Tips på att få han tam?
Fick en gerbilhane i tidig julklapp av en kompis och själv är jag inte särskilt påläst om gerbiler, har hund och kaniner annars men det är ju inte riktigt samma sak.. Så hur får jag honom tamare? Godis funkar inte så jättebra för han är kräsen av sig..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Ge honom tid. Låt honom vara ifred i nya hemmet och vänja sig vid allt först.
Prova olika godisar, det kanske var så att han helt enkelt inte gillade den sorten. Mina gerbilers favoriter är jordnötter och mandelflarn. Dela dem gärna i mindre bitar, annars blir det lätt mycket godis på en gång.
Gå långsamt framåt. Börja med att bara försiktigt sträcka fram godbitar. Förhoppningsvis blir han mer och mer självsäker så att han tillslut sitter i din hand för att äta.
Gör inga hastiga rörelser. Prata gärna lugnt och stillsamt.
När han inte längre är rädd för dig eller omgivningen och du märker att han gjort framsteg, kan det vara ett bra sätt att få honom tam genom att släppa ut honom i ex. en säng, soffa, "gerbilsäkrat" golv, rasthage eller ett igenpluggat badkar med en handduk i botten och sitta med honom. Låt honom klättra på dig och ge honom gärna godis som belöning när han går fram till dig.
Sist men absolut inte minst tycker jag att du ska skaffa honom en kompis. Inte nog med att gerbiler är flockdjur och att han måste ha en kompis enligt svensk lag, så kommer han förhoppningsvis också att bli lite modigare med ett sällskap.
Här finns en samling av olika artiklar om gerbiler, kan vara bra för dig att läsa på: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan#discussions-1
Speciellt under "Tips och Råd" finns det bra grejer för dig som nybörjare.
Och som Moiz sagt så bör du omgående skaffa en kompis till honom. Lättast är en unge som inte är könsmogen än (6-8 veckor gammal).
Tack, ja jag vet att han måste få en kompis och har ev hittat en :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
Vad har han för bur? :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Du kommer märka att han blir mycket lugnare av att ha fått en kompis också.
MvH Tsunamis
#3 Så bra :) I Artikellistan som jag länkade till dig finns tips om hur man sätter ihop gerbiler.
# 4 Han bor i en hälften plast, hälften gallerbur men ska få en plastlåda istället så han kan gräva mer och inte kunna bita i gallret. # 6 Jo tack, har läst den :)
#7 Toppen, låter som att du har bra koll ändå
Lycka till!

Tummen upp för dig Kassy som verkar läsa på och vilja göra det bästa för gerbilen 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vet inte vad du testat ge han för godis, men vet att mina gerbiler är galna i frön (pumpafrön & solrosfrön) och nötter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
# 11 Har en duna-bur nu och ska köpa en STOR låda och sätta galler över och fixa en kompis åt honom :)
jaha :) så du menar typ en sådan här? fast större