Överviktig..
Jag har sparat 4 ungar ur min nästsenaste kull. 3 av hanarna sparades tillsammans med fadern och en hona med mamman.
Trots att både mor och far är väldigt tunnt byggda eller vad man ska säga (? :P) så har ungarna i den kullen blivit "väldigt" tjocka. Och en av dom är överviktig. Kraftigt överviktig. Trots att han inte får något godis. Igor, vilket är hans namn, rör på sig dagligen - antingen på sängen eller i rummet.
Alla gerbilerna äter Gerbil Nature blandat med Pretty Pets, någon/några dagar i veckan får dom lite pasta, blåbär eller annat färskt. Och dom andra håller sig i riktigt fin form med detta - men inte den kullens gerbiler.. Kan gerbiler bära på "tjockhets"-anlag? ^^ Eller är det helt enkelt något annat i kosten jag ska ändra på?
Tack :)
Hm vet inte om de kan ha anlag för fetma men möss kan ju det så det är säkert inte omöjligt. Du kan ju testa att ta ur solrosfrön, pumpafrön, jordnötter och den torkade frukten ur Gerbil Nature och se om det hjälper något (om du inte redan gjort det förstår).
Låter skumt att de får bra med motion men ändå lagt på sig.
En idé skulle ju vara om du kunde väga maten innan du la i den i skålen och sen ha koll på hur lång tid det tar för grabbarna att äta upp. Bara för att få ett hum om hur mycket de äter.
Lite OT men om du föder upp gerbiler så kanske du kan kika här: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4ebd33d2d4ebea14fe002eef-uppfodarlista-anmal-dig 
#1 Allt det där tar jag redan ur :)
Jag vet.. Känns ganska konstigt hela alltet..
Får prova det! :) Tack!
Föder inte upp längre, slutade för ett år sedan då jag bestämt mig för att satsa på hoppkaninsuppfödning istället. Men har fortfarande 8 små kryp här hemma som jag inte tänker sälja, dom står mig för nära.. :) Så dom ska bo här livet ut. Ska kolla in lite ändå.. ;)