Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 690 ggr
Smullis
2012-01-04 17:53
0

Bitas mer och mer...?

Hej! Jag skaffade mina två gerbiler när de var små ungar i lämplig ålder. De var verkligen snälla, men efter ett tag började den ena bitas, och jag kunde inte träna bort det. Nu fyller de 3 år i februari och den ena biter mig och mina vänner så hårt att det går hål medans den andra är jättesnäll. Jag vill inte bli biten såklart, men det kanske är alldeles för sent för att kunna tränas bort nu i den här åldern. Båda är dessutom från djuraffär. Har ni några tips och råd? Tack :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

deleteduser
2012-01-04 18:41
0

Dra inte bort fingret när h*n bits eftersom att det är exakt det din gerbil vill. Du kan istället prova att blåsa på gerbilen när den bits (blås försiktigt så h*n inte får en storm rakt på skallen) det funkade på min gerbil som var i en "bitperiod". Vet dock inte hur det funkar på en vuxen gerbil…

Hoppas det löser sig!

Smullis
2012-01-04 20:41
0

Ja, jag har faktiskt försökt att blåsa på honom( även storm ) men det verkar som han blir surare då. Grejen är att jag är glad om jag ens får bort handen för han brukar bita sig fast och hålla kvar så. :( han är underbar ibland men är också riktigt elak ibland.

[Jessica_91]
2012-01-05 13:16
0

Tyvärr så tror jag inte det finns mycket mer att göra om du redan prövat att få honom att sluta. Friska erbiler "ska" inte bitas sådär utan anledning. Jag har 6 gerbiler och har blivit biten av 3. Just de 3 kommer från djuraffär.. De andra har ju smakat lite vid något tillfälle men aldrig riktigt bitit. 
Så det har med dåligt temperament att göra och är därför vanligare bland djuraffärs djur som ofta kommer från grossist. Men självklart kan de vara riktigt goa förutom just den lilla detaljen att de biter ibland Obestämd

Tsunamis
2012-01-05 14:12
0

Jag stoppar aldrig fram fingertopparna till mina för i mitt tycke är det att provocera fram ett bett. Ska djuret upp så scoopar jag upp dem eller låter dem gå upp i min hand och det ska dem göra utan att bitas. Gerbiler har dålig syn och undersöker gärna saker med tänderna och luktar du dessutom mat eller om de märker att du rycker undan med handen om de bits så lär de sig att biter de så försvinner du. Har du dessutom långa naglar som jag så gnager de gärna på dem och det fastnar säkert lättare matlukt eller annan lukt under dem.

Blåsa är bra för de lär sig ganska snabbt av det. Jag brukar ibland scoopa upp dem jag vet kan nafsa för då får de ingen chans att stå i sin bur och nafsa och på så sätt hindrar man den att stå och skydda/vakta sin bur.

MvH  Tsunamis

Smullis
2012-01-05 16:03
0

Jag har kanske luktat mat ibland, men då borde han släppa. Gerbilerna kom från en som jobbade på djuraffären som födde upp, men affären stängde så kan inte fråga dom nÅtt. Jag tror nog att jag får leva med det att en biter mig :'( jag försöker hela tiden att undvika att stoppa fram fingertoppar, men ibland går det snett och det blir ett bett.. Jag ska försöka mer med blåsningen då. Tack! Skriver sen ifall det blir framsteg :)

Solaika
2012-01-06 00:30
0

Tänk på att en del gerbiler blir rädda av att bli blåsta på. Då är det bättre att fösa undan dem bestämt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Smullis
2012-01-06 11:32
0

Okej, ska se vad som blir bäst! Tack ni!