Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1480 ggr
Hedvig21
0

Smått panik, just nu!

Hejsan!

På Söndag får jag hem mina tre pärlor! Tre små gerbil flickor skall få flytta in!

Men idag fick jag lite panik då jag läste att man inte kan ha vilket spån som hälst till dom? Efter som det är cancer framkallande.

Jag använder det vanliga man kan köpa på ica. (Vitakraft) Eftersom jag är en runt 40min ifrån närmaste djuraffär.

Så nu är min fråga. Kommer gerbilerna gå säkert i deras akvarium med spån från vitakraft? Eller bör jag byta? Tips? :)

[Tassy]
0

Det är lite dammigt, men det funkar väl med vitakraft.

[Jessica_91]
0

Vitakraft innehåller barrträ.

Hedvig21
0

Okej då är det väll bäst att jag byter spån? Eller är dom så känsliga? Vad använder ni? :)

AnneN
0

Jag har använt spån köpt från mataffären endast vid nödfall, annars köper jag stora balar pressat spån på Stenvalls trä. Har sett att det finns sådana balar även på bla Granngården och har man inte jättemånga gerbiler så räcker en stor bal minst 6 månader eller mer (iaf för mig då jag haft 4 gerbiler = 2 akvarium)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

cecilia34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köper också på storbal, tycker det är mest prisvärt. 300 liter för 120 kr på zookompaniet och som sagt även granngården har jättebra pris =)

elinstenander
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror det där med canse är en värsta fall grej, men jag skulle sen dem andra redan gjort rekomendera att köpa stor pack på tex granngården. Det är extremt mycket billigare och helt naturligt. Jag kanske är för petig men jag silar mitt spån i en hov innan jag häller i det i buren, men som sagt så behöver du inte hälla ut spånet du redan hällt i, men du behöver inte köpa likadant nästa gång. :)

[Tassy]
0

Lukta på spånet helt enkelt. Terpentin luktar fruktansvärt skarpt och äckligt. Om spånet inte stinker så är det okej. Terpentin dunstar.

Hedvig21
0

Okej, men jag köper ett paket från granngården då ;)

Men jag låter det jag redan hällt i vara kvar tills det är dags att byta! :)

Tsunamis
0

Har man svårt att släpa runt tunga spånsäckar elleri mitt fall säckar med alflis & kattsand så finns alltid Foderbilen.se och liknande sajter. Du behöver bara ha någon som är hemma och kan ta emot grejerna när de kommer.

MvH  Tsunamis

AnneN
0

#9 Man kan beställa hemleverans utan kvittens också och då behöver man inte vara hemma utan de lämnar bara paketet utanför ens dörr. (Beställer alltid djurens mat + kattsand där)

_**/Mvh Anne

Hedvig21
0

#10 Jasså? :) Vart beställer du då ifrån? :)

AnneN
0

#11 Jag beställer från Foderbilen.se Glad

_**/Mvh Anne

Hedvig21
0

Okej, tack allihopa! ;)

[Tassy]
0

#14 kan kan man väl, men det är definitivt inte dammfritt, snarare är det där det dammigaste ströt jag nånsin testat..