Skillnad mus och gerbil
jag skulle vilja veta alla skillnader mellan en gerbil och en mus! :) menar då vilken blir tamast? Hur många ungar får dom? Lite sådana frågor! Jag vill gärna veta allt som går att veta . Tack :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Har aldrig haft möss. Så vet inga direkt skillnader.
Dock så var jag inne på möss en gång men ångrade mig snabbt när jag insåg hur mycket och äckligt de faktiskt luktar! Trots städad bur så luktar möss. Var på en musutställning och började må illa efter ett tag, och det tog lång tid att få bort lukten ur näsan.
Gerbiler är helt luktfria! Har 9 gerbil (+ en hamster) och det luktar ingenting på mitt rum. Har frågat gäster flera gånger och de har aldrig känt något. Inte ens lukten av spånet.
Sedan tycker jag möss är så små :P Det är inget att "ta" i. Jättesöta på bild. Men jag skulle inte vilja ha en egen.
En gerbil får oftast runt 4-6 ungar. Men det varierar såklart.
Det är jättesvårt att skriva allt som finns att veta om gerbiler. Bättre att du kommer med frågor istället.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Okej tack! :) • hur tama blir gerbiler när dom är som tamast? Har aldrig riktigt fått uppleva det pga köpta från grossist. Visste tyvärr inget bättre :( • går det att skaffa en hane och en hona och låta dom få en kull en gång och sedan låta flickor vara med mamma och tvärtom för pojkarna eller kan man kastrera gerbiler? • hur är det enklast att göra en helt ohanterad gerbil tam? Kan även komma med fler frågor eftersom :) Jag vill dessutom inte framstå som någon som bara skaffade gerbiler i impuls. Men jag har aldrig riktigt fått dom helt tama som sagt. Vet du något? Tack :)
De flesta av mina gerbiler springer upp i min hand så fort jag sätter ner i den akvariet. De som inte gör det är 2 ungar jag nyligen köpt, samt 1 hona som är mentalt instabil.
Gerbiler kan lära sig trix, sitta på axeln samt komma på inkallning. De är väldigt smarta!
Jag skulle inte rekommendera att du köper hona + hane. Köp 2 st först. Hanar upplever jag är "lättare". Då kan du dessutom om något år eller två köpa 2 honor och ta en kull om du känner för det. Tycker inte att man ska planera avel innan man ens har djuren hemma :)
Att kastrera gerbil är verkligen inte vanligt, men har skett. Tror dock de flesta veterinärerna säger nej, och skulle man hitta en veterinär som gör det är det stor risk att gerbilen dör av narkosen.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
- Hur mäter man tamhet?
Mina kommer från uppfödare och dom älskar att sitta på axeln och kommer gärna fram och hälsar när man öppnar buren så jag antar att det räknas som ganska tamt? - Inte direkt något jag skulle rekommendera eftersom att man måste skilja på hanen och honan direkt efter hon har fått sina ungar p.g.a risken att dom parar sig igen. Och sen måste ju pappan sitta ensam i en bur i 6 veckor innan han kan återförenas med sina ungar… Vilken inte är bra alls.
- Såvitt jag vet kan man inte kastrera en gerbil på grund av risken att han dör under narkosen.
- Godis. Sätt in handen i buren med en godisbit i. I början kan det hända att han bara tar godiset och sedan sticker eller i värsta fall att han inte ens vågar gå fram till din hand. Men han kommer förhoppningsvis bygga upp ett förtroende för dig och bli relativt tam.
Hoppas du fick svar på dina frågor! Lycka till! :)
Mina gerbiler kommer på inkallning när jag ropar genom buren men aldrig när de ät utanför den. Jag har testat med godis men har jag inte något att bjuda på är jag inte lika intressant längre. Ja, det är ju självklart sp att de inte ska behöva bo rnsama OM det någon gång skulle bli en kull. Ska inte planera något då ;) har bara lite tankar. Ja tack! Vet ni möjligtvis hur många ungar en mus får? Tack!
#5 ingen aning… Fråga på Mus i fokus :)
#7 Eftersom att jag skaffade mina gerbiler från uppfödare så var dom hanterade sedan späd ålder. Men trots det var dom lite blyga när dom just hade kommit hem till mig. Man får ha tålamod och bygga upp ett förtroende hos gerbilerna så ordnar det sig och man får (för det mesta) underbara husdjur.
Vad duktigt av oss 
Ja då kan jag tänka mig att det var lite enklare för dig med tamträningen. Hur många gerbiler har du? Ja vad duktiga ni är! :D
#9 Jag har 2 stycken men i mars/april blir dom 3 
Blir det en liten nykomling? :)
#11 Japp, min ena gerbil ska ut på avelslån och 6 veckor senare får vi hem en av hans söner 
Oj vad skoj! :D
#12 Glöm bara inte att gerbiler glömmer bort varandra ganska snabbt så du kan inte sära på dem för länge.
Och sen så är det inte helt 100 att du kan få ihop en unge med två vuxna.
#14 Han får sin bror som sällskap när han är bortlånad
Jo, det vet jag ju.
#15 Ah okej det är ju bra 
Menade inte att tjata, tänkte bara ifall att du inte visste så kanske det blir jobbigt att ha två burar och behöva köpa en 4:e gerbil (om du nu inte får lämna tillbaka den lille om det inte skulle funka).
#16 det borde ju funka eftersom att han inte är könsmogen när jag får honom. Men man kan ju inte vara säker så om det mot förmodan inte skulle fungera får jag skaffa en till bur och en till gerbil.