Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1268 ggr
klona
0

Lite funderingar.

Hej som ny här och letar efter info, kan det ju hända att desa frågor redan har besvarats då tar jag tacksamt emot tråden.

Vi har köpt två söta Gerbiler till våran familj min man har haft hamster innan men jag har aldrig haft gnagare. När jag lästa in mig på ämnet ser jag att jag gjort några missar men nu jobbar vi för att fixa dessa.

1. Vi köpte våra på en djuraffär, Hon sa att en Duran bur fungerar JÄTTE bra, men efter att jag läst här är de ju inte helt bra. Nu funderar vi på om vi kan borra hål i buren och koppla på en "mat och sand" låda med rör. Så vi nästan fyller hela Duran buren med spån. (Eller har den som mat låda) Tar tacksamt emot tips…

2. Hur är det med ljus vill de ha helt mörkt på natten, med sonens "spöknatt lampa" tänd brevid, mycket ljus eller helt mörkt.

3. Vi jobbar med att de ska bli tama. Den ena är jätte nyfiken och nu kan vi klappa han lite, men den andra är lite mindre och "blygare" Så det känns som det kommer ta längre tid. Vi skämtar lite om att det kanske är en hona (den mindre) Förstått att det kan bli så om man köper via djuraffär, och vi har ju inte blivit tillräkliga vänner för att kunna hålla den och titta och jag vet inte om vi blir klockare heller om vi skulle titta…..

Jag börjar med dessa frågor och hoppas få hjälp och tips.

Linda med Zlatan och Messi.

Hanna
0

Jag hade köpt ett akvarium till dem. Det har dem vi har då de gnager och sprätter en hel del spån.

Antar att lampan är en sådan från IKEA? Tror inte dem bryr sig, annars kan ni nog lägga en handduk över (sålänge dem får syre).

Jag hade nog ändå bett dem att kolla könet. Frågade ni inte? Jag skulle nog ta med dem in och be dem titta i så fall. Inte så kul om det blir ungar på unga djur.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

klona
0

#1 De sa att det va två killar, men den ena Messi är mindre än Zlatan så därför sa vi att vi har otur och fått en hona. Handhavande fel är ju ett problem som andra råkat ut för… Ångrar att jag inte  hade läst på innan och tagit en uppfödare. Jaja….man lär så länge man lever.

Vi har tittat runt lite på bilder och tycker att som de sprätter så blir ju inte skålarna fria från spån, så vi tänkte att de skiljs mer åt om man har skilda "burar

Lampan är Ikeas nattlamp.

Hanna
0

Du menar så :)

Vi har byggt som "höghus" som vi ställt skålarna och sandbadet på.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jessica_91]
0

Det bästa är nog att köpa ett akvarium (finns ofta billiga på blocket) eller den största SAMLA lådan från Ikea (130 liter för 149 kr).
Tanken är god med två lådor som sitter ihop men risken finns att gerbilerna kommer börja gnaga där röret sitter fast mellan lådorna. Om de får grepp med tänderna så börjar de ofta gnaga, även fast de har mycket annat att gnaga på.
Dock skiljer det sig från individ till individ, vissa gnager mer än andra.

Angående att den ena är mindre så behöver det inte betyda något, jag har två fullvuxna systrar som det skiljer 20 gram mellan (vilket ju är ganska mycket för gerbiler).
Fast bäst vore ju ändå om ni kikade på könen själva för att vara 100% säkra. När jag kikade på mina första gerbiler i djuraffär så sade en ur personalen att de var hanar. Nästa gång jag kom dit för att köpa dem så sade en annan tjej att det var honor. Tungan ute

Risken finns ju att det kan ta lite längre tid att få dem tama men med tanke på att risken finns för en oplanerad (och inavlad) kull så kanske ni får överväga att kika på dem ändå.
Vad jag har förstått så har gerbiler inte jätte bra närminne och så länge den jobbiga upplevelsen är över relativt fort så bör de inte associera er med något hemskt.Glad

klona
0

Vi behöver inte köpa akvarium, vi har ett akvarium som vi haft fiskar i som vi nu kommer att fixa till i helgen. Vi får ta att det blir lite mer "fast" lösning. Nu undrar jag hur mycket man rengör innan man stoppar i Gerbilerna. Nu när de inte bott så länge med spånet i buren,kan vi blanda det med det nya som vi fyller akvariet eller ta allt nytt?

Vi gör framsteg! Nu kan de komma och söka om vi har godis i handen, de har sin "bästa" tid vid 21.00-22.00. Om de är på humör kan vi även klia dem på huvudet och över ryggen. Även han som är blygare har tuffat till sig.

En annan fundering är kraffsandet i hörnorna som de gör på kvällarna, kommer det att minska eller försvinna i akvariet.

Clariiz
1

#5; Är det bara fiskar som bott i akvariet räcker det att skura med diskmedel och hett vatten.
Ang. att de gräver i hörnen kommer det troligtvis minska eftersom de kommer ha betydligt större grävmöjligheter i akvariumet än i dunan!

Men många djuraffärsgerbiler har ofta fått ett stereotyps beteende (grävande i hörn) pga av att de blir så pass ostimulerade hos grossisten, och i djuraffären.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

klona
0

Okej då är det bara att ställa in sig på att städa och snickra i helgen.Skrattande

Men bra ska det bli! Om man har tur kan det bli så gott som vilken annan även fast de kommer ifrån djuraffären? Envis som jag är ska jag iaf komma så långt med dem jag bara kan…Tungan ute 

Jag var på en affär och kollade i går om det skulle kunna gå att sätta ihop två dunor med rör, men de är ju galler på den delen. Då frågade jag om den delen inte fanns med plast, då tittar han frågande på mig varför det?!? Jag säger att jag har läst mig till att de inte ska ha galler för att de kan fastna. Nää det är ingen fara men annars kan du ju köpa den här sa han och gick bort till en stor duna…Hmm sa jag, jag har ju redan en och vill inte köpa en till dyr bur som ändå inte blir bättre… Då blev han nästan sur. Jag frågade lite om Gerbilerna i affären då säger han att de har ett par i affären och en hona och en hane på lagret, är de ensamma eller delar de bur. Då blir man nyfiken men ville inte fortsätta fråga, han hade nog surat mer på mig då.

[Jessica_91]
0

#7 Ja visst kan man få väldigt trevliga djur från djuraffären! Anledningen till att många av oss rekommenderar uppfödare i största möjliga mån är att chansen är större för trevliga och friska gerbiler (om uppfödaren vet vad han/hon pysslar med) samt att man inte gärna vill stötta grossisterna.

Jag har 3 djuraffärs honor. De första två är ca 1,5 år och de har jag haft lite mer än 1 år. Den ena har jag fått jobba väldigt mycket med, hon är lättskrämd och kan flyga iväg och gömma sig för minsta ljud eller rörelse. Någon gång i månaden har hon kommat upp i handen självmant, annars har jag behövt locka upp henne, plocka upp henne, eller låta henne krypa in i min tröjärm eller något rör.
Hennes syster däremot kan vara världens modigaste gerbil haha. Hon är inte gosig av sig men tamare gerbil kan man inte få. Studsar upp i handen så fort jag sträcker in den i akvariet. Dock biter hon i stort sett alla förutom mig.

Den tredje gerbilen var en omplacering (har bestämt mig för att aldrig köpa grossist djur igen) och hon är både bra och mindre bra. Det bra är att hon är relativt orädd och handtam, det mindre bra är att hon uppvisar många stereotypa betenden. T.ex gräver mycket i hörn, kastar sig upp i taket och bråkar med vattenflaskan. Hon har även bitit mig hårt två gånger, en gång började jag blöda.
Väluppfödda gerbiler kan också ha stereotypa beteenden men risken är större för grossist djur. Anledningen är att dessa beteenden ofta uppstår om gerbilen tas tidigt från sina föräldrar och/eller aldrig får lära sig gräva ordentligt b.la. Hos grossister och de flesta djuraffärer så har gerbiler väldigt lite spån (och små burar) vilket gör att de inte kan gräva ordentligt = hörngrävande.

Ja djuraffärerna är sällan något att hurra för haha. Den djuraffären som jag köpte mina gerbiler hade som sagt olika uppfattningar om könen. Men det värsta var att den första jag frågade trodde att 2 av de 3 gerbilerna var hanar och den tredje var en hona!
När jag frågade om det var så bra att ha blandade kön ihop så ignorerade hon mig.

klona
0

#8 Den ena av våra han är framåt och nyfiken, vissa tider på dyngnet är han minde nyfiken.( inte konstigt tycker jag) Men den andra är inte lika framåt han är nyfiken (ligger och sover mer än den tuffa) men sprätter vid ljud och snabba rörelser, och han nafsar i fingret inte hårt om han gör det för han känner "godis" lukt eller för att han bara vill det vet jag inte. Kan han som är framåt påverka den hariga så han blir tryggare eller?

[Jessica_91]
0

#9 Ja den modigare av de två kan få den andra att bli lite mer frammåt. Men det beror på. Har du tur så behövs "bara" en del arbete, dvs många övningar för att få den rädda att känna sig trygg.
Har du otur så har han dåliga nerver och kommer alltid vara lite lättstressad.
Det kan dock bli bättre med åldern, min fegis Iris har de senaste veckorna blivit jätte mycket bättre. Kommer väldigt ofta upp i handen och är inte lika lättskrämd längre.