Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1203 ggr
Minoth
0

Väldigt agressiv..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, Caramba/Caramel (har inte bestämt mig) som är min lilla agouti wsp tjej är väldigt agressiv igår och idag. Berättade innan att hon jagade mig i buren och puttade på mig med nosen. Det var inte nyfikenhet för det har nu gått över till bett. OCH HÅRDA SÅDANA! 

Försökte putta bort henne lite och även blåsa på henne men det funkar inte. Är faktiskt smått obehagligt att leka med dom andra två Pil och *namnlös* för lilla Caramel/Caramba gör utfall mot mig gång på gång.
Dom andra två är Super snälla så det kan inte vara något JAG gjort fel.

Vad ska jag ta mig till? Hon bråkar med pil och andra tjejen hela tiden också.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

Kan tyvärr inte hjälpa dig för jag vet inte riktigt hur man kan "få ordning" på en bitig gerbil, förutom med de metoder du redan prövat. Däremot så kan jag berätta att mina två äldsta tjejer, Lilly och Iris hade en väldigt bitig period, mest Lilly egentligen. De var inte rädda eller något, de kunde bara springa fram till mig och bita mig i fingrarna eller i foten. 
Jag försökte som dig blåsa på dem och det fick dem att reagera men själva beteenden försvann inte förän ett par månader senare.

Ingen aning om varför de slutade men helt plötsligt så vart det inget mer bitande. Så en del gerbiler kan helt enkelt ha perioder.

Hur reagerar Pil förresten när C bråkar? Om jag inte minns fel så är ju Pil äldst och bör vara mest dominant men kanske försöker lilla C ta över.

Minoth
0

Pil brukar klara av det och "vinner" när C kommer och bråkar. Men den lilla svarta känner sig jätteträngd ibland och piper när C hoppar på henne.

Men det är jobbigt att ha en så agressiv liten jäkel. Jag vill ju kunna umgås med dom andra två utan att behöva vara rädd. Blöder när C biter ju. och de är inte en gång. Det gör jätteont.

Tsunamis
4

Jo jag har ju varit allt annat än nöjd med denna kullen och jag kommer se till att de inte avlas vidare på. Blir det för jobbigt så kan jag ta tillbaka henne för det är ju inte roligt att hon är jättekaxig mot dig plus hennes burkompisar. Blir det ohållbart så vill jag bara att du ska veta att det alternativet finns.

MvH  Tsunamis

Minoth
0

#3 Den lilla svarta är ju jättesnäll och nyfiken så jag hade kanske tur med henne då? 
Pil är ju underbar såklart! men det är en helt annan kull.

Hjälper ju kanske inte dig något att ta tillbaka henne. Vem ska hon sitta med då iom att hon är som hon är? 

Vi får se jag ska avvakta ett tag och hoppas att hon slutar! Men ser jag att Pil och lill tjejen verkligen inte trivs med henne kanske det är något att fundera på. Vi får se.

Minoth
0

I natt så grävde lilla C i hörnet på terrariumet i jag vet inte hur många timmar till och från. På samma ställe hela tiden. I dag på dagen har hon gjort det igen
Dom har MASSOR med aktivitet och gnagroligt. Är det ett stereotyp beteende jag inte kan bli av med?

Tsunamis
1

Hon har högre energinivå än de andra två helt enkelt vilket är skälet till att hon håller på med sånt sterotypt beteende och är överaktiv. Du kan försöka släppa ut henne oftare för att rastas i hage eller badkaret och se om det hjälper.

Föresten om jag skulle ta tillbaka henne så får hon en yngre kompis ur en annan kull men klarar hon inte av det(om hon är för tjurig) så finns det tyvärr ingen ljus utväg för henne.

MvH  Tsunamis

Minoth
0

Jag får nog ta att göra det. Men saken är den att hon låter inte mig ta upp henne. Hon bara bits bits och åter bits. Så jag vet inte om hon skulle uppskatta att komma ut och springa. 

Sist dom var i badrummet så gömde hon sig bara medans dom andra sprang