Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1017 ggr
Minoth
0

Gräver ut sanden!

DOM ÄR HOPPLÖSA!

Dom har mängder att gräva i och ändå så gräver dom ut all sand! DET BLIR SAND I HELA BOTTENMATERIALET! Jag får ge ny sand varje dag. 

Köpte en sån förvarburk på ikea men de funkar ändå inte! Nu är jag trött.

Kan man ha en fågelholk som sandbad? Och lägga plexiglas i botten?

Där kan dom inte gräva ut sanden och man kan öppna med en lucka uppifrån. Vad tror ni?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

Så länge det inte är giftigt eller de kan göra sig illa på materialet så kan du göra ett sandbad hur du än vill Glad Vet inte om de gnager på plexi men eftersom det kommer utgöra bottnen så lär de inte få grepp med tänderna så det tycker jag absolut du borde testa!

Minoth
0

Själva holken är ju gjord av giftfri trä. Så de kanske blir lite gnagt på. Men då får man byta ut efter ett tag bara :) 

Hur har du löst det med sandbad? Gillar ju inte att dom gräver ut allt för då har dom ingenstans att kissa. Alla är så duktiga nämligen och kissar bara i sanden och ingen annanstans. Men när sanden är borta. Vart hamnar det då?

[Jessica_91]
0

#2 Du kanske kan få lite inspiration av det här sandbadet: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4eaf5de188f47240b4000805-finns-detta-sandbad-i-sverige

Jag har två stora keramikskålar (matskålar för kanin och hund) och en glasburk, typ sån som finns på Ikea. Mina är ganska snälla och skvätter inte ut så mycket sand.
Dock får jag byta ungefär varannan dag ändå hos 2 av mina 3 grupper eftersom de utför mycket av sina behov där i. När de inte längre vill kissa/bajsa i skålen så har de antagligen en hörna i spånet där de pysslar med det istället haha. Men det är nog lite olika, en del gör nästan ingenting i sandskålen medan vissa nästan enbart utför sina behov där.

Minoth
0

Har inte hittat kiss någonstans i buren utom i sanden. OM dom inte kissar i gångarna någonstanss såklart. Det vet jag ju inget om. Men då borde de väl lukta? 

Har stl-strö och Alflis

[Jessica_91]
0

#4 Nja gerbilernas spån börjar inte lukta äckligt förän det gått flera veckor, även om man byter 1 gång/månad så har det ofta inte börjat lukta. Inte alls samma som med t.ex möss och råttor.

Minoth
0

Okej :) kommer byta allt minst en gång i månaden iaf :) Även om dom bara kissar i sanden. 

Ska testa holken och medela hur det fungerade! :D

[Jessica_91]
0

#6 Ja jag byter 1 gång/månad i alla mina akvarium (150, 220 och 315 liter), det känns lagom och jag tror att de flesta byter ungefär så oftaGlad

Gör så! Finns säkert många som skulle behöva något liknande. ^^

Minoth
0

Jo jag tycker också det är lagom och bra :) Har själv ett 175L just nu och sen kommer dom bo i ett 222L när jag räknade haha :D 

Men STL-ströt och alflisen håller förevigt känns det som!
Nästa gång blir de att testa STL + Hampa :)  

Förresten. Har läst något om en vattenflaska som heter SIPPY eller något sånt. Ser knasig ut men den ska tydligen vara bra?  

Litar inte på vanliga flaskor. Ibland känns det som om de kommer så lite vatten. Kontrollerar den flera gången om dagen ibland ( är nojig )

Tsunamis
0

Förvaringsburken från Ikea funkar bra som sandbad om du ställer den upp helt och inte på sidan. De är riktigt duktiga på att hoppa så de har ju inga problem att hoppa i och ur Glad

MvH  Tsunamis

Minoth
0

Klarar även de små av det? och att hoppa ur sen?

Tsunamis
0

Jadå det ska inte vara nåt problem. Ställ den på det viset och se hur de reagerar, och om de hoppar ur eller inte Glad

MvH  Tsunamis

Minoth
0

Ska testa! :D Har ställt upp sanden på en hylla nu också så dom inte ska gräva in den