Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1634 ggr
Minoth
0

Bara en fundering.

http://www.youtube.com/watch?v=wFBxjME3t4k&feature=related

Skulle ett flying saucer vara så farligt för en gerbil att ha i en hage?

Inte en sån på videon utan den större varianten som är 30 cm typ

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

AnneN
0

Är du säker på att du satte in rätt länk?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
0

Tror du länkade fel men jag vet vad du pratar om. Har för mig att jag sett en diskussion här tidigare om flying saucers (eller var det på musifokus kanske) och då menade några på att det ändå var dåligt för gerbilen (eller musen) att springa i dessa eftersom de är lite krökta fast åt sidan istället.

Om man bara har den framme ibland eller i lekhagen som du föreslog så antar jag i alla fall att man slipper risken att gerbilerna blir beroende men om det kan vara farligt eller ej rent fysiskt har jag ingen aning om.

Minoth
0

Nu är de rätt länk haha :D detta är ändå de lilla hjulet på videon. tycker inte de ser krökt ut

[Jessica_91]
0

Hm just det "hjulet" kan inte vara mer än typ 15 cm om man antar att gerbilen är ungefär 20 cm lång med svans. Så ett flying saucer på 30 cm lär vara typ dubbelt så stort som det i videon.

Har fortfarande ingen åsikt men hoppas någon kommer med några bra tankar om detta hjul ^^.

Minoth
0

Kanske är värt att testa ändå. De borde inte göra skada att dom testar de några minuter i sin hage. Inte om man tar den som är 30.

Skulle kanske vara bra för min lilla C som har överskottsengergi trotts att hon har 150cm långt akvarium och får springa i sängen.

Att verkligen få springa SNABBT en liten stund!

[Jessica_91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kan man se Degus i den största modellen. Tror jag i alla fall, läste att Degus blir 25-30 cm som vuxna.
Dem har den största modellen på zooplus: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/loebehjul/254350

Jag tycker inte att något djur borde ha någon form av hjul i buren 24/7 men att ha ett sådant här ute i lekhagen då och då känns ändå som att det skulle kunna funka? Inte ens de stora degusarna i videon verkar direkt springa i en konstig vinkel.

[Jessica_91]
0

Jag tycker att om du är beredd på att det kan vara så att hjulet inte är lämpligt för gerbiler och att du kan behöva sälja det till någon med något annat djur så kan du testa. 
Omöjligt att veta ifall det är bra eller dåligt för gerbilers ryggar och svansar utan att ha sett en springa i ett sådant här flying saucer (den största modellen då). Och om ingen annan här har testat så varför inte pröva i alla fall?

Men som sagt så bör du ju vara beredd på att det kan vara dåligt och då har du lagt ut pengar på något du inte kan använda. Kanske bäst att vänta några dagar och se ifall någon här har testat ett sådant här hjul till gerbiler.  
Dock bör det inte vara så svårt att få sålt det om det i värsta fall skulle vara olämligt för gerbiler, i stort sett alla beställer flying saucers från företag utomlands och med tanke på att du bor i Göteborg så finns det säkert någon med en hamster eller något som är intresserad.

--

Juste, även om själva gerbilen i videon i #0 inte ser krökt ut så har den svansen i en väldigt konstig vinkel och eftersom svansen är en förlängning av ryggraden så får man samma problem som med ett vanligt hjul. Så ett sådant litet flying saucer är helt klart ingen bra idé.

Tsunamis
0

Flying saucer verkar inte påverka varken svans eller rygg närmvärt men jag har inte testat den själv. Jag är ganska emot alla typer av hjul(pga stress - 'måstespringahelatiden') men jag förstår dem som använder det till överaktiva djur. Sånna djur blir ju stressade av att inte få springa/aktiveras så de drabbas ju om de inte får använda energin.

Så länge man ger dem en begränsad tillgång till hjulet så att djuret inte tokspringer i det hela tiden så anser jag att det är ok.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

Om du köper ett flying saucer, Minoth så får du gärna filma och berätta vad du tycker. 
Har nämligen ett par hyperaktiva damer här som inte heller nöjer sig med vanligt utforskande i hagen eller stimulerande bur..

Minoth
0

Ska köpa en och testa Jessica :) Så får min agouti tjej springa av sig lite! :) 

Ska filma då och lägga upp. ska köpa den som är 30

ks.gerbil
0

Bjag vet inte om jag kommer in lite sent men min kompis harr en sån och som sagt lite vinklad så inte helt rak fast jag vet dock inte om det kan vara ett problem sen är dem ju i plast så de kan ju försöka gnaga på den.. Jag själv skulle faktiskt inte köpa den då de får lixom springa på sidan (eller vad man nu säger)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
0

#11 Jo det är ett problem om gerbiler springer i en dålig vinkel, vilken storlek är det på din kompis flying saucer? Är det den största på 30 cm?
Att de skulle gnaga på den är inga problem om det bara används korta stunder i hagen.

Minoth
0

#11 ja jag ska ju bara ha den i hagen så om dom skulle gnaga på den gör de inte så mycket.

Tror faktiskt inte att dom kommer springa snett på den största. Möjligtvis på den minsta… den är ju lite liten. Men kommer köpa den som är 30 och låta mina testa. den är ju speciellt till lilla C då. Men dom andra måste ju också få testa.

ks.gerbil
0

hon har en stor har inte tittat jätte mycke på om de springer snett men kan titta lite.. men ja minoth du får väl bara prova och säga vad du tycker :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
0

#14 Försök kolla vad det är för mått på den om du kan också, kan vara bra att veta vilken storlek det är om de skulle springa konstigt.

[_hsleiufhbtv]
2

Jag är emot alla former av springhjul till djur, då det enligt mig kan leda till beroende och stress av att dom "måste" springa hela tiden. Det blir liksom ett tvång. Och hur naturligt är ett hjul i det vilda för en gerbil? Nej, bättre att låta dom springa i lekhage/på sängen eller bäst av allt, lösa i rummet vilket mina gör dagligen :) Dom kan tom springa lösa i huset, för dom kommer när jag kallar hihi :*

Tror inte det blir så jättemycket fel vinkel för gerbilen i en 30cm-flying saucer, möjligtvis i en mindre.
Tror dock inte det är några problem att ha den i lekhagen en liten stund :)

[Jessica_91]
0

#16 Håller helt med dig Glad När man som Minoth och jag själv har överaktiva gerbiler som inte nöjer sig med att få springa i hagen så kan det nog vara bra om de får springa 10-15 minuter extra i ett flying saucer, om det nu inte är farligt fysiskt.

Jag skulle inte använda det till "normala" gerbiler, men till en av mina tjejer t.ex som kan få vara ute och springa i över 2 timmar man ÄNDÅ springer fram och tillbaka i akvariet och bokstavligen slänger sig upp mot nättaket (trots mycket spån och roliga saker) så kanske det inte vore helt fel att låta henne få springa riktigt fort några minuter.

Men jag vet inte, kanske kan springadet leda till att de blir ännu mer hyper? Även fast de bara får springa en kort stund? 
Ingen aning, men jag vill gärna höra hur det gått för Minoth och hennes lilla C. Om det inte leder till att gerbiler blir ännu mer galen så tror jag det kan vara en bra lösning för gerbiler med mycket överskottsenergi.

[_hsleiufhbtv]
0

#17 Jag har en gerbil som är sådär, överskottsenergi hela tiden - men släpper henne i rummet eller hela huset dagligen så hon är ganska nöjd :) Dock beror detta på en störning hon har i hjärnan, som hon haft sedan hon föddes. Hon växte upp med lunginflammation, förkylning, epilepsianfall, förlamat högerbakben, och ett krokigt revben. Sorligt men sant. Jag ville dock inte ta bort henne, så gjorde allt jag kunde för att rädda det lilla livet. Värmelampa, antibiotika (efter vet-besök) m.m.
Idag är hon ju botad från lunginflammationen och förkylningen, och epilepsin har hon växt ifrån. Dock har hon en störning i hjärnan som hon fick under ett av anfallen som liten. Högerbenet har hon tränat upp och hon springer som vanligt den lilla skiten :D Det enda hon har kvar sedan barndomen är revbenet som man kan känna är lite krokigt. Därav hennes behov. Kan ju tillägga att hon idag mår hur bra som helst på sina 2 år och lever livet tillsammans med mamma olga :D

En kompis till mig, hade hyperaktiva gerbiler, så hon lät dom ha ett flying saucer till sina i lekhagen, men bara av att springa i det lite där räckte för att dom sedan blev som tokiga i buren.. Hon tog ju självklart bort det :) Så jag skulle inte använda det med risk för mer hyperaktivitet. Men det är ju min åsikt ^^

[Jessica_91]
0

#18 Skönt att hon lugnar ner sig när hon fått vara ute i alla fallGlad

Ajdå det lät inte bra, om de blir ännu mer hyper trots korta stunder på "hjulet". Förvånad

Minoth
0

Det är nog individuellt. jag måste testa annars vet jag inte :) 
Kan tyvärr inte ha mina springade lösa. Har två hundar så de går inte.
Ibland får dom springa lösa i badrummet. men oftast på sängen eller ett bord. men de händer att dom hoppar ner ibland från sängen så jag ska bygga en hage i stället nu.

[_hsleiufhbtv]
1

#19 Ja, hon har inte haft ett lätt liv precis.. Fast nuförtiden är hon lycklig iaf :D

Jag vet inte, det är kanske individuellt. Jag skulle inte vilja ha det iaf då det inte är ett dugg naturligt för dom :) Inget som dom hittar i det vilda precis..

#20Förmodligen, men jag vill inte testa ;)
Jag har också hund.. Han vill gärna ta sig en gerbil men det får han inte. Är ganska lydig hund dock :P Inte så att han och gerbilerna är i samma rum dock. Passar på när mamma tar honom på långrunda, eller när han är ute i trädgården.
Mina hoppar också ner - direkt >.< Dom vet att golvet är sååååå mycket större yta!

[Jessica_91]
2

#21 Vattenflaskor och spån hittar man inte heller hos de vilda gerbilerna så det argumentet tycker jag inte riktigt håller.

[_hsleiufhbtv]
2

#20 Nej men dom tama gerbilerna är ju uppfödda med det. Och dessutom så är det ju nödvändigt för ett så bra liv som möjligt i fångenskap, det är inte hjul/liknande. Men jag är helt emot hjul/liknande öht och det är min åsikt :)

[Jessica_91]
0

#23 Om nu ett sådant här hjul skulle visa sig funka bra för en del gerbiler så skulle jag säga att det är väldigt nödvändigt för vissa individer.

Om en gerbil som springer runt som en galning och slänger sig mot taket trots mycket fysisk och psykisk aktivering kan bli lugnare om den får springa i ett flying saucer så tycker jag det är en väldigt bra idé, naturligt eller ej.

Du har tur som har en gerbil som är hyper men lugnar ner sig efter att ha fått vara ute. Tyvärr funkar inte alla gerbiler så och om de behöver ett flying saucer en stund varje dag för att kunna få ur sig extra energi så tycker jag det är en väldigt bra lösning.

Jag säger inte att jag VET att det funkar bra, men OM det funkar för en del gerbiler utan att de blir ännu mer upptrissade så tror jag de kan få ett mycket bättre liv.

Försöker inte få dig att byta åsikt, men det är så jag tänker kring det hela. Glad

Tsunamis
0

#19 Risken finns ju. Men som sagt de blir ju redan hyper om de har mycket överskottsenergi som de inte får utlopp för. Man får testa sig fram vad de mår bäst av helt enkelt.

MvH  Tsunamis

[_hsleiufhbtv]
0

#24 Jo det är klart, avgör bara efter vad jag själv hört och upplevt :P

Säger som #25 - man får testa sig fram helt enkelt :)

[Jessica_91]
0

#26 Jo det förstår jag, och jag tycker det är jätte bra att du berättade om din erfarenhet av flying saucers (eller ah, din väninnas). Då blir det lättare att bygga upp en uppfattning om huruvida det är bra eller ej sen när Minoth och kanske fler prövat. (Dvs om det funkar för fler gerbiler än vad det inte funkar för, uppenbarligen så funkar det ju inte för alla)

Det finns ju hamstrar och möss som bara använder sina hjul korta stunder varje dag, även fast de får ha dem inne hos sig 24/7 så det kan ju mycket väl vara helt olika med olika gerbiler (menar INTE att jag tycker att gerbiler borde ha någon form av hjul inne i buren dygnet runt), även de som är hyper.

Det är oroväckande att höra om din vänninas erfarenhet, det sista man vill är ju att få en gerbil som blir ÄNNU mer hyper. Men jag skulle vilja höra fler observationer från andra som testat.

Kanske kan du, Minoth skriva en artikel om dina observationer sen när du testat ditt kommande flying saucer ett tag, oavsett ifall resultatet är postivit eller ej. Glad

[_hsleiufhbtv]
0

#27 Det är ju förmodligen olika från individ till individ.
Jo precis, och om dom är i buren 24/7 så blir det ofta som ett beroendeframkallande. Nu säger jag inte att alla djur blir så, men dom flesta jag stött på iaf :/

Tycker också att minoth kan skriva en artikel sen, kanske fler kan testa också, så man får veta fler upplevelser? :)

[Jessica_91]
0

#28 Ja jag läste mitt inlägg och såg att jag uttryckt mig lite fel så jag ändrade i slutet på första stycket Glad

Ja precis. De djur jag läst om som inte blivit bereonde är ofta sådana som har en mycket berikande bur, som helt enkelt inte har ett behov av att springa springa springa. 
Nu har ju iofs både mina och Minoths hyperdamer bra burar så det verkar inte räcka i det här fallet. Men ska som sagt bli intressant att se hur hennes lilla C reagerar om hon får springa lite i (på) ett flying saucer.
Utgår från att det skulle vara UTÖVER utflykter utanför buren, tror verkligen inte man kan ersätta utevistelser med ett flying saucer, däremot att det kanske går att komplettera utevistelserna.

Om Minoths lilla C INTE blir mer hyper så kommer jag antagligen köpa ett och testa också. I alla fall på Pandora och Gimli. Mina andra 4 tjejer är "normala" på den fronten så dem kan vara utan.

Minoth
0

Jättebra att höra olika åsikter! :) Ska ta och beställa ett saucer på måndag och dokumentera lite. 
Så får vi se hur de verkar! Så kan jag filma och ta lite kort osv och sen skriva lite om vad jag tyckte, hur hon reagerade i akvariumet efter hon fått springa osv!

Om det funkar bra så är de ju perfekt för hyper gerbiler!

Clariiz
0

Jag gillar inte hjul av någon stort. Känns så onaturligt. 
Dock har jag ett riktigt stort åt min hamster och hon använder det med måtta.

Risken är ju att det går överstyr och de blir precis som en narkoman eller vad man ska säga..
Blir de beroende av sitt hjul, eller den där snurrande plattan :P
Så lär de bli total förstörda när de längre in kan komma åt det och springa. 

Kanske håller de sig lugna så länge de får springa, men vad händer om det går sönder? Eller om man åker bort ett par dagar.

Självklart kan man prova, men för mig är det helt uteslutet. Min hamster (som ändå inte springer så mycket) kan se helt besatt ut när hon springer ibland. Det är läskigt..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#31 Men tror du risken finns att de blir beroende om de bara får springa korta stunder då och då?

Clariiz
0

#32; Kanske, aknske inte. Jag vet inte.
Men hjul kan jämföras med knark om det vill sig illa. Och man kan bli beroende av det om man tar lite då och då.

Nu är det ju inte riktigt samms sak.
Men har man något utanför buren som gör en galet lycklig, skulle man inte vilja vara där hela tiden då?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#33 Jo jag vet hur beroendeframkallande det kan vara med hjul, därför skulle jag aldrig ha någon form av hjul permanent hos ett djur.

Men det finns uppenbarligen undantag, ALLA djur blir inte beroende, inte ens de som har hjulet hos sig 24/7.

Precis som dig vet jag inte men med tanke på att det kan göra stor nytta för gerbiler som är hyper så tycker jag det är bra att Minoth ska testa och göra en liten utvärdering.

Kanske är det så att de gerbiler som är hyper har ännu lättare för att bli beroende och blir ännu värre eller kanske så ger några minuters snabbt springande dem en lagom dos för att lugna ner sig lite.

Clariiz
0

#34; Kan absolut vara värt att testa! :)
Min hamster är somsagt inte beroende, utan klättrar hellre. Hon har hjulet hela itden.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#35 Skönt att han kan få springa av sig som han vill utan att vara beroende och helt hysterisk över sitt hjul Glad
Till djur som kan hantera hjul på det viset så kan jag allt tycka det är okej, bara man prövar sig fram och har bra koll (förutsatt att det är anpassat för djurets kropp). Nu har jag iofs aldrig haft vare sig hjul eller något annat smådjur än gerbil men jag antar att man ganska fort märker om djuret blir lite väl besatt?

Skulle kännas lite tråkigt om det var helt kört och det skulle visa sig att ett flying saucer inte alls är en bra lösning, för någon gerbil. 
Men å andra sidan så är ju Pandora ganska speciell också (bitit hål på mitt finger 2 gånger) och inte världens mest stabila gerbil, från djuraffär och grossist. Och Gimli som visserligen är från uppfödare har antagligen inte haft bästa uppväxten och vem vet, kanske kassa nerver också. 

Så om jag har tur och får snälla, stabila gerbiler i framtiden så spelar det ju ingen roll om man kan ha flying saucer eller ej. ^^

[_hsleiufhbtv]
4

#30 vill bara ändra slutet på din mening lite.. ;) "om det funkar är det perfekt för vissa hyperaktiva gerbiler" x) Men som sagt, vill se reaktionen hos ts gerbiler, kanske någon annan också som kan prova som inte är helt emot hel och liknande? Jag är emot det efter allt jag sett hända så jag tänker inte prova och utvärdera ;)

Clariiz
0

#36; Ja det är skönt :) Hon springer aldrig speciellt länge. Klttrar runt i buren, springer runt i spånet tar några varv i hjulet och sedan börjar hon klättra på något annat.

Man märker oerhört snabbt ifall de blir beroende! Jag passade en gerbil en gång som hade hjul (det var denna gerbil som väckte mitt intresse) och han var helt galen! På den tiden visste jag inte hur farligt det var, men la hjulet ner på nätterna för att få någon sömn. Han sprang hela tiden, och var helt borta i ögonen. När jag la hans hjul ner försökte han springa ändå! Det går inte att förklara, men det är läsigt när det blir så!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#38 Antagligen har hon väl såpass bra temperament och är tillräckligt stimulerad så hon inte behöver kuta runt där som en dåre Glad

Nej fy vad hemskt det låter.. Usch ja jag har läst att djur som blir bereonde av sina hjul kan fortsätta springa nästan hur länge som helst, trots att de är hungriga och/eller har ont i kroppen. Antar att det ständiga flödet av endorfiner gör att de glömmer bort smärtan Obestämd

[_hsleiufhbtv]
0

#39 det är dessvärre sant, det blir som ett beroende för djuren. (vissa!) min granne hade en hamster som sorgligt nog sprang ihjäl sig, hamstern slutade dricka och äta, och bara sprang och sov. Han magrade ju direkt och torkade ju ut. Dom tog såklart sixten till veterinären och även han konstaterade att han var beroende. Det var det enda han hade i huvudet.. Dom avlivade tyvärr honom, för det var inget som gick att få bort eftersom han hållt på sådär i drygt ett år. Det är som någon nämnde här innan, som knark. Nu berättar jag dock dom värsta historierna ;) det blir ju inte såhär med alla djur precis, men tycket alla kan veta risken.. Men man märker ju, som ovan säger, om djuret blir beroende och kan förhoppningsvis bryta beteendet :)

[Jessica_91]
0

#40 Usch vad tråkigt att det ska behöva gå så långt :/ Om man nu ska ha hjul så tycker jag som sagt man får ha bra koll redan från början för att se ifall djuret utvecklar ett beroende. 
Om din granne gjort det och tagit bort hjulet direkt när hamstern började bli besatt så kanske det inte hade behövt gå så illa.

Jo det är klart att det är bra, man ska ha koll på vad som kan gå snett! Hjul är verkligen inte för alla individer, oavsett djurslag, även om man har ett bra storleksmässigt.

Det jag funderar på nu är att det verkar som att det ofta är djur med bra temperament som är nöjda i sin bur som kan hantera hjul på ett bra sätt. Och för dem är det säkert bra att kunna springa ett par minuter då och då under dagen.

Men frågan är om ett djur som redan är hyper över huvud taget kan hantera ett hjul, även med begränsad tid. Hoppas ju i alla fall att det ska funka för en del individer med mycket energi men vi får se hur det går för Minoth och lilla CGlad

[_hsleiufhbtv]
1

#41 ja precis.. Då hade hon troligtvis kunnat bryta beteendet. Dock var hon inte så speciellt påläst heller :/ Jag tror det borde gå, sålänge dom har lugnt och stabilt temperament och är nöjda och glada :) Kan inte fler än minoth också prova? Om man vill då vill säga ;) så kan man ju göra en liten artikel om de olika gerbilernas reaktion? Hade varit kul tkr jag :)