Gerbil hjälp ? ;o
Fick en kompis gerbil (agouti) idag eftersom hon inte fick ha den :/
Tror det är en kille men är inte säker ^^
Hur ser man skillnaden ?
Har haft en gerbil för ca 2 år sedan som aldrig blev riktigt tam …
Hur gör man för att dom ska bli snälla och tama ?
Sen har jag en till fråga .
Om det är en kille så ska han få para sig med en annan kompis gerbil.
Skulle jag då kunna ta en unge (när den blivit äldre) och ha som sällskap eftersom man helst ska ha minst två gerbiler ?
Jag har flera stycken guldhamstrar och dvärghamstrar men vet inte mycket om gerbiler :/
TACK FÖR SVAR <3
Hanarna har längre avstånd mellan könet och anus och har dessutom en ganska synlig pung.
Om du kollar i "Artikellistan" här uppe till vänster så kan du kika igenom olika artiklar som kan hjälpa dig, bl.a om hur man gör gerbiler tama.
Sen måste jag säga att jag inte tycker det låter som en bra idé att du och din kompis ev. ska para era gerbiler..
- Har ni koll på temperament och sjukdomar i gerbilernas släkt?
- Hur gamla är de?
- Om honan får t.ex 7 ungar, har ni plats för alla?
Det är för övrigt lag på att gerbiler ska vara minst två och två.
Jag rekommenderar att du söker upp en uppfödare och köper en icke könsmogen unge att sätta ihop din gerbil med istället.
Håller med #1.
Jag tycker absolut inte att ni ska ta ungar på gerbilen. Att avla gerbiler gör man inte huxflux. Dels så är det oerhört noga att man undviker inavel så mycket som möjligt eftersom gerbiler är väldigt inavlade redan.
Sedan måste man ha koll på gerbilens gener.
Dessutom är det oerhört svårt att sälja gerbilbebisar! Speciellt om de saknar stamtavla.
Köp en 6 veckors hane som kompis till den ensamma, eftersom det är olagligt att ha en ensam gerbil.
En ensam gerbil är en olycklig gerbil.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Kompisen som har honorna vet ganska mycket om gerbiler och hon ska bara låna hanen … och ja vi har plats för ungarna .
Både min och hennes är tillräckligt gamla för att få ungar .
#3 Men har ni koll på släktingarna till era gerbiler? Om de kommer från djuraffär (grosssist) är risken stor för att de är inavlade och kanske till och med släkt med varandra.
Ni får självklart göra som ni vill men jag kan tycka att det är en ganska dum idé att avla på djur utan känd bakgrund.
Ni kan få jätte goa ungar, men ni kan också få ungar med hemskt temperament eller fysiska defekter..
Hur gamla är era gerbiler?
En till sak man kanske ska tänka på också, är om man verkligen vill ha ungar efter en hane som inte är tam. Man vill väl kunna hantera avelsdjuren? Hur vet man annars att det är ett bra avelsdjur.. Bara en tanke!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Det är inte säkert att din hane kommer överens med hennes hona heller. Hananr och honor kan bråka och ha ihjäl varandra om man inte är erfaren med att släppa ihop gerbiler och vet hur man bör göra. Att din kompis har haft gerbiler under en längre tid gör henne inte automatiskt erfaren med ihopsättning eller att föda upp.
MvH Tsunamis
Om din hane kommer ifrån djuraffär så tycker jag inte att det är någon bra idé att para honom. Är han ung så måste ni för det första vänta i några månader, och sedan bör man inte avla på en gerbil helt utan känd stam, och man kan inte heller bestämma hur gerbilen är i temperament etc utan att ha lärt känna den först.
Köper man gerbiler ifrån uppfödare så får man veta föräldrarnas bakgrund och uppfödaren kan ofta tala om ifall gerbilen i fråga har potential eller ej, och om inte, får avelsförbud.
Vet du vart gerbilen kommer ifrån? Grossist eller privatuppfödare? Grossistdjur är nämligen det sista man bör avla på.
Och sedan måste ni räkna med att ni kan få rätt många ungar, och det är inte alltid man får ungarna sålda. Då måste man ha extra burar och extra plats, pengar och tid för att kunna ta hand om dem.
Om mamman stöter bort ungarna och alltså inte vill dia dem så måste ni stödmata ungarna dygnet runt och ta hand om dem på samma sätt som en gerbilmamma gör.
Det är faktiskt inte ovanligt att man tvingas stödmata ungar av en eller annan anledning.
Sedan som #6 säger så är det verkligen inte säkert att själva mötet mellan hane och hona ens går vägen, och då kan det sluta med svåra skador och alltså akut veterinärvård.
Sedan så råder jag dig till att skaffa sällskap till din gerbil nu! Stackaren ska inte tvingas sitta ensam, de är strikta flockdjur och behöver varandra.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?