Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 407 ggr
lovely97
0

problem med mina gerbiler :(

Mina gerbiler är syskon ( bror och syster )  och jag har hittat två ungar hos dom som honan har ättit upp. Jag vet inte hur jag ska gö för att lösa problemet. SNÄLLA BEHÖVER RÅD OM HUR JAG SKA GÖ ! :(

Sophey
0

Jag fattar inte?

Medarbetare på matlust

[Jessica_91]
1

Jag fattar inte heller vad du behöver hjälp med.

Men vad du behöver göra är att sära på dina gerbiler annars kommer de fortsätta få kull efter kull och eftersom de är syskon så ökar risken för defekter hos ungarna.

Du behöver också köpa en hanunge att sätta ihop med din hane och en honunge att sätta ihop med din hona.

moawi
1

Ja, sära på dem genast. Finns en risk att de redan hunnit para sig igen, då de parar sig direkt efter födseln.

Honan åt antagligen upp ungarna antingen för att det var något fel på dem, eller att hon var för psykiskt ostabil. Var hon ung?

[Jessica_91]
1

#3http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4ec29db2d4ebea731b007dc8-yeeees

De verkar vara ett halvår minst. (#7 och #10)

Vad tråkigt att du TS, fick hem två gerbiler av olika kön. Jag tycker du ska gå till djuraffären och be att få lämna tillbaka en av dina gerbiler och köpa en unge att sätta ihop med den du behåller. Om du inte är okej med att ha två grupper med gerbiler då.

lovely97
0

jag hört att inavel inte är bra, och att jag inte vet hur jag ska gö. Om jag ska ge bort dom och skaffa nya eller om det går att ge bort en och köpa en ny. Sory att ni inte fattade :p

[Jessica_91]
0

#5 Har du hunnit sära på dem? som #3 säger så finns risken att de parar sig igen nästan omgående efter födseln av ungarna.

lovely97
0

Nån som vet vrf min gerbil åt upp sina ungar ?

[Jessica_91]
0

Läs #3.. 

Har du särat på dem?

lovely97
0

#3 ja hon är ung, tack för hjälpen :D 6# jag kan inte sära på dom fören imoron då vi ska köpa en ny bur :(

moawi
0

#5 Inavel är inte bra, nej. För att undvika ytterligare inavel: sära dem.
Om din hona ändå skulle visa sig vara dräktig igen, och det föds ungar, så kan de ändå leva ett gott liv då inavel inte märks av förrän i andra generationen som jag förstått det.

Så länge de är friska, så är det lugnt.

[Jessica_91]
0

#9 Om honan var 5 månader när du köpte henne i november så är hon inte för ung för en kull så det är nog inte anledningen. 
Antagligen är det för att det var något fel på ungarna (kanske pga inaveln) eller för att honan inte kände att hon kunde ta hand om ungarna.

Dräktiga honor ska egentligen ha lite extra protein om jag inte är helt ute och cyklar men eftersom hon inte fått det så kanske inte hennes kropp var redo för att ta dia ungarna.

moawi
0

#9 Kan du inte fixa något provisoriskt så länge då?

lovely97
0

ska försöka sära på dom nu, tack :D