Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1432 ggr
Novan
0

Stängt öga?

Hej!
Jag har två gerbiler, Yin och Yang.

De är honor och systrar. Möjligtvis att den ena är en hane då den är mycket större än den andra.

Idag upptäckte jag en sak på den ena, ena ögat är halvstängt som om den kisar. Men när jag tar upp henne/honom så är båda ögon öppna.

Vad beror det på? Är rädd att de kanske har bråkat och h*n har fått en fått en tass i ögat. Just nu håller de dessutom på att para sig, vilket kanske inte är så bra eftersom de är syskon?
Är ju som sagt inte säker på att båda är honor.

Nova

Wand
0

Storleken behöver inte ha med könet att göra, det kan helt enkelt vara så att de är olika i växten, eller att den dominanta äter mer.
Vill du se om båda är honor så kan du enkelt kolla genom att se om den ena har pung eller inte. Sedan kan du även kolla avstånd mellan urinrör + anal. Längre avstånd = hane, väldigt kort avstånd = hona.

Om den ena visar sig vara en hane så bör du sära på dem. 

Anledningen till att hon kisar kan vara för att hon fått något i ögat. Kan du prova badda lite försiktigt runt ögat med en tops och ljummet vatten?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
0

Det kan vara en ögoninfektion och då får du ta med henne till veterinären.

Storleksskillnaden behöver inte betyda något men om du inte är säker på könen så måste du naturlgitvis se efter!

Om de nu ändå skulle vara två honor så är "parandet" bara dominansridande.

Novan
0

Det verkar som om båda är honor, kan inte se någon pung på den största, så det har jag tur med.

Har försökt badda ögat med ljummet vatten (tops), men hon ryggar så fort hon ser topsen, så det går inte så bra.

Ibland öppnar hon ögat som om det inte är något, men sedan stänger hon det igen, så måste nog gå till vetrinären för att kolla.

Tack!

Nova

Wand
0

Okej, då är det nog bäst att låta en veterinär kika som sagt. Hoppas det går bra!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

moawi
0

Eller så kanske hon bara fått lite spån i ögat eller något annat som irriterar?