Lilac vs. Sapphire
Jag insåg igår hur dålig koll jag har på de här två färgerna och skulle gärna vilja se bilder på främst Sapphire men även Lilac.
Sapphire är ju ljusare men i stort sett alla färger kan väl vara olika mörka/ljusa så en blek Lilac kanske kan se ut som en Sapphire?
Tack för bilderna! Man kunde tydligt se att de var ljusare än Lilac men mörkare än Dove.
Fler bilder från er andra uppskattas så klart fortfarande! Vore intressant att få se lite olika nyanser.
Hittade 2 bild på "The gerbil forum" där man tydligt ser skillnaden:
http://gerbilforum.proboards.com/index.cgi?board=faqcolors&action=display&thread=5307
Ganska långt ner på sidan :)
Tack för bilderna! Dock får man inte lägga upp andras bilder så, bara länka, Tassy kommer nog snart och tar bort bilderna haha ^^.
Thegerbilforum får ju alla kolla på utan att vara medlem så ta och länka istället :)
Kikade på några bilder på egerbil men tyckte inte skillnaden var så stor på de bilderna, Sapphire gerbilerna på de bilderna skulle kunna vara bleka Lilacs tyckte jag.
Nästan så jag börjar bli osäker på min Lilac :O
#5 Ojj, det visste inte jag, ska självklart ändra!
#5 Men lilac är väl mkt vanligare än sapphire?
#7 Jag tror det.
Tänkte först att Dove måste vara bra mycket vanligare än Sapphire också eftersom man mycket oftare ser Dove. Men så kom jag på att det enda som skiljer Sapphire och Dove åt är att den ena har Ccb och den andra har Cch. Så om det nu inte är så att ch är vanligare så bör ju det finnas ungefär lika många Sapphire som Dove kan jag tycka.
Ändå ser jag nästan aldrig några Sapphire här men däremot en del Dove. Så frågan är om några av oss har Lilacs som egentligen är Sapphire.
#8 Tja, kanske kan vara så. Håller med dig om att Cch borde ju vara lika vanligt som Ccb, men ja jag vet inte.
Ccb är troligen lika vanligt om Cch men skillnaden är att cb syns knappt men det gör ch. Jag har en Sapphire men om hon är en bra sådan det har jag ingen aning om, det är inte en färg jag vanligtvis har. För mig så är hon lika mörk som en vanlig lilac dock inte supermörk som i exemplet i länken (hennes föräldrar är en dove och en burmese).
MvH Tsunamis
#10 Ah sedär, då kanske man kan tänka sig att en del "Lilacs" egentligen är Sapphire? I alla fall de från t.ex djuraffär eller okänd stam.
Skönt att höra att det inte bara är jag som har svårt att se haha. På en del bilder är det jätte tydligt men på andra så vet jag inte alls..