ser han ut som vanligt igen efter en stund?
Tidigare i dag sa min dotter titta Messi har blivit en bebis, Zlatan är stoor. Tänkte inte så mycket på det då. Tittade igen nu på kvällen och då burrar han upp sig och sedan kan man se honom som vanligt och sedan är han burrig igen. Har aldrig sett våra killar bada i sanden bara gräva och göra sina behov.
Dom burrar upp sig när de njuter, t.ex. av en extra god matbit.
De kan också sitta och burra och vibrera med halvsluta ögon vid brunst (gåller då honor).
I synnerhet hanar som äter kan puffa upp sig också för att säga "kom inte hit och sno min mat, då får du på moppo" 
Det är om pälsen ser snuskig ut och gerbilen är slö och allmänt rufsig det är dags att oroa sig. Ser de bara ut att ha stoppat svansen i elkontakten är allt i sin ordning