giftiga grejer i gerbil N.?
igår så tittade jag lite på inehållet i gerbil nature och då såg jag att den hade persika ananas och en krydda typ paprika krydda eller nåt. är inte det farliga saker för gerbiler? jag vet att några häranvänder det visste ni om det är dem här grejerna ofarliga om de är torkade?
Jag tror folk är lite överdrivet hysteriska över att gerbiler inte ska ha vissa grejer. Så jag har inte brytt mig om att det finns bl.a torkad persika i Gerbil nature. Dyker ju bara upp någon bit ibland 
Dessutom har jag för mig att det bara är kärnan och fruktköttet runt kärnan som kan vara giftigt i stenfrukter.
Jag vet, har också lagt märke till att den innehåller aprikos vilket ju är en stenfrukt. Dock verkar det inte vara några stora mängder. Paprika tror jag inte att man ger därför att det är för starkt, men så här i torkad form kan jag tänka mig att den inte är lika stark, dessutom är det små mängder.
En annan sak jag lagt märke till är att gerbilen på förpackningen har alldeles skavd nos… Tycker lite synd om den. Inte för att det hade med saken att göra, men jag bara kom att tänka på det :p
#1 Ja precis, hur många tusen gerbiler har inte ätit/äter Gerbil Nature? Alla lever och mår tiptop, så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara direkt farligt.
#3 Precis
Gerbil Nature verkar vara ett av de bästa färdigblandade fodren på marknaden. Med det inte sagt att det är det bästa som finns över huvud taget. Man kan säkert få ihop en bättre blandning själv men då behöver man veta ett och annat om gerbilers näringsbehov.
aprikoserna skulle jag inte noja över, men paprikan ser jag som ett bekymmer. Man kan ju vara hardcore och provsmaka för egen bedömning 
#5 Enligt innehållsförteckningen: grönsaker (min. 11.5% av vilka är blablabla … 4% paprika)
Väldigt lite med andra ord.
Någon paprikakrydda finns dock inte vad jag kan hitta i innehållsförteckningen, #0.
Ska köpa gerbil nature imorn till mina då jag läste lite på deras innehåll och tycker den verkar vara jättebra. Vet någon en djuraffär i Göteborg som säljer den?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#8 Det gör du rätt i :) Jag tror att Zookompaniet har den, men jag är inte säker för det var ett par år sedan jag var där. Men då hade de den i alla fall ;)
#7 Ja, jag tänkte nästan det. Men på svenska står det bara paprika i alla fall, men det spelar ingen roll :)
#9 Zoo kompaniet har tyvärr stängt nyligen! Något mer tips? Eller hemsida man kan beställa ifrån?
#11 zooplus har billigt, 2 stycken som absolut blir billigare därifrån än att gå till en djuraffär och köpa. Passa även på och kolla in deras rea, finns alltid något kul :) http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/mus_gerbil_foder/prestige/260455
Det är en dansk sida. Hur fungerar det att beställa därifrån då? Hur lång tid tar det innan allt kommer osv?
#13 Smidigast är att betala med kreditkort sen kommer grejerna efter 2-4 vardagar. Dock kommer det med DHL under dagen så om man inte är hemma så lämnar de ett brev och säger att du kan åka till postkontoret i din stad och hämta paketet.
Sök "zooplus" här på gerbilerifokus, jag har gjort två trådar där du kan läsa lite mer info eller få tips om prylar :)
Varför går det fortare med kreditkort menar du? Jag har inget kreditkort. Beställde med mitt vanliga Visa kort nu.
Det blev ett sånt hus som var på 50% rabatt och gerbil nature x2

#11 Nämen!! Har Zookompaniet stänget! Det visste jag inte.. :/
Någon som vet varför?
Jag som brukar köpa där för att de har 2,5 kg-påsar med gerbil nature..
#16 dom flyttar sin verksamhet till stockholm bara
#15 Aha, då funkar det med sånt "vanligt" kort också. Vet inte benämningen men har själv ett kort (sånt som man kan få som tonåring) som man enbart kan ta ut pengar från automat med.
Måste verkligen skaffa ett "riktigt" vuxenkort haha! Fick låna mammas när jag beställde från zooplus. Skulle kunna gjort banköverföring men det är jätte drygt att överföra till den danska banken 
det är nog visa/mastercard som menas, inte kreditkort 
#19 Tack ^^. Har så dålig koll på de rätta benämningarna för de olika sortens kort som finns.
Haha men dåså! då lär paketet komma i tid :D HÄRLIGT! :D Blir kul att testa gerbil nature
#21 Ja danska zooplus är super bra! Billigt och snabb leverans.
Om du beställde idag så lär du ha grejerna på tisdag eller onsdag
DHL har kommit hem till mig mellan 1-2 de två gånger jag beställt. För en gångs skull var det praktiskt att vara arbetslös haha!
Hahah :D Jag får hoppas att jag har ett tidigt pass när dom kommer då. Annars får jag åka och hämta det.