Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 3556 ggr
Wand
0

Kattmat, farligt?

Jag blev avrekommenderad att ge mina gerbiler kattorrfoder för att det är taurin i det, och tydligen ska detta vara farligt för gerbiler att få i sig. 

Tyckte att detta var jättekonstigt då jag aldrig någonsin hört att det skulle vara farligt, och sedan är väl inte taurin farligt för någon sålänge det inte blandas med alkohol, dvs för oss människor?  

Finns det någon som kan bekräfta att det där med taurinet faktiskt är sant?

Hon påstod nämligen att trots att jag blev rekommenderad av duktiga och erfarna gerbiluppfödare och har sett att väldigt många här ger kattmat till sina gerbiler så är råttor.ifokus en bättre källa till vad som är rätt.
Och jag har ingen aning om vad jag ska tro om det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tsunamis
1

Så nån säger att det är farligt för gerbiler bara för det är farligt för råttor? Jahadu. Två helt skilda djur! Taurin finns naturligt i rått kött vilket är skälet till att man tillsätter det från början. Så varken råttor eller gerbiler tål rått kött alltså? Nä vettigare saker får människan allt komma med. Föresten jag rekomenderade kattmat inte pga taurinet utan pga hög protein, fett & mineralhalt. Och snarare är det sistnämnda något som skulle ge problem för både råttor och gerbiler - överdosering av mineraler och vitaminer speciellt de fettlösliga och dem som ger skador på inre organ vid för stora halter. Precis som det mesta annan tilläggsmat så ska den ges med måtta och till de som behöver det dvs till mammor och ungar.

MvH  Tsunamis

Wand
0

Ja, det är just det jag reagerade på. Hon sade att det är farligt för att de får överskott av taurin, ochså blev hon självfallet sur på mig då jag sade emot. Hade hon kommit med konkreta bevis och motargument så.hade jag ju kunnat kolla vidare, men tydligen är det så utan undantag, och det är ju bara helt befängt… Självfallet att det blir farligt om man ger för mycket, men som sagt, med måtta ska det ju vara gällande allt. Arh…

Tsunamis
0

Ja alltså är man hypernervös för proteinet i kosten och inte vill ha taurinet pga nån forskning(eller bara rön) så går ju hundmat lika bra. Skälet till att jag säger kattmat är för att jag själv har katter precis som många andra. Men jag tycker taurinet har fått rejält med skäll i kattmaten och tycker att många av de andra vit & mineral är skadligare i höga doser. Såg i en artikel de hade om hur taurin påverkar kroppen men det känns som om de har tagit infon rätt ur nån forskning om det för människor. Iofs finns det ju nån fysiologisk/neurologisk likhet mellan råtta/människa vilket är skälet till att man använder dem i djurförsök. Nu är jag inte insatt i vilka doser som krävs för effekten att bli densamma på smådjur men det rör sig inte om de små mängder som vi ger iaf, långt ifrån. Vad jag minns från råtthobbyn så skriker många högt och länge och de tycker säkert att du ger dina djur dödsknark pga några bitar kattmat haha ;)

MvH  Tsunamis

Clariiz
0

Vad jag hört är det väldigt mycket salt i kattmat, och därför ska det ges med måtta?
Samt att hundmat är att föredra.

Stämmer det? Jag använder hundmat till mina.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Wand
0

#3 Jaa, jag har för mig att de har givit taurintabletter, alltså 6 gram taurin, till testpersoner och testråttor, och att det inte givit utslag. Och det är ju ändå en rätt hög dos. Vet inte om det är sant, men min pojkvän är väldigt vetenskapligt insatt och berättade om det häromdagen. 

Och då känns det ju konstigt att gerbiler, trots att de är mindre och annorlunda djur gentemot råttor, skulle ta skada av några bitar kattmat…

Menmen, alla har vi djurägare våra sätt! Klart man argumenterar för sin sak om man är säker på att något är farligt, för djurets skull liksom.

Sophey
0

Eftersom taurin finns i nastan allt skulle jag nog inte saga det men det ar extra mycket taurin i kattfoder eftersom katter inte kan lagra taurin precis som vi manniskor inte kan lagra vitamin c.

Det finns inte salt i kattmat savidare du inte koper nagot helt… jag vet inte vad da katternas njurar ar otroligt kansliga och klarar inte av salt forutom det naturliga saltet som finns i kott och kottbiprodukter.

Jag hade sjalv gett hundmat da hundar ar allatare medans katter enbart ater kott och det ar betydligt billigare om man inte har katter och redan koper maten saklart.

Medarbetare på matlust

[Tassy]
0

Jag har själv matat med kattmat, då kattungefoder för det tyckte jag hade bäst innehållsförteckning. När det här var på tapeten för något år sedan så rekomenderade jag då, så vitt jag minns, att man kunde ta hundmat i stället då ifall man oroar sig. Men som sagt, själv ger jag kattfoder till mina och säger som övriga i tråden. Man får ta det foder som passar bäst ihop med övriga maten, och läs innehållsförteckning.

Sunt förnuft kommer man långt på Glad

deleteduser
0

Mina gerbiler är uppväxta på kattmat, när jag fick de så hade dom ätit kattmat i hela sitt liv. Dom mår jättebra och är underbara husdjur så jag kan inte se något problem med att ge kattmat till sina gerbiler då och då Glad

[CruellaDeVil]
0

#4 Billigare konserverad kattmat kan innehålla ganska höga halter av socker och salt för smaklighetens skull. Har för mig att det även gäller vissa märken av torrfoder. Helt vansinnigt om du frågar mig.

Ett kattfoder av högre kvalitet ska absolut inte innehålla en massa salt, då det, som det påpekats tidigare, påverkar kattens njurar ganska snabbt.

svartkanin
0

En fråga bara, hur mycket katt/hund torrfoder ska man ge till gerbilerna?

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

svartkanin
0

Putt

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Tassy]
0

hum, bra fråga. Jag höftar när jag blandar maten, de plockar ju ändå efter eget behag och gömmer resten Tungan ute

svartkanin
0

Så dom ska ha det varje dag? ;p Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Tassy]
0

jag blandar ner i vanliga basfodret, men jag gör det inte varje omgång jag blandar. Glad

svartkanin
0

Okej Flört

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se