Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 687 ggr
Liz-arden
0

Gulligt flockbeteende

Läste precis på djurskyddets hemsida att råttor visat sig hjälpa andra råttor på ett osjälviskt sätt.

http://tidningen.djurskyddet.se/2011/12/rattor-kan-vara-osjalviska/

Nu är ju inte gerbiler några råttor precis men när jag läste artikeln kom jag och tänka på mina gerbiler som jag hade när jag var liten.

Sammy och Jamy var bröder och bodde ihop. Tyvärr råkade Sammy ramla ner för trappan när han var ca 5 år gammal. Han fick en hjärnskada och hade lite svårt med balansen efter detta. Första tiden efter olyckan var han trött och dålig. Då tog hans bror Jamy, som tidigare varit väldigt dominant och bossig, hand om Sammy på ett väldigt fint sätt. Han tvättade honom, stoppade om honom i boet och bar fram mat till honom. Jättegulligt att se.

Sammy bler bättre och levde tills han var över 6 år och Jamy levde ytterligare ett halvår.

Liz-arden
0

Sammys olycka kunde givetvis ha förhindrats. Gerbiler skall ju inte springa på ställen där de kan råka ut för fallolyckor. Men det hjälper inte att vara efterklok. Rynkar på näsan

Gerbilerna brukade springa fritt på hela övervåningen med jämna mellanrum. Detta hade dom gjort i flera år när Sammy blev synskadad på ena ögat (vet inte varför han blev det).

Jag tänkte inte på att synskadan skulle kunna få några negativa konsekvenser utan lät gerbilerna springa fritt som tidigare men Sammy hade troligtvis inte samma djupseende som tidigare och såg kanske helt enkelt inte trappan den gången då han föll ner.

[Tassy]
0

Jo det stämmer att gerbiler kan ta hand om sjuka/skadade flockmedlemmar. Ofta ser man dem ligga och försöka värma dem efter bästa förmåga i boet bland annat. Glad ibland kan det dock bli tvärt om också, om den skadade/sjuka är för dålig.

ks.gerbil
0

åh vad synd :( men du hade en väldigt tur att han levde i över 6år gerbiler bruker leva 3-4 år :O

en grej jag inte rikitigt förstod va att godbiten råttorna kunde komma till om de öppnade buren va chocklad :O

Gerbil-hemsidan hittar du R

Wand
0

#3 I testet med råttorna så fick de inte choklad om de öppnade buren, utan råttan fick välja mellan chokladen och att hjälpa vännen som var instängd. Den sparade en bit choklad till den instängda vännen och hjälpte den ut. 

Men ja, det kändes riktigt skumt att de hade choklad. Obestämd

För övrigt så håller jag med, gerbiler blir ju också riktigt trogna flockmedlemmar! När jag hade mina 3 första gerbilkillar i våras så dog den ena av en stroke. Såg allt hända, det var fruktansvärt. Därefter lade sig hans två levande burkompisar på honom och pep och pep, och vägrade gå bort. Det var hemskt att se hur de sörjde. 

Och man märker ju även väldigt väl när man ser gerbilerna i sina flockar, att de tar hand om varandra och sådär. Då jag transporterat gerbiler till respektive nya ägare så har de även sett efter varandra ordentligt under resan, delat med sig av mat och värmt varandra.

Sist jag åkte så sålde jag en lite äldre hona med en unge, och den äldre låg över lillan hela tiden. Det såg inte så bekvämt ut heller för hon höll sig med bakbenen för att inte mosa henne, men det var så hemskt härligt att se hur hon brydde sig om lilltjejen. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ks.gerbil
0

4# åhh så sött med stor och lilltjejen :) men synd med de tre killarna :( men där har man ett exempel om hur de faktiskt bryr sig väldigt mycke om varandra

[Tassy]
1

vill bara inflika att det finns särskild djurchoklad Glad

Wand
0

#6 Ja, nu när du säger det så minns jag ju t.o.m att jag och min vän köpte sådan som faktiskt var anpassad just till råttor också, för jättemånga år sedan. 

Vi hade den dock till våra leksaksmöss….

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ks.gerbil
0

6# coolt :P

7# haha… gillade dem den? ;)