Gångar?
Nu har vi ju haft våra gerbiler i akvariet i två veckor. De har mycket spån. Men de gräver inga gångar, de kan gräva upp massa spån på flera olika ställen. Hur tränar man dem så de gör gångar? Toa rullar som vi stoppat i gnager de bara upp. Är det pga att de är djuraffärs djur, som de inte fattar att de kan gräva? Och deras krafsande i hörnen är det att de inte trivs eller är det bara en ovana som de inte kan sluta med? Vi har haft dem utanför akvariet för att krypa i rullar mm, men de känns som de bara springer runt och är stressade ska man göra det en liten stund varje dag iaf eller vad ska man göra? Det är skönt att vi kan ta upp dem iaf, den ena går bra den andra är lite svårare.
vill läsa tråden så ja sätter in en liten tass här :D
Att gerbiler gräver i hörn och/eller inte kan gräva gångar har med deras uppväxt att göra. Om de växer upp i en bur med pyttelite spån så får de aldrig en chans att lära sig att gräva och kan dessutom utveckla det stereotypa beteendet att gräva i hörn.
Även om ungarna får bo i en bur med mycket spån i djuraffären så finns risken att de ändå inte lär sig eftersom de inte har någon förälder eller annan vuxen som visar hur man gör.
Jag vet tyvärr inte om det går att få dem att börja gräva gångar :/ Ni kan försöka kompensera för det genom att lägga i tjockare papp- eller trärör i spånet.
Det går inte att få dem att sluta gräva i hörn, om de har beteendet så är chansen liten att de kommer sluta.
Jag har 6 gerbiler, 4 av dem gräver ibland frenetiskt i hörn. De två som inte gör så är också de enda två som kommer från bra uppfödare så visst kan man se ett litet mönster..
Jag märkte att mina två äldsta tjejer (från djuraffär) grävde mindre i hörn när de flyttade in i sitt 220 liters akvarium (tidigare hade de haft 130 liter) men det händer fortfarande att de står och gräver som besatta i hörnen.
Gerbiler är ganska spralliga och knasiga av sig när de får komma ut och springa så det behöver inte betyda att de är rädda. Så länge de inte rycker till eller springer i panikfart för att gömma sig och stampar i golvet så bör det inte vara någon fara.