Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3093 ggr
SmoothRye
0

Planerar gerbil- hemmet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har varit lite lågmäld, och det här är det första inlägget jag skriver här! Vill tacka alla gerbil- kunniga i forumet, den här sidan har fungerat som en bibel för mig!

För ungefär 2 månader sedan bestämde jag mig för att skaffa ett gerbilpar, och jag har förberett och pluggat som en galning. Hämtade ett akvarium hos Itchy och fick igår hem ett paket med lite inredning som jag beställt.

Nu ser det dock väldigt roligt ut, för plattån som jag fick hem (till höger på bilden) är i fel storlek och tar upp nästan hela akvariet, haha.

Vad tror ni om det? Utrymmet under är strax över 1,5 dm. Blir det för grunt med spån där då? Missuppfattade storleken helt, trodde den skulle vara högre och mindre. Jag är orolig att det liksom blir för trångt där under.

Vad tror ni, behöver jag köpa ett annat plan för att det ska bli ultimat för grävandet och så?

Kramar Elinor!

[Jessica_91]
0

Hej!

Duktig du är som pluggar på ordentligt innan du får hem gerbilernaGlad

Jag tycker det ser bra ut (mina tjejer är lite avis på alla toarullar Flört)! 
Jag har också en hylla som egentligen är lite för "låg" men det funkar bra för mina då hyllan blir som taket i gångarna. Eftersom dina kommer ha utrymme att gräva egna "hela" gångar runt omkring hyllan så tror jag inte de kommer bry sig.

När får du hem dina små? ^^

SmoothRye
0

Javisst, börjar känna mig som något av en expert ;).

Haha, ja, eftersom att jag bor ensam så förbrukar jag inte så mycket toalettpapper, så jag är tvungen att spara :). Har fått mina vänner att spara också så att det ska finnas ordentligt att ta av när jag får hem gerbilerna.

Okej, nej det vore skönt om jag slapp köpa en ny, pengar växer ju inte på träd :). Fast man märker väl också om de inte skulle trivas med det, och då kan jag väl kanske åtgärda det då.

Hittar inga uppfödare som är aktiva i närheten, men jag har pratat med ett par tjejer på den bästa djuraffären här, och de kan hjälpa mig ta hem ett par. De har inga djur i i sina lokaler än så länge, så jag hämtar dem i så fall dagen efter att jag "lagt beställningen". Känns ju skönt i alla fall att de slipper bo någonting på en djuraffär då.

Har lite mer att fixa, vattenflaska, chinchillasand, skålar, mat och nätlock. Hittade en billig transportbur som jag har beställt också, så att jag har någonting stadigt att ha dem i utifall att jag måste ta dem till veterinären och så. När jag har fått den, allting annat är ordnat och jag har lite pengar undanlagt till oförutsedda händelser, så pratar jag med tjejerna på djuraffären. Räknar med att ha allt ordnat innan eller strax efter jul :)

[Jessica_91]
0

Okej ja det låter ju bra :)

Kika gärna på djurtransport iFokus innan du bestämmer dig för att köpa gerbiler som kommer från grossist, ofta går det att fixa transport från uppfödaren till staden man bor i Glad

SmoothRye
0

Det ska jag göra! Tack! :)

Wand
0

Hej och välkommen till sajten! Skrattande Tycker att allt ser bra ut, den där plattformen kan ju vara bra att ställa grejor på om inte annat. Flört

Och jag håller med Jessica, kolla transport och försök få hem ett par från uppfödare istället för att ta hjälp av djuraffärer. Även om det är en riktigt bra djuraffär med trevlig personal så är det inte säkert att djuren kommer ifrån ett bra ställe, och man vill ju få så friska och välavlade djur som möjligt! Glad

Vart i Sverige bor du? Finns ju många bra uppfödare i Göteborgstrakten, Örebro och Stockholm. Även Uppsala. Sedan finns det några nere i Skåne också vet jag. Och dessa ställen brukar vara relativt lätta att få transport ifrån sålänge man inte bor så avlägset som jag här uppe i Hudiksvall. Foten i munnen

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Clariiz
0

Välkommen hit!

Tycker också det ser jättefint ut :) Kommer nog bli jättebra för gerbilerna.
Håller med ovanstående, försök hitta en uppfödare. Många av dem åker ju på utställningar runt om i Sverige så transport brukar inte vara några problem!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

SmoothRye
0

Tack ska ni ha! Glad

Det var det som var planen, att jag skulle ha mat och vatten, ev sand att bada i på hyllplanet så att det inte kommer för mycket spån i Glad.

Det är så klurigt, det där med uppfödare. Jag bor i Ludvika, Dalarna, och de närmaste uppfödare jag har hittat som jag uppfattar verksamma, är i Stockholm. Tyckte det var lite krångligt inne på Djurtransport också, för då måste man väl först veta när gerbilerna man har tingat är redo att flytta innan man kollar om någon kan hjälpa en med transport?

Sedan har jag fått någon fix idé. De gerbiler som kommer ifrån den plats som djuraffären beställer ifrån kanske inte är välavlade och helt friska, men de måste ju också ha ett hem. Man skulle ju vilja hjälpa dessa gerbiler och ge dem någonting bättre också :/. Sen är det ju en annan sak med att stödja verksamheten, för om folk fortsätter att köpa sina gerbiler från "dåliga" uppfödare, så kommer dessa uppfödare naturligtvis att avla fram fler djur som inte får det bra. Måste säga att jag är lite kluven där, om ni förstår hur jag menar :/.

Är det någon som har tips på uppfödare i Örebro- trakten eller närmare Ludvika?

Wand
0

#7 Det finns en uppfödare i Örebro vet jag. Fortunas tror jag uppfödningen heter, men hittar inte hemsidan nu.

[Tassy]
0

Välkommen!

Säger som övriga - det ser kanon ut Glad

SmoothRye
0

#8 Okej, nej, hittar inte heller hemsidan, hmm.

#9 tack tack tack! Glad

Nali
0

#10 är det honor eller hanar du vill ha? för jag har ju 2 hanar till salu dock åker jag nog som närmast till filipstad vilket är kanske lite långt bort :(

SmoothRye
0

Helst hanar faktiskt. Finns en möjlighet att jag skulle kunna ta mig dit. Har du någon information om dem någonstans så att jag kan se vad det är för krabater? Glad

[lejdyga]
0

Välkommen  till sajten !. det är kul  att du använder  mycket narturliga saker helst ska  du ha  mycket mycket spån  så att dom kan bygga sina gångar sen kan du ha grenar   ;)  det tycker dom om  att gnaga på  Oskyldig

Nali
0

#12 de finns här på säljes :)

dfniklas
0

Ser riktigt bra ut!

Var hittade du det där "bordet" om man får fråga? Hade behövt ett sånt själv nämligen :D

//NIklas

Nali
1

Haru hittat tillräckligt med fakta om dem eller är det något mer du undrar? :)

SmoothRye
1

# 15 Tack! Glad

Jag beställde "bordet" på följande sida:

http://www.pwss.se/home.php?cat=1658

Du kommer direkt in på "trähus" via den här länken, och bordet finns någonstans i mitten om jag minns rätt.

Kan säga också att det här var den billigaste sidan på nätet jag kunde hitta med så pass stort sortiment. Cool

# 16 Jag kan nog allt "basic" liksom, det jag läser mycket nu är diskussioner och liknande där inte alla är överens.

Det här med hö att boa med, till exempel. Tror jag struntar i det och ger dem annat att gnaga på och boa med, kan känna att det kan vara onödigt med hö om de inte nödvändigtvis behöver det då det tydligen kan följa med en del ohyra in. Sådant läser jag om nu.

Jag måste säga, att det här forumet har gett mig så mycket redan :). Ni verkar så smarta, duktiga och engagerade både i era gerbiler och här på iFokus. Ni är som ett enda stort uppslagsverk.

Tack för all hjälp! :)

Nali
1

#17 förlåt jag skulle nog formulerat mig bättre, jag menade om gerbilerna, ville du köpa dem? ^.^

SmoothRye
0

Har en till liten fundering förresten!Glad

Jag köpte en smådjurs- hage med täta galler. Tänkte att jag kunde ha gerbilerna i den när jag rengör akvariet eller liknande.

Ni tror väl inte att det är dumt med galler och att de kan gnaga på det? För det här gäller ju så pass korta perioder, och jag har ju inte köpt hagen för att jag ska kunna gå därifrån. Tanken är att de ska ha någonting att göra med lite tunnlar, vippbrädor, mm, medan jag gör rent.

När jag tar ut dem i övrigt sen blir det ju ingen hage. Då kan de få springa i hela rummet, men då måste jag ju förbereda lite och ha full koll så att de inte hittar på något bus, (vilket inte verkar vara helt ovanligt när ni berättar om era gerbiler Flört).

Helt enkelt, är det dumt ändå att ha en galler- hage?

SmoothRye
1

#18 Du tänker så Flört.

Är det Barney och Dexter du tänker på då? De som du har lagt ut på SÄLJES? Måste säga att jag har lite svårt för röda ögon, faktiskt ^^.

Som det ser ut just nu så väntar jag till efter jul med att skaffa. Det blir så mycket med utgifter med presenter, julpynt, mat etc, så jag tror att det blir bäst om jag låter bli med att skaffa just nu.

Det dumma är, att jag hade annars tänkt att fråga mamma när hon kommer hit för att hälsa på om hon kunde åka förbi så att ni ev kunde mötas någonstans och att hon kunde ta dem med sig hit. Nu kommer ju hon hit långt innan jul dock, så då är det ju inte färdigt här hemma för dem heller.

Du får nog kika efter någon annan intresserad. Men jag hör av mig här om jag vet att det blir ett definitivt nej så behöver du inte fundera.

Kram!

Nali
0

#20 okej tack bara så jag vet =)

[Tassy]
1

smådjurshagar fungerar utmärkt under uppsikt. Men akta dig, vissa hoppar ut när de lessnar Flört

Itchy
0

åh vad glad jag blir att se att akvariet kommer till användning :D

ser verkligen bra ut

You can't spell Bitchy without Itchy

SmoothRye
0

#21 Yes! Glad

#22 Jo, haha, den är bara 2-3dm, det gör de väl utan större problem ett skutt över ^^

#23 Super tack än en gång! Det blir jättebra! Glad

SmoothRye
0

Nu har jag mailat runt som en galning till uppfödare hit och dit, men jag verkar inte få något napp. Om jag inte får något innan jul så går jag till djuraffären efter jul. Det måste väl ändå vara okej? Om de nu inte är helt okej i psyke osv, så vet jag ju ändå att jag kan ge dem ett bra hem.

Tänker jag jättekonstigt? Det finns en chans att jag kan ha svårt att få det att gå ihop annars Rynkar på näsan

Clariiz
0

Jag har ju mina två honor till salu :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nali
0

och mina hanar är fortfarande till salu om du ändrar dig :)

SmoothRye
0

#26 Har fått någon fix idé om att jag vill ha hanar ;)

#27 Har det med mig i baktanken! :)

Wand
0

Jag har ett gäng honor till salu som kan få transport ner till Stockholm efter jul om det skulle vara mer hjälp. 
Kan även ta mig till Gävle om det är lättare att ta sig dit, har haft 2 köpare ifrån Falun som jag mött upp där, det är ju dock lite närmare än från Ludvika. 

En tjej ifrån Falun ska jag träffa på tisdag faktiskt. Skulle du ha möjlighet att ta dig dit så kan jag fråga om hon kan ta med sig och möta upp.

chokladfudge
0

Det finns en uppfödare utanför Falun. Hennes uppfödning heter varglyans. Det finns länk till hennes hemsida via svenska gerbilföreningen, annars går det att söka på varglyans gebiler på tex google.

[Jessica_91]
0

#30 Det var ett bra tips! 

Kollade eniro och Falun är ju bara en timme ifrån dig, TS.
Kom på att Varglyans har en annons på blocket nu också: http://www.blocket.se/dalarna/Gerbiler_fran_reg_uppfodare_37359887.htm?ca=16&w=3

Riktigt vackra färger på alla gerbilerna hon skriver om, 3 st hanpar Skrattande
Finns tydligen fler par också till salu.

SmoothRye
0

#29 Är inriktad på hanar, tyvärr Glad

#30 och #31:

Det var varglyans som var min plan från början när jag kollade över möjligheter, men sedan har jag inte kunnat ta mig in på hemsidan :/. Vet inte varför, kom inte in via varken google eller SGFs länk. Jag trodde att det var typ nedlagt, och tittade på andra uppfödare.

Nu kommer jag dock in utan problem, tusen tack! Ska skriva ett mail på en gång! Glad Ska kolla annonsen också!

SmoothRye
0

Nu har jag fler frågor igen! ("Håller hon aldrig tyst?" Skrattande)

Lite smått: Vilken höjd bör man placera vattenflaskan i? Så att de måste resa sig för att dricka? Biter de mer om den hamnar för lågt, eller har de svårt för att dricka om de inte hamnar "under den"?.

Kan man ha akvariet stående på golvet ett tag? Vet inte om det påverkar vibrationer, temperatur och ljudvolym i akvariet.

Hur länge brukar fodret stå sig? Både det ni köper i form av Pretty Pets, Gerbil Nature och allt vad de heter? Och det ni blandar i? Jag menar allt torkat, som banan, ärtflingor, morot vetegroddar, frön, nötter osv. Är det värt att köpa riktiga storpack för att gå med vinst, eller blir det bara för gammalt då när man har endast 2 gerbiler som vill äta?

Vetegroddarna kan man väl käka upp själv liksom, men känner mig inte speciellt taggad på t ex ärtflingor Flört

Ursäkta mina nojiga frågor!

[Jessica_91]
0

#33 Höjden spelar ingen roll tycker jag, jag har haft både lågt och högt, så länge de når och kommer åt flaskpipen så spelar det ingen roll.
Har bara en gerbil av mina 6 som ibland dampar loss på vattenflaskan och då höjer jag så klart :)
Bäst är att ha en liten vattenflaska så att man slipper behöva gräva fram den haha.

Ang. om det får stå på golvet vet jag inte. Har man bra med spån som man ska ha så bör ju inte temperaturen vara något problem. Jag har mitt stora 315 liters på golvet och har även haft en SAMLA-låda som man ju brukar ha på golvet. Var jag har kunnat se i alla fall så har de inte mått sämre av det.

Jag har Gerbil Nature och den håller ganska länge så jag har inte behövt slänga någon gång för att det blivit gammalt. Vanliga påsen är 750 g men den största väger 1,5 eller 2,5 kg tror jag, det kan nog bli lite mycket om man bara har två gerbiler men det beror på datumet på påsen också. Dock finns det knappt några affärer som säljer storpack av Gerbil Nature längre i vilket fall.

moawi
0

Ang. vattenflaska har jag fått för mig att de brukar vilja ha den i ståhöjd. Så jag har alltid haft den så. Men jag vet inte, jag kanske bara har fått för mig det?

[Jessica_91]
0

#35 Oj ingen aning faktiskt. Vad jag vet så dricker inte gerbiler vatten i det vilda utan får i sig tillräckligt med vätska i sin föda så det går ju inte att jämföra direkt. (Iofs så dricker väl nästan alla däggdjurdjur "lågt", de som dricker vatten då, ur sjöar, vattendrag, vattenpölar osv)

Dock känns det ju mer bekvämt om de kan stå som vanligt utan att behöva sträcka sig eller eller böja sig ner men tror inte det gör någon större skillnad.

[Tassy]
0

jag har läst nånstans att gerbiler kan slicka i sig kondenserat vatten ifrån väggarna i sina tunnlar, och att det skulle vara en förklaring till att de slickar på väggarna i buren när de är törstiga om flaskan är trasig t.ex.

ks.gerbil
0

i "skaffa gerbil" boken så stog det att den ska vara i stå höjd jag har den lixom mellan: inte så att de har alla fyra ben på marken men inte heller i stå/nyfiken höjd har där imellan så att de lixom sitter om man så säger :P hoppas ni förstår :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

#38 Du menar stå på bakbenen utan att behöva sträcka på sig? Flört

ks.gerbil
0

ja :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

SmoothRye
0

Tack för svaren! Antar att man får prova sig fram lite med vattenflaskan då ;)

Kan säga att jag fick svar från Varglyans och vi har pratat på mail om det yngsta gerbil- paret hon har. Det är två hanar, ungefär 6 månader gamla.

Lät som att det inte skulle vara några problem med att köpa dem. :)

Det är lite närmare också, Falun, ungefär 7 mil bort. Låter jättebra.

Återkommer ;)

[Jessica_91]
0

#41 Åh vad kul! Ser fram emot att få höra hur det gått sen Skrattande

SmoothRye
0

Nu är jag här igen! Glad

Skulle behöva lite sista- minuten expertis!

Som det ser ut så hämtar jag mina gerbiler imorgon, tänkte jag skulle lägga upp en bild på hur inredningen i akvariet ser ut nu.

Det som inte är med på bilden är chinchilla- bad, vattenflaska och taket. (Och toalettpappers- rullar i mängder).

Är det någonting jag glömmer?

Är det för mycket/ för lite spån?

Och är det okej att ha spån ända upp i taket på plattån? Tycker att det inte borde vara något problem för dem, men själv blir man ju lite klaustrofobisk när man tänker på det. ..Som att hamna under isen på en sjö och inte hitta upp till hålet sen, haha.

Är ute i sista sekunden som sagt, men vore skönt om någon ville ge något sista tips!

Kram!

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Mer sånspån tycker jag, desto mer, destp skojigare gör gerbilerna. lycka till med de nya vännerna ! :)

[Jessica_91]
0

#43 Åh vad kul! Skrattande Vad får du hem för killar?

Så länge gerbilerna kommer åt vattenflaskan så går det egentligen inte att få för mycket spån haha. 
Du skulle kunna ha i ännu mer men eftersom du lär slänga i kartong och papper som gerbilerna river sönder + att de kommer gräva gångar så kommer nivån ändå höjas några centimeter Glad

Kan för övrigt inte komma på något du glömt. Kan bara tipsa om att färska grenar är väldigt uppskattade (från frukt och lövträd som man duschar av ordentligt för att undvika att få in ohyra).

SmoothRye
0

#44 Tack! GladOkej! Är rädd att jag ska täcka huset för mycket, haha, men de gräver väl in sig lite om de vill gömma sig, haha.

#45 Will och Walter från Varglyans! Glad Det yngsta paret på hennes hemsida, 7 månader gamla ungefär!

Föll mer för färgerna på hennes äldre gerbiler, och Will och Walter är rödögda, vilket jag har lite svårt för. Jag vill ju kunna ha dem så länge som möjligt, så det fick bli de yngre.

Men så slog det mig att jag naturligtvis inte skulle tycka om dem mindre bara för att de har en speciell färg eller är rödögda. Känns jättebra Glad

(Köpte ganska mycket spån, så jag slänger in lite mer åt dem)

[Jessica_91]
0

#46 Åh Rödögd Silver Nutmeg och Saffron, riktigt vackra färger! Ser fram emot att se bilder på pojkarna Skrattande

moawi
0

#43 Det ser ju jättefint ut!

Dina gerbiler kommer säkert börja gräva ut där under platån, då de gärna gräver på såna ställen. Inte kommer de få klaustrofobi inte :)
Platån kommer kanske också bli begravd under spånet sen när de gräver.
Spånhöjden överlag kommer stiga när de börjar gräva. Men om du märker att det inte höjs så mycket mer, då kanske du kan slänga i ett par extra nävar, eftersom det ändå får plats.

Ett tips om du märker att gångarna inte håller så bra, är att ha i kartonger under spånet. Fast då skulle man kanske i och för sig haft i dem först och spånet sedan, det är ju lättare. Så här menar jag (en av mina burar).
På så vis inreder alltid jag buren, att jag har i leksaker, kartonger och rör först, och sedan häller jag på spånet. Då håller gångarna bra. Men det är absolut inget måste, bara ett tips :)

Oj, justdetja, lite toapapper att boa med uppskattar de också! Fast det visste du kanske redan Glad

Ang. röda ögon, har du sett dem irl eller bara på bild? Kan säga att många bilder verkligen inte gör dem rättvisa. Grabben på min profilbild har röda ögon, men som du ser så är de inte sådär knallröda som de annars kan se ut på bild (speciellt med blixt!).

Lycka till med grabbarna!

//Moa i Kinna ;)

wolfgirl82
2

Will och Walter kommer ju få det superbra :)

Var ju bara tvungen att sätta mig och kolla in buren de ska få busa runt i.

Stort Lycka till med pojkarna!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

SmoothRye
0

#47 De var supersöta båda två! Tänkte ta lite bilder på dem sen Glad

# 48 Grävde lite och slängde i lite kartong. Gjorde en fin håla mot glaset som jag tänkte tjuvkika på dem i, men över natten har de släpat ned allt toalett- papper i hela akvariumet, så nu ser man ändå ingenting, haha.

De hade mörkröda ögon, så de såg mycket skarpare ut på bilder Glad

(Bra att du skrev Moa i Kinna, hade ingen aning om att det var du, haha)

#49 Det verkar trivas bra! Tack ska du ha! Glad

moawi
0

#50 Så du har fått hem dem nu? Så roligt! :)

SmoothRye
0

De verkar trivas rätt bra. De gräver gångar som galningar Flört. Ganska häftigt när de kryper ned i spånet i ena hörnet av akvariet och dyker upp i hörnet mitt emot, haha.

De myser och bajsar i sandbadet.

Angående vattenflaskan som jag har, ska det komma mycket vatten ur den? Tycker inte att det kommer just något vatten alls. Jag petar på den med jämna mellanrum, och efter en liten stund kommer det vatten. Har inte sett någon av dem dricka ur den, så jag fyllde en skål med vatten och ställde in, och slängde in lite gurka över natten. Jag vet inte riktigt hur vattenflaskorna bör fungera. Tips?

Och nu är jag säkert överdrivet nojjig, men den vita gerbilen, som jag gett namnet Sonic, ligger mest och sover. Har inte sett honom äta någon mat, annat än typ smakat lite eventuellt. Han gräver dessutom mycket i ett hörn. När han väl är uppe så är han livlig och nyfiken och gräver massor.

Den andra gerbilen dock, - Marvel, är uppe mest hela tiden och kommer upp för att titta vad jag gör direkt jag pratar eller rör på mig. Har sett Marvel mycket i sanden, och har sett honom äta både nötter, torkad banan, gurka och ärter.

Han hoppade upp i min hand och kissade på min dock. Hoppas att inte det betyder något dåligt ^^

Sonic kikar mest fram och sticker under spånet och lägger sig igen. Ska jag ändra något, eller behöver jag ge honom tid?

Och bara för att jag säger så, så kommer Sonic precis upp. Nu äter han en ärta, så det är säkert ingen fara, haha.

Slänger med en bild som jag tog när de hade grävt runt lite. Sonic kikade upp och blev med. Sandbadet tillkom efter bilden, och jag tog bort kartongen under spånet och ersatte den med en annan då jag var rädd att de skulle fastna. När båda försökte sa sig förbi varandra blev det väldigt trångt.

Nu i skrivande stund har Sonic krafsat som en galning i sitt hörn, och det finns inget spån kvar där, Marvel gräver inte där alls.

Såg btw för första gången precis Sonic rulla runt i sanden, och det måste vara något av det gulligaste jag sett.

moawi
0

#52 Jo, de är verkligen roliga att titta på!

Oj, jag vet inte riktigt. När jag har petat på mina vattenflaskor, så brukar det komma någon enstaka droppe bara, och det är ju lagom. Man vill ju inte att gerbilerna ska få sig världens dusch ;)
Jag vet inte exakt hur du menar, man kanske nästan behöver se själv för att avgöra. Menar du att efter att du petat, så tar det lång tid innan själva droppen kommer? Eller att det bara kommer vatten ibland?

Men det var ju bra att du satte in en vattenskål för säkerhets skull :)

De dricker inte mycket eller ofta, så det är nog inte så konstigt att du inte sett dem dricka.

Alla gerbiler är individer. Vissa är aktivare och mer ivriga att komma upp ur buren än andra.

Sonic äter säkert också, bara att man inte alltid ser.

Jo, de är urgulliga när de sandbadar. Har du tur kanske du någon gång ser när de gäspar också, det är så grymt gulligt! Men det sker fort och inte så ofta, så det är inte så lätt att se det, än mindre fota det. En gång lyckades jag dock faktiskt, skickar med en bild på det för skojs skull :)

SmoothRye
0

#53 men du, vilken gullig bild! Glad

Ibland kommer det en droppe vatten, men de flesta gångerna jag petar blir jag knappt blöt. Har kvar vattenskålen och ser hur det går!

Har inte lyft ur någon av dem, men har suttit ganska mycket idag med handen i akvariet så att de får springa runt och nosa och klättra lite om de vill. De är ju rätt vana med händer, men inte med mig Flört.

Ser bra ut just nu, det är full fart. De gräver runt, klättrar och bygger i grottan med papper. Tror inte det är några problem, de är väldigt pigga och nyfikna.

De är ganska roliga också, för hörnet som Sonic gräver frenetiskt i kommer Marvel och gräver igen, haha. Blir ett evighetsgöra.

moawi
0

#54 Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vattenflask-problemet.. Har aldrig haft problem med någon av mina så jag vet inte. Men jag tror jag har hört någon gång att för kallt vatten i vattenflaskan kan göra att pipen fungerar sämre, eller nåt sånt… Kanske någon annan kan svara.

Haha :)

Minoth
0

Har hört tvärtom. och även testat. väldigt kallt vatten så droppar vattenflaskan.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

moawi
0

#56 Ja, jag har själv aldrig märkt det, även fast jag alltid fyller med väldigt kallt vatten. Läste det någonstans bara…

Minoth
0

Jag ska köpa en sån "sippy" vattenflaska faktiskt. tycker dom verkar väldigt bra

moawi
0

#Jaså vad är det för nån? Själv använder jag sån hära röd Classic-variant. Har provat en annan sort men det är definitivt Classicen som håller bäst. De andra gnags sönder (för mjuk plast) och slutar fungera efter några månader.

Minoth
0
moawi
0

#60 Men hur hänger du upp den? Det är ju en sån som man sätter på galler. Vi hade förresten en sån till hamster, och då märkte jag att det där locket ovanpå satt ganska löst. Inte så kul om man råkar stöta till den eller så kanske ^^

Minoth
0

De följer med sugproppar :) på denna sitter locket hårt. iaf dom jag testat

moawi
0

#62 Jaha, ja det kan ju tänkas funka. Du får informera oss andra sen när du testat!

[Tassy]
0

Jag använde zippy förut, men det tog väldigt lång tid för gerbilerna att lära sig att putta upp grejen i pipen på den, det räcker inte med att slicka som på vanliga flaskor med rullande kulor. Sen har de också en tendens att läcka som såll..

SmoothRye
0

Flaskan fungerar som den ska, har sett båda dricka ur den nu Glad.

Just nu fungerar allt bra!

Jag tänkte, att den här tråden är ju ganska lång, och det slog mig att det tar rätt lång tid att läsa igenom allt. Den heter ju "planerar gerbil- hemmet", så nu när jag fått hem dem och det fungerar kanske jag ska sluta skriva här? Så kan jag ju starta en ny tråd om någonting annat kommer upp?

Det är ju rätt jobbigt t ex, om någon vill få svar på en fråga och måste läsa igenom hundra inlägg? Eller, vad tycker ni? Glad

[Jessica_91]
0

#65 Det gör du som du vill men visst blir det mer överskådligt och du får antagligen fler svar om du gör en ny tråd när du har en fråga Glad

Glöm inte att använda sökfunktionen här på iFokus (Sök på sajten-ikonen som finns till höger om ikonen för att göra en ny tråd). 
Ofta finns det redan folk som frågat om samma sak man själv undrar över och då är det ju smidigare för en själv att läsa vad de fått för svar istället för att behöva sitta och vänta på att någon ska svara på ens nya tråd.

Om man t.ex undrar ifall det är okej att ge tomat till gerbiler så kan man bara skriva i sökfältet "tomat" och så kommer alla GiF trådar som nämner tomat upp på google.
(Sorry om du redan visste hur det funkar men tänkte det var lika bra att skriva ^^)

SmoothRye
0

#66 Använder sökfunktionen flitigt. Ingen fara, hellre säga det en gång för mycket Flört

SmoothRye
2

Nu är jag jättefjantig, men jag blir helt pirrig i magen. Marvel och Sonic har varit rätt svåra att locka upp ur gångarna på kommando, men precis nyss när jag satte mig och pratade så kom båda uppspringande på en gång. Lade godis i handen och båda satt kvar och åt lugnt. Lyfte händerna försiktigt ungefär  1,5 dm och båda satt kvar och åt och nosade i över en minut. Det är så jäkla kul! Skrattande

[Jessica_91]
0

#68 Kul att höra att det går så bra Skrattande Om du lyckas ta lite bilder på dem så får du gärna göra en bildtråd med pojkarna så vi får kika mer på dem ^^.

SmoothRye
0

#69 Jag tog en del bilder, men det är jättekass kvalitet. Ska köpa batterin till kameran och försöka ta lite bättre bilder sen! Glad