Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 606 ggr
frisse
0

undrar en sak

angående mina gerbiler en av dom (turbo) börgar se väldigt fet ut (när han tvättar sig,äter och så) men kanske är det jag som bara tycker det men en kompis till mig hadde en hamster som fick en sjukdom som gorde att han blev tjock och dog av fetman jag undrar  bara om turbo kan ha likadant .kan gerbiler få den sjukdomen?

[bimbim]
0

vet inte om sjukdomen, men jag har för mig att även gnagare kan ha "fetmagenen" som gör dem tjocka utan att de äter särkillt onyttigt. Annars brukar solrosfrön vara en stor bov gällande gerbiler..;) (frönen innehåller massa kalorier)

EmmaG
0

Ja, se över maten dom får & se hur fett det är..
Köper du färdigblandat foder så är det ju oftast väldigt fett & onyttigt.
Min ena hona blev en ritkig tjockis innan hon fick sin tumör som tog näring & kraft..
Då får dom ändå en ganska mager mat men Bianca är ranghög & äter först, så hon plockade ju ut allt gott 6 blev ändå tjock..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

frisse
0

ok skänt att hära och tack för hjälpenSkrattande

[bimbim]
0

tips är att blanda vanlig musli med den färdigköpta maten, sån där naturell musli utan tillsatt socker. Då blir blandningen magrare och man sparar några slantar eftersom den dyra gnagarmaten blir utspädd och räcker längre =)

soetare
0

Min gerbil dog efter några veckor jag hade köpt honom..han var lite mindre änn alla andra så vi valde honom för att han vi inte ha gjort.
Han var jätte pigg(piggaste gerbilen jag hade faktist)
Han var fortfarande mindre än min andra(nappe)
Natten kom och dagen efter var hen STÖRRE än den andra och var jätte slö och deppig och sov hela dagen..vi gick såklart till djuraffären med honom (men mina föräldrar var i göteborg så det blev väldigt jobbigt) Djuraffären sa att han var hur pigg som helst…en och en halv timme efter somnade han in.

Nån timme innan han somna in..var han väldigt intim och ville gärna att jag skulle klappa honom och att han fick ligga bredvid mej hela tiden..när jag la honom i buren klamra han sej bara fast vid mej! Väldigt gulligt men jag undrar om det är normalt?
Tack på förhand!<3

Embla_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på vad man kan blanda ut  i maten (ungefär) .  Fast kanske inte fullt så mkt nötter… Hade hela skålen full från början, och nu när det snart är slut är det nötterna och mandlarna som är över :P